Min hubdyno - Kanske till Salu ?
Re: Min hubdyno - Volvo 940 16v Turbo SC62 - 606whp
De kan dra upp till 19A styck på likspänningen (192v) , 16A in på AC'n kanske??
Bromsarna har en tendens att bli rätt varma, ingen kylning. Gavlarna i sig är byggda som fläktar och evakuerar jävligt fint.
Körde en BMW 328 idag som är bromsad i dynapack till 638whp, den gav 552whp idag. Det var säkert DIN-korrigering i dynapack bänken.
Körde även en BMW E36 M3 3.2 med centrufigalkompressor, ägaren trodde på runt 0,7bar i ladd.
Originalsprut, fetade på väldigt vid 2500rpm, gick sen helt OK i mellanregistret och snålt mot slutet (körde med lambdan inkopplad mot bänken)
Bromsarna har en tendens att bli rätt varma, ingen kylning. Gavlarna i sig är byggda som fläktar och evakuerar jävligt fint.
Körde en BMW 328 idag som är bromsad i dynapack till 638whp, den gav 552whp idag. Det var säkert DIN-korrigering i dynapack bänken.
Körde även en BMW E36 M3 3.2 med centrufigalkompressor, ägaren trodde på runt 0,7bar i ladd.
Originalsprut, fetade på väldigt vid 2500rpm, gick sen helt OK i mellanregistret och snålt mot slutet (körde med lambdan inkopplad mot bänken)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Min hubdyno - BMW E36 M3 3.2 Kompressor
Din70020 kan inte korrigera sådär mycket, jag har inte sett större korrigering än 7% med allt från iskall vinter till fuktiga varma sommardagar.
Men som sagt det är ju egentligen ointressant att jämföra mellan bänkar, för det visar alltid olika.
/Andre'
Men som sagt det är ju egentligen ointressant att jämföra mellan bänkar, för det visar alltid olika.
/Andre'
power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Min hubdyno - BMW E36 M3 3.2 Kompressor
man jag anser man ska göra allt man har möjlighet att göra med rimliga medel iallafall för att få så rätt/ärlig effekt som möjligt. det blir så mycket mer roligt då. hur har du kalibrerat din bänk hittills erik?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Min hubdyno - BMW E36 M3 3.2 Kompressor
Motorn drog mycket olja vid första bromsningen och har därefter varit isärskruvad några gånger o fått nya kolvringar o lite sånt småtjafs men nu går den fint.
Kan ju helt enkelt vara så att den ger mindre effekt nu. Skulle vara kul att bromsa den i dynapack igen.
606whp i volvon med 6262 turbo och 2,5-2,6bar ladd känns rätt rimligt, så det är nog inte alls för långt ifrån verkligheten.
Ska kolla vad dom båda hade för utväxling o om dom kom i samma vridmomentsområde på hubbarna.
Jag har fortfarande bara kalibrerat med gymvikter, har inte lagt allt för stor vikt i att få den 100% kalibrerad i hela lastcellens mätområde men jag blir väl så illa tvungen snart
Har på senare tid arbetat mycket med mjukvaran för att få den så professionell som möjligt, det ska vara lätt o gå fort att arbeta i bänken - samt ge bra överblick.
Många förbättringar har gjorts.
Ska även lägga mer arbete på firmwaren här o där.
Har fått en del förfrågningar via PM o mail och jag kommer förmodligen aldrig att säga styrsystemet för sig, men kan mycket väl tänka mig att sälja kompletta bromsbänkar om någon är intresserad.
Dock kommer det dröja minst till i vår innan jag ser det som första skarpa versionen, då allt måste lira 100%.
Kan ju helt enkelt vara så att den ger mindre effekt nu. Skulle vara kul att bromsa den i dynapack igen.
606whp i volvon med 6262 turbo och 2,5-2,6bar ladd känns rätt rimligt, så det är nog inte alls för långt ifrån verkligheten.
Ska kolla vad dom båda hade för utväxling o om dom kom i samma vridmomentsområde på hubbarna.
