Min hubdyno - Kanske till Salu ?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Min hubdyno - Kanske till Salu ?

Inlägg av Erikk »

Jag har haft en extremt hektisk vår/sommar med mycket jobb och haft ett litet extraprojekt på sidan av, som äntligen börjar ta formen av en användbar hubdyno.
Jag har bara hunnit grovkalibrera den mha gymvikter och lillebrorsan som dödvikt :hihi:
Bromsade en bekants BMW 325 Turbo idag med en TB58 turbo från Turbobanditen.

Repeterbarheten är sjukt mycket bättre än jag hade förväntat mig.
Detta är tre svep på raken, mellan varje svep ökades tändningen 1grad vid 5000rpm och uppåt.
Bild

Dagen avslutades med en körning på 362whp
Bild


Detta på 1,2bar . Drog en körning på 1,3bar som gav 368whp vilket förmodligen påvisar att mottrycket är på glent, kanske pga tryckläckage.
Där började iaf bränslet ta slut så det spelade ingen större roll :thumbright:
Varvades även 7000rpm en sväng men effekten tvärdyker rätt hårt ner till 300whp vid 7000rpm.


Körde även min egen BMW 318d, med ganska patetiskt resultat :hihi:
Ryckningarna lite här o där är en kvarglömt kalibreringsarm på ena hubben, vem hade trott att den skulle ge högfrekventa utslag :doh:

Bild




Jag har skrivit all programvara i PCn själv i .NET.
Styrsystemet är uppbyggt runt en Atmega 328 rullandes i 16mhz. Hemmabyggda lastcellsförstärkare .
Jag planerar att den ska hålla emot en bra bit över 1000whp och 3500rpm .
Jag har haft mycket hjälp av vänner och bekanta att bolla ideér med, även tjatat lite med diverse folk ute på det stora internetet.

Mer info kommer.
Senast redigerad av Erikk den tis sep 17, 2013 11:36 am, redigerad totalt 12 gång.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Min hubdyno

Inlägg av Ante Karlsson »

Hur ser hårdvaran ut? Hydraulisk broms?
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Det är Eddy current retarders
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

~40whp extra gjorde att den släppte fint på 3an :thumbright:
http://www.youtube.com/watch?v=1BaM2k2p ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false; (Kolla självklart i 1080p :hihi: )
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Min hubdyno

Inlägg av Mattias J »

Mycket trevligt projekt det här. Fortsätt gärna uppdatera :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Innan jag uppdaterar vidare vill jag tacka dem som hjälpt till med konstruktionen.
Först o främst min bror Robin Englund som fått stått ut med måånga svordommar, mååånga timmars svetsande och svarvande. Han står för konstruktionen av hela ramen samt svarvning av navadaptrarna.
Farsan Bertil Danneby ska ha ett stort tack för vägledning för hela konstruktionen, en riktig ingenjör ut i fingerspetsarna.
Alexander Bachler för hjälp med att konstruera styrkortet efter mina krav och önskemål.
Karl-Henrik Söderqvist ( http://www.innoware.se" onclick="window.open(this.href);return false; ) och Alexander Andersson för vägledning vad gäller programmeringen.
Johnny Lennartsson, även han har svetsat några timmar.
Mikael Lindman för svetsning samt eljobb.
Kusin Steffen Danneby för CNC bearbetning.

Utan er hade det aldrig lirat. Ni vinner en varsin gratis mappning ;-)
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Min hubdyno

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat grabbar :thumbright:

försök bara få till en seriös våg kalibrering.

har ni nån väder kompensering?
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Jag har införskaffat men inte kopplat in givare för lufttemp,luftfuktighet och lufttryck, men det är planerat i höst.
Även en riktig kalibrering ska göras här framöver.


Kan berätta lite om programvaran.
Funktioner som är tillagda och fungerar är:

1. Statiskt varvtal - Man ställer in önskat motorvarvtal och bänken försöker hålla det oavsett effektuttag.
Bild

2. Svep - Bänken håller i motorn på inställt startvarvtal och håller det tills man trycker på Release knappen, vilket gör att den börjar svepet från startvarvet till slutvarvet på inställd tid.
Efter ett svep visas automatiskt kurvan upp, kör man flera svep (vanligtvis) så visas alltid den senaste + den förra upp, så det endast blir två stycken kurvor att jämföra. Vill man däremot inte ha den senaste så kan man med en enkel knapptryckning välja bort den, så att vid nästa svep så syns den senaste + den förrförra upp.
Alla körningar sparas däremot och kan visas upp i efterhand.
Bild


