Min hubdyno - Kanske till Salu ?
Re: Min hubdyno - Ny Step-sweep funktion
Vart kan man köpa kylfläktar? Den jag har nu låter som ett världskrig och blåser inget vidare, skulle vilja ha nån/några smidigare fläktar , gärna 230v
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Min hubdyno - Ny Step-sweep funktion
NIMA katalogen har lite olika hö fläktar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Min hubdyno - Ny Step-sweep funktion
Jag kikade lite där, fan man har ju ingen aning om vilket flöde osv man lär ha.. Jag har satt en lokal elektriker på problemet
Stefan på Engson Motor i Västerås får själv ratta en av sina kundbilar i dynon.
Toyota Supra Automat med AEM Series2 PNP:
http://www.youtube.com/watch?v=moTi-xWGpvc
Blir ett bra samarbete
Ny funktion är att man kan ställa in dynon att släppa iväg svepet automatiskt efter förinställd tid (Varvtalet måste stämma med startvarvtalet under tiden, annars startas uret om)
Ännu mer konsekventa svep
Stefan på Engson Motor i Västerås får själv ratta en av sina kundbilar i dynon.
Toyota Supra Automat med AEM Series2 PNP:
http://www.youtube.com/watch?v=moTi-xWGpvc
Blir ett bra samarbete
Ny funktion är att man kan ställa in dynon att släppa iväg svepet automatiskt efter förinställd tid (Varvtalet måste stämma med startvarvtalet under tiden, annars startas uret om)
Ännu mer konsekventa svep
Re: Min hubdyno - Toyota Supra MKIV - Automat
Väldigt intressant tråd, men får inte bilderna på dom typ 5 första sidorna att funka
Mvh
Mvh
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Min hubdyno - Toyota Supra MKIV - Automat
köp nån av de större bara bäst med 3 fas tycker jag om man inte har så stora säkringar i garaget så belastningen sprids. den jag har är bara på 1000w om jag mins rätt
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Min hubdyno - Toyota Supra MKIV - Automat
Har kört min audi i bänken en snabbis.
Den är väldigt seg i botten men ska få sig en omgång till i bänken för o testa lite kamaxeljusteringar.
Spände mest upp den för att kunna göra en grundmapp inför isen Man kan inte hinna med allt på engång
Turbon är en BW s366 (177284) och laddtrycket ligger på 1,4bar, mellandiffen är svetsad och bilen bromsades på bakhjulen med framändan på lyften.
.
.
.
.
Ska finnas någon film också men tror den ligger låst på facebook
Iskörningen gjordes på vanliga dubbade vinterdäck.
Peter Vestman har lovat nya däck till helgens körning
Den är väldigt seg i botten men ska få sig en omgång till i bänken för o testa lite kamaxeljusteringar.
Spände mest upp den för att kunna göra en grundmapp inför isen Man kan inte hinna med allt på engång
Turbon är en BW s366 (177284) och laddtrycket ligger på 1,4bar, mellandiffen är svetsad och bilen bromsades på bakhjulen med framändan på lyften.
.
.
.
.
Ska finnas någon film också men tror den ligger låst på facebook
Iskörningen gjordes på vanliga dubbade vinterdäck.
Peter Vestman har lovat nya däck till helgens körning
Re: Min hubdyno - Min egen Audi S2 Avant
Har du nåt loggat på laddtryck är lite intresserad av hur laddtrycket kommer på en sån maskin! Har nämligen en sån turbo liggandes som ska på min Volvo 5cyl som är 66 in och 74 ut med 0.88 À/R
Kör nu med hx55 och den ger ca 1bar vid 5000 rpm och fullt 2bar vid ca6000
Kör nu med hx55 och den ger ca 1bar vid 5000 rpm och fullt 2bar vid ca6000
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Min hubdyno - Min egen Audi S2 Avant
Nu bygger Peter Vestman (världsrekordhållare på is med motorcykel - 342km/h) däck åt mig.