Jag har fortfarande bara kalibrerat med gymvikter, har inte lagt allt för stor vikt i att få den 100% kalibrerad i hela lastcellens mätområde men jag blir väl så illa tvungen snart
Har på senare tid arbetat mycket med mjukvaran för att få den så professionell som möjligt, det ska vara lätt o gå fort att arbeta i bänken - samt ge bra överblick.
Många förbättringar har gjorts.
Ska även lägga mer arbete på firmwaren här o där.
Har fått en del förfrågningar via PM o mail och jag kommer förmodligen aldrig att säga styrsystemet för sig, men kan mycket väl tänka mig att sälja kompletta bromsbänkar om någon är intresserad.
Dock kommer det dröja minst till i vår innan jag ser det som första skarpa versionen, då allt måste lira 100%.
Re: Min hubdyno - Dodge Dart . 360 CUI - 12:1
Dodge Dart med manuell låda och 8 3/4" .
Vi körde med lambdan i ett rör instoppat i ena slutröret.
Lambda ~0.83 hela vägen till 5500rpm där den tog tvärslut.
Ägaren skulle montera större soppapump för o se om den orkade hålla nivån i flotören.
Den vill inte alls låsa på 2000 RPM på fullgas utan tvärslocknar även när man lägger på väldigt försiktigt med pedalen, så det borde inte vara acc-berikningen som ställer till det.
Upphissad fram då vi var tvungen att sno spacerplattorna fram för att kunna få rättgängade hjulbultar, för att kunna använda hjulmuttrar med kona. Ett jävla meck
Vi körde med lambdan i ett rör instoppat i ena slutröret.
Lambda ~0.83 hela vägen till 5500rpm där den tog tvärslut.
Ägaren skulle montera större soppapump för o se om den orkade hålla nivån i flotören.
Den vill inte alls låsa på 2000 RPM på fullgas utan tvärslocknar även när man lägger på väldigt försiktigt med pedalen, så det borde inte vara acc-berikningen som ställer till det.
Upphissad fram då vi var tvungen att sno spacerplattorna fram för att kunna få rättgängade hjulbultar, för att kunna använda hjulmuttrar med kona. Ett jävla meck
Re: Min hubdyno - Dodge Dart . 360 CUI - 12:1
Skyline R32 GTR - 2,6l 6cyl
Nåt plugnplay sprut, typ Apexi eller liknande? Rätt tungjobbat iaf.
Fyrhjulsdriften slogs av sen vare bara o sätta igång!
Turbobanditen TB60, 1.6bar ladd som sjunker på varv (turbo i botten?)
Sista repan
Lågladd vs högladd:
Nåt plugnplay sprut, typ Apexi eller liknande? Rätt tungjobbat iaf.
Fyrhjulsdriften slogs av sen vare bara o sätta igång!
Turbobanditen TB60, 1.6bar ladd som sjunker på varv (turbo i botten?)
Sista repan
Lågladd vs högladd:
Re: Min hubdyno - Nissan Skyline R32 GTR . 489whp
NoControl.se var förbi med en Volvo 740 med HX55.
Lite problem med generatorrem gjorde att det fick avslutas, återkommer senare med mer ladd
Lite problem med generatorrem gjorde att det fick avslutas, återkommer senare med mer ladd
Re: Min hubdyno - Volvo 740 HX55 - 618whp 760nm
Johnny från NoControl med sina 618whp smällde till med 9,87 - 231km/h på 402m på Kjula Dragway idag!
http://youtu.be/TJ5KKaVP_Ag" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/TJ5KKaVP_Ag" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Erikk den sön sep 16, 2012 7:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Min hubdyno - Volvo 740 HX55 - 618whp 760nm - 9,87 - 231
Grymt, vad kan bilen väga?
Vi åkte ju 9.86 - 225km/h (högsta slutfart var dock tidigare 230km/h) vilket är ganska lika. 1.5 bars ladd / HX55
Vi åkte ju 9.86 - 225km/h (högsta slutfart var dock tidigare 230km/h) vilket är ganska lika. 1.5 bars ladd / HX55
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Min hubdyno - Volvo 740 HX55 - 618whp 760nm - 9,87 - 231
Vet inte men skulle nog gissa på 1150kg iaf.
De mesta är rätt tilltaget i matrial så.
