Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Kadett4wd »

nog ökar spridarflödet lika som en turbomaskin som en sugmaskin med ökat tryck,, det hade jag för mig iaf.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av fugazi »

Kollat runt lite på nätet och det verkar sitta 165cc spridare på 6A12, hittar inget i manualen.
En (och ½) uppsättning 240cc från t.ex Galant GTi skulle förmodligen räcka till att köra E85 på.
Använder sådana själv på bruxis-Lancern med 4G92 (1,6 liter) och E85, vilket funkar bra med orginal styrning.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok 165cc låter rätt med tanke på effekten och duty% tack för att googla åt oss.

kadetten jag menade att flödet ökar inte med trycket då det gäller vätskor och luft. om vi nu vill ha lite drygt dubbla flödet i spridaren så räcker det inte med dubbla trycket utan det skulle behövas typ 15-20 bar? och då fungerar inte en spridare.

vi behöver ca 350cc-400cc på E85 och 50-60% duty på 3 bar tryck. vad är volo turbo spridare på? ska höra med björk BJP han har säkert nå lämpliga spridare till den :thumbright:
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av jol »

"blå volvo" är på 391cc

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=24610" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

conny har byggt ett "fogger" system nu få se om vi hinner testa det i morgon eller på tisdag kväll.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:ok 165cc låter rätt med tanke på effekten och duty% tack för att googla åt oss.

kadetten jag menade att flödet ökar inte med trycket då det gäller vätskor och luft. om vi nu vill ha lite drygt dubbla flödet i spridaren så räcker det inte med dubbla trycket utan det skulle behövas typ 15-20 bar? och då fungerar inte en spridare.

vi behöver ca 350cc-400cc på E85 och 50-60% duty på 3 bar tryck. vad är volo turbo spridare på? ska höra med björk BJP han har säkert nå lämpliga spridare till den :thumbright:
Flödet när det gäller inkompressibelt flöde är roten ur tryckskillnaden.
Om du dubblar trycket får du 1.414 gånger flödet.
För att få dubbla flödet måste du fyrdubbla trycket, från 3 till 12 bar.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo så är det :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Kadett4wd »

missade ni skulle konvertera den till E85.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag och conny körde några sista pull på 95oktan och labbade med gnist gap och förtändning lite och ökade effekten och vridet lite till 201.6nm och 185.8hk till slut på upprepade pull.

nu plockas denna motor ned igen. nästa gång så ska conny bygga bort gjut järn grenröret mot justerabra dyno hedders. jakten mot 200DIN hk och 100 liter hk med en oöppnad 1500kr motor fortgår :thumbright:
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug

Inlägg av E34 RRT »

jag väntar med spänning , när kommer ni att börja experimentera med denna igen? 8)
Niklas.E
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag vet inte men jag skulle inte tro att det blir nå mer nu på ett tag kanske imot sen hösten? nu ska conny bygga klart MB motorn och hinna bromsa den lite med nya toppen vi gjort och det nya insuget.
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug

Inlägg av SevenEight »

Väldigt intressant. Känsla för vad som behövs för 110hk/ltr? Ah gärna 120hk per liter förresten.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug

Inlägg av fugazi »

Portning av topp och nedre del av insuget + avstämda grenrör... lite hårdare ventilfjädrar och mer varv.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

SevenEight skrev:Väldigt intressant. Känsla för vad som behövs för 110hk/ltr? Ah gärna 120hk per liter förresten.
tror bara det behövs ett grenrör och lite vassare kam för 120hk/L varvet räcker som det är till mycket högre effekter. ska man sen ha ännu högre så måste man nog börja porta och trimma på riktigt och kanske varva ännu mer och det ställer nog inte till samma problem som då man försöker varva en fyra eller rak sexa med toretions svängningar mm :thumbright:

om det finns intresse så skulle jag kunna kolla på att ta fram vassare kamaxlar till motorn? för att det inte ska bli ett stort förlust progekt så skulle man fått höra at det finns intresse från flera håll så man kan göra några stycken på en gång.
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug

Inlägg av SevenEight »

Fränt! För min del behöver du inte grotta destomer, för mig räcker det med hur du tänker i det här läget. Blev bara paff när jag hittade det här. Hur långt kommer man med att slipa kammarna? Alltså - jag antar att det som med alla kammar finns en begränsning. Nu menar jag inte exakt utan sådär tumme-pekfinger...
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Skriv svar