Min hubdyno - Kanske till Salu ?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Ny Step-sweep funktion

Inlägg av Erikk »

Vart kan man köpa kylfläktar? Den jag har nu låter som ett världskrig och blåser inget vidare, skulle vilja ha nån/några smidigare fläktar , gärna 230v
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Min hubdyno - Ny Step-sweep funktion

Inlägg av Jens Gustavsson »

NIMA katalogen har lite olika hö fläktar.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Ny Step-sweep funktion

Inlägg av Erikk »

Jag kikade lite där, fan man har ju ingen aning om vilket flöde osv man lär ha.. Jag har satt en lokal elektriker på problemet :hihi:


Stefan på Engson Motor i Västerås får själv ratta en av sina kundbilar i dynon.
Toyota Supra Automat med AEM Series2 PNP:

http://www.youtube.com/watch?v=moTi-xWGpvc



Blir ett bra samarbete :thumbright:


Ny funktion är att man kan ställa in dynon att släppa iväg svepet automatiskt efter förinställd tid (Varvtalet måste stämma med startvarvtalet under tiden, annars startas uret om)
Ännu mer konsekventa svep :thumbright:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Axxel_021
För mycket laddtryck
Inlägg: 260
Blev medlem: mån okt 20, 2008 5:16 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Toyota Supra MKIV - Automat

Inlägg av Axxel_021 »

Väldigt intressant tråd, men får inte bilderna på dom typ 5 första sidorna att funka :(

Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Min hubdyno - Toyota Supra MKIV - Automat

Inlägg av Jens Gustavsson »

köp nån av de större bara :thumbright: bäst med 3 fas tycker jag om man inte har så stora säkringar i garaget så belastningen sprids. den jag har är bara på 1000w om jag mins rätt
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Toyota Supra MKIV - Automat

Inlägg av Erikk »

Har kört min audi i bänken en snabbis.
Den är väldigt seg i botten men ska få sig en omgång till i bänken för o testa lite kamaxeljusteringar.
Spände mest upp den för att kunna göra en grundmapp inför isen :thumbright: Man kan inte hinna med allt på engång :hihi:

Turbon är en BW s366 (177284) och laddtrycket ligger på 1,4bar, mellandiffen är svetsad och bilen bromsades på bakhjulen med framändan på lyften.


Bild
.
Bild
.
Bild
.
Bild
.
Bild

Ska finnas någon film också men tror den ligger låst på facebook :hihi:
Iskörningen gjordes på vanliga dubbade vinterdäck.
Peter Vestman har lovat nya däck till helgens körning :thumbright: :mrgreen: :twisted:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Min hubdyno - Min egen Audi S2 Avant

Inlägg av primer »

Har du nåt loggat på laddtryck är lite intresserad av hur laddtrycket kommer på en sån maskin! Har nämligen en sån turbo liggandes som ska på min Volvo 5cyl som är 66 in och 74 ut med 0.88 À/R
Kör nu med hx55 och den ger ca 1bar vid 5000 rpm och fullt 2bar vid ca6000 :-)
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Min egen Audi S2 Avant

Inlägg av Erikk »

Jorå. Kan kika lite senare.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Min egen Audi S2 Avant

Inlägg av Erikk »

Nu bygger Peter Vestman (världsrekordhållare på is med motorcykel - 342km/h) däck åt mig.

Han säger att det är lite dåligt med dubb i dom men de räcker om de krafsar på alla 4 :thumbright: :hihi:
Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
HenrikE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: lör apr 07, 2007 12:40 am

Re: Min hubdyno - Min egen Audi S2 Avant

Inlägg av HenrikE »

Ballt!! :D
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Min egen Audi S2 Avant

Inlägg av Erikk »

Ja Henke det blir nog riktigt nice . Har alla 4 pålagda på fälg nu, vi ska ut till Broddbo utanför sala o köra imorrn
Erik Englund

Dahlbäck Racing
HenrikE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: lör apr 07, 2007 12:40 am

Re: Min hubdyno - Min egen Audi S2 Avant

Inlägg av HenrikE »

Jag är inte avis! :angryfire:

Man kanske skulle ta sig i kragen, ja tror nisse skulle vara rätt trivsam med en uppsättning dubbat å så fria ytor som det kan va på isen....
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Min egen Audi S2 Avant

Inlägg av Erikk »

Det har inte hänt så jättemycket på sistone rent utvecklingsmässigt.

