Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug
nog ökar spridarflödet lika som en turbomaskin som en sugmaskin med ökat tryck,, det hade jag för mig iaf.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug
Kollat runt lite på nätet och det verkar sitta 165cc spridare på 6A12, hittar inget i manualen.
En (och ½) uppsättning 240cc från t.ex Galant GTi skulle förmodligen räcka till att köra E85 på.
Använder sådana själv på bruxis-Lancern med 4G92 (1,6 liter) och E85, vilket funkar bra med orginal styrning.
En (och ½) uppsättning 240cc från t.ex Galant GTi skulle förmodligen räcka till att köra E85 på.
Använder sådana själv på bruxis-Lancern med 4G92 (1,6 liter) och E85, vilket funkar bra med orginal styrning.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug
ok 165cc låter rätt med tanke på effekten och duty% tack för att googla åt oss.
kadetten jag menade att flödet ökar inte med trycket då det gäller vätskor och luft. om vi nu vill ha lite drygt dubbla flödet i spridaren så räcker det inte med dubbla trycket utan det skulle behövas typ 15-20 bar? och då fungerar inte en spridare.
vi behöver ca 350cc-400cc på E85 och 50-60% duty på 3 bar tryck. vad är volo turbo spridare på? ska höra med björk BJP han har säkert nå lämpliga spridare till den
kadetten jag menade att flödet ökar inte med trycket då det gäller vätskor och luft. om vi nu vill ha lite drygt dubbla flödet i spridaren så räcker det inte med dubbla trycket utan det skulle behövas typ 15-20 bar? och då fungerar inte en spridare.
vi behöver ca 350cc-400cc på E85 och 50-60% duty på 3 bar tryck. vad är volo turbo spridare på? ska höra med björk BJP han har säkert nå lämpliga spridare till den
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug
"blå volvo" är på 391cc
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=24610" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=24610" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug
conny har byggt ett "fogger" system nu få se om vi hinner testa det i morgon eller på tisdag kväll.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug
Flödet när det gäller inkompressibelt flöde är roten ur tryckskillnaden.Jens Gustavsson skrev:ok 165cc låter rätt med tanke på effekten och duty% tack för att googla åt oss.
kadetten jag menade att flödet ökar inte med trycket då det gäller vätskor och luft. om vi nu vill ha lite drygt dubbla flödet i spridaren så räcker det inte med dubbla trycket utan det skulle behövas typ 15-20 bar? och då fungerar inte en spridare.
vi behöver ca 350cc-400cc på E85 och 50-60% duty på 3 bar tryck. vad är volo turbo spridare på? ska höra med björk BJP han har säkert nå lämpliga spridare till den
Om du dubblar trycket får du 1.414 gånger flödet.
För att få dubbla flödet måste du fyrdubbla trycket, från 3 till 12 bar.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug
jo så är det
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug
missade ni skulle konvertera den till E85.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug
jag och conny körde några sista pull på 95oktan och labbade med gnist gap och förtändning lite och ökade effekten och vridet lite till 201.6nm och 185.8hk till slut på upprepade pull.
nu plockas denna motor ned igen. nästa gång så ska conny bygga bort gjut järn grenröret mot justerabra dyno hedders. jakten mot 200DIN hk och 100 liter hk med en oöppnad 1500kr motor fortgår
nu plockas denna motor ned igen. nästa gång så ska conny bygga bort gjut järn grenröret mot justerabra dyno hedders. jakten mot 200DIN hk och 100 liter hk med en oöppnad 1500kr motor fortgår
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug
jag väntar med spänning , när kommer ni att börja experimentera med denna igen?
Niklas.E
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug
jag vet inte men jag skulle inte tro att det blir nå mer nu på ett tag kanske imot sen hösten? nu ska conny bygga klart MB motorn och hinna bromsa den lite med nya toppen vi gjort och det nya insuget.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug
Väldigt intressant. Känsla för vad som behövs för 110hk/ltr? Ah gärna 120hk per liter förresten.
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug
Portning av topp och nedre del av insuget + avstämda grenrör... lite hårdare ventilfjädrar och mer varv.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug
tror bara det behövs ett grenrör och lite vassare kam för 120hk/L varvet räcker som det är till mycket högre effekter. ska man sen ha ännu högre så måste man nog börja porta och trimma på riktigt och kanske varva ännu mer och det ställer nog inte till samma problem som då man försöker varva en fyra eller rak sexa med toretions svängningar mmSevenEight skrev:Väldigt intressant. Känsla för vad som behövs för 110hk/ltr? Ah gärna 120hk per liter förresten.
om det finns intresse så skulle jag kunna kolla på att ta fram vassare kamaxlar till motorn? för att det inte ska bli ett stort förlust progekt så skulle man fått höra at det finns intresse från flera håll så man kan göra några stycken på en gång.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug
Fränt! För min del behöver du inte grotta destomer, för mig räcker det med hur du tänker i det här läget. Blev bara paff när jag hittade det här. Hur långt kommer man med att slipa kammarna? Alltså - jag antar att det som med alla kammar finns en begränsning. Nu menar jag inte exakt utan sådär tumme-pekfinger...
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64