3. Loadcontrol - Man ställer in vart den ska börja lägga på last(0) och vart full last(1-100%) ska uppnås, därefter hålls det till att varvtalet sjunker under igen, väldigt smidigt för att justera in accelerationsberikning mm, altså ställer man in LowRPM till 2000 och HighRPM till 3000 , lastvärde på 50% så kommer det vara 0% under 2000rpm, 25% vid 2500rpm, 50% vid och över 3000rpm. Kan man nog leka mycket med.
Bild


Många av funktionerna går att sänka/höja/justera med tangentbordet/pilarna eller andra snabbknappar. Allt för att göra det smidigt att köra utan mus kopplat.


Första man gör är att synka in utväxlingen, enklast genom att varva upp till 3-4000rpm på växeln man ska köra på och trycka på en sync knapp så sparar den automatiskt in den totala utväxlingen. Därefter gäller alla varvtal man skriver in MotorRPM och inte RPM på hjulen.


Allt tomrum är förberett för inforutor (laddtryck, lambda, avgastryck, avgastempraturer osv) vilka man kan välja att disabla så syns dem inte, så slipper det se så grötigt ut.
De rutorna som syns i bild går att ändra värden på, om man tex hellre vill se effekt på hjulena separat istället för vridmoment går det galant, eller att man vill se totalt moment på hjulen istället för delat med utväxlingen(vridmoment i motorn) så går det också bra.



Jag updaterar mjukvara och hårdvara konstant.
Vad kan man mer tänkas behöva ha för funktioner?

Mvh Erik.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Min hubdyno

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du kollar lite på dess bilder kanske du får lite ideer http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 7&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;

som du ser så ska det stå aktuellt väder och det är rätt stor skillnad på effekten korrigerad om man ser i tabbelen speciellt nu på sommaren då insugnings tempen lätt drar iväg mot 30 grader eller mer :thumbdown:
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Min hubdyno

Inlägg av Ante Karlsson »

Grymt! Mycket intressant tycker jag! :)

Vad är det för Eddy bromsar?
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

De är 192v retarders. Samma leverantör som till de flesta andra dynotillverkare som använder eddycurrent (Dynojet osv).
De är specade till 250mKg styck totalt ~4900nm.
Jäkla fördel är att dem klarar 3500rpm, vilket gör att man alltid kan köra på högsta växeln vilket gör att den klarar väldigt högt vridmoment från motorn då man inte behöver växla ner varvtalet så mycket :thumbright:

Systemet har även 8st analoga 10bitars ingångar lediga + 14st 12bitars. Så kommer kunna bygga ut med många sensorer och annat godis.


Mvh
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Ett litet urklipp ur en loggen från ett pull på 0,5bar för att visa hur pass bra varvregleringen fungerar.
Jag använde en annan dator än denna när vi körde högre ladd så har tyvär inget urklipp från det att visa, men det fungerade lika väl då :thumbright:
Bra upplösning på ingångar + fina lastceller + bra varvreglering = Bra repeterbara resultat, vad det verkar.

Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Min hubdyno

Inlägg av Jens Gustavsson »

den ser ut att reglera jätte fint :thumbright: svårt att få acc så jämn med en vatten turbin. men det va lite mesigt laddtryck bara :hihi:

jag är rätt säker på att andra hub dynos lägger till en hel del kompensering på svängmassan i dynon och även i bilens drivlina men det är ju inte så viktigt att kompensera för då den sveper så fint då den repeterar så bra ändå. det blir bara lite mindre vrid och effekt. har du provat att hålla fast en sug motor på säg 5000rpm och svepa förbi 5000 och sett skinaden? görs nog bäst på en slö orginal modärn sugmotor bil.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

I låsning så visade min 318d iaf över 100whp, så det är drygt +20%

Ska köra en gammal Volvo 740 Turbo imorrn förmiddag som endast är lite småhottad. Lite större turbo, alu-intercooler, annan kam och nåt chip av nå slag. Ägeren hoppades på över 100whp :hihi:

Efter det ska jag spänna upp brorsans standard BMW 325 e36 (2,5l sugis 192hp) för o ha som referens mot andra bmw turbos, den kan jag prova låsa på högt varv (kanske tillomed svepa baklänges?).
Erik Englund

Dahlbäck Racing
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

Re: Min hubdyno

Inlägg av mikael olsson »

Kan vi inte få se någon bild på hela härligheten när den nu när det fungerar såpass bra:)
Skriv svar