Tommy Luhr var hit och körde sin BMW 325 och jag tänkte då passa på att testa lite nya ändringar i PC-Mjukvaran, vilket sket sig och vi körde samma gamla vanliga program :doh: :hihi:

Men jag tog mig i kragen idag och gjorde klart.
Allt för att det ska bli lättare för vem som helst att använda programmet.
Säkerhetsfunktion inlagd så man måste stå stilla med hjulen för att kunna hoppa mellan menyer, förhindrar att man råkar starta funktioner hejvilt.
Temat ändrat till Svart istället för grått, ökade synbarheten fruktansvärt mycket.
Grafer för att visa vridmoment samt effekt i realtime är tillagt, mycket enklare att se om ändringarna vid Constantspeed gör någon skillnad, jämfört mot att endast kolla i Torque/power rutorna. De visar ungefär 1sek bakåt i tiden.


Constant RPM-läget ( F1 ), man sänker TargetRPM med 100rpm i taget med ' W '-knappen på tangentbordet, ökar 100rpm med ' E ' tangenten.
Man kan flytta target snabbt, förut fick man lov o vänta tills den räknat lite lattjo grejer ;)
Bild

Sweep-läget ( F2 ), man ställer numera in svepinställningar under Car Settings-fliken.
Så fort man hoppar in i detta läget är startvarvtal inställt o klart, allt man behöver göra är att släppa iväg den med Space-knappen(mellanslag), alternativt om man bockat i Auto-release under Car Settings-fliken, vilket släpper iväg svepet efter inställd tid på startvarvet.
Bild

F5-läget visar resultaten av svepen är ungefär som tidigare, dock är smårutorna som visar max effekt samt vridmoment ändrat till stora tydliga textrader, man ska inte behöva ha bra syn för att trimma motorer :thumbright:
Första bilden visas direkt efter svepen är klara, man kan därefter trycka på F5 för att bläddra mellan att se endast effekt, endast vridmoment, lambda/MAP graf osv.

Bild
.
Bild


Car Settings ( F11 ), här ställer man in allt från utväxling till Svep-inställningar samt kundinformation. Man måste ställa in kunddata innan man kan göra några svep öht ( F2 är blockerat tills man ställt in kundinfo ).
Direkt när man tryckt F11 kan man trycka på Space/mellanslag för att låsa på förinställt RPM (3000rpm), därefter justerar man utväxlingen med ' W ' samt ' E ' knapparna på tangentbordet tills motorvarvtalet stämmer överens med dynons förinställda varvtal. Altså om dynon låser på 2500rpm istället så trycker man bara ett antal gånger på ' E ' knappen så låser den högre o högre i varv.
Utväxling ändras med 0,01 enhet per tryck man gör ( det går att hålla in för att ändra snabbare ).

Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Mjukvara

Inlägg av Erikk »

Nu när hösten börjar krypa på är det väl dags att slå igång detta igen.

Har ritat upp ett nytt styrkort med några stycken inbyggda MAP-sensorer och analoga in, som jag lött ihop och provat lite hemma på bänken.
Har köpt nya strömförsörjare till båda sidorna, så jag kan styra dom separat samt att det blir mer kräm ut till varje broms.

Nytt styrskåp och riktig dator är också inköpt, samt en hel knippe med Solidstate-reläer för att styra kylfläktar samt avgasfläktar och diverse annat 1-fas samt 3-fas som är brukligt att styra direkt ifrån tangentbordet.


Jag antar att systemet även ska provas på en motorbänk i höst? :hihi:

Blir nog en spännande höst.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Mjukvara

Inlägg av Erikk »

Har föresten haft lite funderingar på att sälja iväg denna om någon är intresserad?
Ett plus om man ska köpa den är att du har iaf måttliga programmeringskunskaper, eller förstår hur sakerna fungerar ihop.

Jag har så många projekt hela tiden :)
Senast redigerad av Erikk den mån sep 30, 2013 6:49 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Skriv svar