Han säger att det är lite dåligt med dubb i dom men de räcker om de krafsar på alla 4
Han säger att det är lite dåligt med dubb i dom men de räcker om de krafsar på alla 4
Re: Min hubdyno - Min egen Audi S2 Avant
Ja Henke det blir nog riktigt nice . Har alla 4 pålagda på fälg nu, vi ska ut till Broddbo utanför sala o köra imorrn
Re: Min hubdyno - Min egen Audi S2 Avant
Jag är inte avis!
Man kanske skulle ta sig i kragen, ja tror nisse skulle vara rätt trivsam med en uppsättning dubbat å så fria ytor som det kan va på isen....
Man kanske skulle ta sig i kragen, ja tror nisse skulle vara rätt trivsam med en uppsättning dubbat å så fria ytor som det kan va på isen....
Re: Min hubdyno - Min egen Audi S2 Avant
Det har inte hänt så jättemycket på sistone rent utvecklingsmässigt.
Tommy Luhr var hit och körde sin BMW 325 och jag tänkte då passa på att testa lite nya ändringar i PC-Mjukvaran, vilket sket sig och vi körde samma gamla vanliga program
Men jag tog mig i kragen idag och gjorde klart.
Allt för att det ska bli lättare för vem som helst att använda programmet.
Säkerhetsfunktion inlagd så man måste stå stilla med hjulen för att kunna hoppa mellan menyer, förhindrar att man råkar starta funktioner hejvilt.
Temat ändrat till Svart istället för grått, ökade synbarheten fruktansvärt mycket.
Grafer för att visa vridmoment samt effekt i realtime är tillagt, mycket enklare att se om ändringarna vid Constantspeed gör någon skillnad, jämfört mot att endast kolla i Torque/power rutorna. De visar ungefär 1sek bakåt i tiden.
Constant RPM-läget ( F1 ), man sänker TargetRPM med 100rpm i taget med ' W '-knappen på tangentbordet, ökar 100rpm med ' E ' tangenten.
Man kan flytta target snabbt, förut fick man lov o vänta tills den räknat lite lattjo grejer
Sweep-läget ( F2 ), man ställer numera in svepinställningar under Car Settings-fliken.
Så fort man hoppar in i detta läget är startvarvtal inställt o klart, allt man behöver göra är att släppa iväg den med Space-knappen(mellanslag), alternativt om man bockat i Auto-release under Car Settings-fliken, vilket släpper iväg svepet efter inställd tid på startvarvet.
F5-läget visar resultaten av svepen är ungefär som tidigare, dock är smårutorna som visar max effekt samt vridmoment ändrat till stora tydliga textrader, man ska inte behöva ha bra syn för att trimma motorer
Första bilden visas direkt efter svepen är klara, man kan därefter trycka på F5 för att bläddra mellan att se endast effekt, endast vridmoment, lambda/MAP graf osv.
.
Car Settings ( F11 ), här ställer man in allt från utväxling till Svep-inställningar samt kundinformation. Man måste ställa in kunddata innan man kan göra några svep öht ( F2 är blockerat tills man ställt in kundinfo ).
Direkt när man tryckt F11 kan man trycka på Space/mellanslag för att låsa på förinställt RPM (3000rpm), därefter justerar man utväxlingen med ' W ' samt ' E ' knapparna på tangentbordet tills motorvarvtalet stämmer överens med dynons förinställda varvtal. Altså om dynon låser på 2500rpm istället så trycker man bara ett antal gånger på ' E ' knappen så låser den högre o högre i varv.
Utväxling ändras med 0,01 enhet per tryck man gör ( det går att hålla in för att ändra snabbare ).
Tommy Luhr var hit och körde sin BMW 325 och jag tänkte då passa på att testa lite nya ändringar i PC-Mjukvaran, vilket sket sig och vi körde samma gamla vanliga program
Men jag tog mig i kragen idag och gjorde klart.
Allt för att det ska bli lättare för vem som helst att använda programmet.
Säkerhetsfunktion inlagd så man måste stå stilla med hjulen för att kunna hoppa mellan menyer, förhindrar att man råkar starta funktioner hejvilt.
Temat ändrat till Svart istället för grått, ökade synbarheten fruktansvärt mycket.