Finns dock rätt mkt att förbättra. Motorn tkt ja kändes lite konsigt på slutet.
Rev den häromdan och alla avgasventiler läckte som ett såll dom krockat med kolvarna vid lite övervarvningar.
De mesta är rätt tilltaget i matrial så.
Finns dock rätt mkt att förbättra. Motorn tkt ja kändes lite konsigt på slutet.
Rev den häromdan och alla avgasventiler läckte som ett såll dom krockat med kolvarna vid lite övervarvningar.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: Min hubdyno - Volvo 740 HX55 - 618whp 760nm - 9,87 - 231
Har haft fullt upp och kört många roliga bilar. Nu har jag valt att jag ska ta det lite lugnt ett tag för att kunna utveckla vidare.
Gjorde iordning ett Step-sweep läge .
Tidigare steadystate bromsningar har jag manuellt sparat med en knapptryckning samt ändrat target-rpm.
Nu har jag gjort iordning så att jag kan ställa in i förväg hur jag vill att Step-testen ska se ut.
Spelade in ett litet snabbtest.
Denna körning är inställd att ha ett Step på 250rpm och låsning i 1sek (+-30rpm´s deadband) mellan varje steg.
YouTube klipp:
http://youtu.be/VreZ8kSxWxw
Gjorde mätningar på 4250rpm och 4500rpm också
Jag ska utveckla funktionen så att den hittar target snabbare. Allt är väldigt basic nu.
Resultatet (observera nya namnet och loggan, designad av lillebror):
Bättre än det tidigare resultatet jag fick när jag precis fick ihop bänken, då den visade 84whp (manuellt bromsat och ingen inertia kompensation)
Ju mera jag testar ju mera hittar man bara att fixa
Förstår verkligen varför dom tar bra betalt för färdiga lösningar, det här tar ju för helvete upp all tid man har
Gjorde iordning ett Step-sweep läge .
Tidigare steadystate bromsningar har jag manuellt sparat med en knapptryckning samt ändrat target-rpm.
Nu har jag gjort iordning så att jag kan ställa in i förväg hur jag vill att Step-testen ska se ut.
Spelade in ett litet snabbtest.
Denna körning är inställd att ha ett Step på 250rpm och låsning i 1sek (+-30rpm´s deadband) mellan varje steg.
YouTube klipp:
http://youtu.be/VreZ8kSxWxw
Gjorde mätningar på 4250rpm och 4500rpm också
Jag ska utveckla funktionen så att den hittar target snabbare. Allt är väldigt basic nu.
Resultatet (observera nya namnet och loggan, designad av lillebror):
Bättre än det tidigare resultatet jag fick när jag precis fick ihop bänken, då den visade 84whp (manuellt bromsat och ingen inertia kompensation)
Ju mera jag testar ju mera hittar man bara att fixa
Förstår verkligen varför dom tar bra betalt för färdiga lösningar, det här tar ju för helvete upp all tid man har
Re: Min hubdyno - Ny Step-sweep funktion
Snart dags för denna
Nåt år för sent
Det är min Audi S2 Avant som har fått sig en gt4088 och lite fräsigare kamaxlar.
Tänkte bromsa ur ~500hp och köra lite på isen i vinter, sen köra mer effekt till våren.
Har verkligen längtat efter nåt eget att köra med.
Lär väl tacka ett helt gäng med folk som hjälpt till egentligen, men jag orkar inte.
Det räcker att ta upp Ogge, han är känsligast
Puss oscar!
Nåt år för sent
Det är min Audi S2 Avant som har fått sig en gt4088 och lite fräsigare kamaxlar.
Tänkte bromsa ur ~500hp och köra lite på isen i vinter, sen köra mer effekt till våren.
Har verkligen längtat efter nåt eget att köra med.
Lär väl tacka ett helt gäng med folk som hjälpt till egentligen, men jag orkar inte.
Det räcker att ta upp Ogge, han är känsligast
Puss oscar!
Re: Min hubdyno - Ny Step-sweep funktion
Gött )
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: Min hubdyno - Ny Step-sweep funktion
Dynon står nu hos Engson Motor i Västerås för att kunna köra lite bilar även fast det är minusgrader ute