Grafer för att visa vridmoment samt effekt i realtime är tillagt, mycket enklare att se om ändringarna vid Constantspeed gör någon skillnad, jämfört mot att endast kolla i Torque/power rutorna. De visar ungefär 1sek bakåt i tiden.
Constant RPM-läget ( F1 ), man sänker TargetRPM med 100rpm i taget med ' W '-knappen på tangentbordet, ökar 100rpm med ' E ' tangenten.
Man kan flytta target snabbt, förut fick man lov o vänta tills den räknat lite lattjo grejer
Sweep-läget ( F2 ), man ställer numera in svepinställningar under Car Settings-fliken.
Så fort man hoppar in i detta läget är startvarvtal inställt o klart, allt man behöver göra är att släppa iväg den med Space-knappen(mellanslag), alternativt om man bockat i Auto-release under Car Settings-fliken, vilket släpper iväg svepet efter inställd tid på startvarvet.
F5-läget visar resultaten av svepen är ungefär som tidigare, dock är smårutorna som visar max effekt samt vridmoment ändrat till stora tydliga textrader, man ska inte behöva ha bra syn för att trimma motorer
Första bilden visas direkt efter svepen är klara, man kan därefter trycka på F5 för att bläddra mellan att se endast effekt, endast vridmoment, lambda/MAP graf osv.
.
Car Settings ( F11 ), här ställer man in allt från utväxling till Svep-inställningar samt kundinformation. Man måste ställa in kunddata innan man kan göra några svep öht ( F2 är blockerat tills man ställt in kundinfo ).
Direkt när man tryckt F11 kan man trycka på Space/mellanslag för att låsa på förinställt RPM (3000rpm), därefter justerar man utväxlingen med ' W ' samt ' E ' knapparna på tangentbordet tills motorvarvtalet stämmer överens med dynons förinställda varvtal. Altså om dynon låser på 2500rpm istället så trycker man bara ett antal gånger på ' E ' knappen så låser den högre o högre i varv.
Utväxling ändras med 0,01 enhet per tryck man gör ( det går att hålla in för att ändra snabbare ).
Re: Min hubdyno - Mjukvara
Nu när hösten börjar krypa på är det väl dags att slå igång detta igen.
Har ritat upp ett nytt styrkort med några stycken inbyggda MAP-sensorer och analoga in, som jag lött ihop och provat lite hemma på bänken.
Har köpt nya strömförsörjare till båda sidorna, så jag kan styra dom separat samt att det blir mer kräm ut till varje broms.
Nytt styrskåp och riktig dator är också inköpt, samt en hel knippe med Solidstate-reläer för att styra kylfläktar samt avgasfläktar och diverse annat 1-fas samt 3-fas som är brukligt att styra direkt ifrån tangentbordet.
Jag antar att systemet även ska provas på en motorbänk i höst?
Blir nog en spännande höst.
Har ritat upp ett nytt styrkort med några stycken inbyggda MAP-sensorer och analoga in, som jag lött ihop och provat lite hemma på bänken.
Har köpt nya strömförsörjare till båda sidorna, så jag kan styra dom separat samt att det blir mer kräm ut till varje broms.
Nytt styrskåp och riktig dator är också inköpt, samt en hel knippe med Solidstate-reläer för att styra kylfläktar samt avgasfläktar och diverse annat 1-fas samt 3-fas som är brukligt att styra direkt ifrån tangentbordet.
Jag antar att systemet även ska provas på en motorbänk i höst?
Blir nog en spännande höst.
Re: Min hubdyno - Mjukvara
Har föresten haft lite funderingar på att sälja iväg denna om någon är intresserad?
Ett plus om man ska köpa den är att du har iaf måttliga programmeringskunskaper, eller förstår hur sakerna fungerar ihop.
Jag har så många projekt hela tiden
Ett plus om man ska köpa den är att du har iaf måttliga programmeringskunskaper, eller förstår hur sakerna fungerar ihop.
Jag har så många projekt hela tiden
Senast redigerad av Erikk den mån sep 30, 2013 6:49 am, redigerad totalt 1 gånger.