Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 172hk std nu nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

med nya insuget så vart det 184hk/7500rpm och 201nm vid ca 5800rpm. man ser att det stämmer av en gång till nånstans vid 6800rpm sen börjar vridet sjunka sakta. ca 180hk vid 8000rpm och ca 174hk vid 8400rpm.

vridet kommer vid 5000rpm.

det blir väll ca 11-12 hk mer än med det korta original röret om jag mins rätt? vi drar sexan till 8500 vart pull :D den låter fin på varv med 90mm spjället :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

tripp trapp trull.

orginal de långa runners, original korta röret och conny kompa edition.

intressant att det går att påverka samma motor så mycket med bara ett insug tycker jag.

ska höra med kompa mannen hur långa runners det är nu?

Bild
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av PerAage »

Told ya.. :D
Klargjöra resultatet, vilket innsug ga vilken ändring.., och gav pipemax samma resultat?
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av fugazi »

Väldigt nära 100Nm/liter, "o-trimmat", tyder ju på viss potential...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag vet inte vad pipe max säger vi gjorde lite överslag där men vi gick mer på känsla och vad vi hittade för rör och så då det nya gjordes sen inte lönt med allt för mycket större än vad nedre delen av insuget va.

om man tittar på de tre översta vrid moment kurvorna så ser man tydligt lågvarv, mellan varv och toppeffekts insuget.

sen 100nm per liter passerades och det är ju fint i en orenoverad standard motor för 2500kr på skroten men det som imponerar mest är ju det fräna ljudet på 8500rpm. efter 8000 så går låter den extra fränt.

en liten bättre bild på conny-kompa insuget

Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av fugazi »

Hur låter lyftarna och vad kör ni för olja?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

vet ej vad det är för olja nån 15-40 mineral skulle jag tro?

det lever om rätt mycket så det är svårt att höra lyftarna på full gas men om man ser på vrid/effekt kurvorna så händer inget markant där direkt??
brukar de va problem med dem eller? nått man kan kolla på nått sätt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

conny drar jappsarn till 8500 varvstopp http://www.youtube.com/watch?v=lVJFwtAQaBM&feature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Kadett4wd »

om det inte ska sparas , eller byggas om så det blir lägre, insuget alltså.
testa gör större plenum.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi är väldigt nöjda med det insuget nu och alla tester som vi haft med insug nu så nästa bromsning så kommer det att provas ett nytt grenrör och kanske E85? målet är fortfarande 200hk oöppnad 2L sugmotor men det ser tungt ut :)

att motorn blir högvarvig ser vi inte som ett problem det är ju vad vi vill ha :) det finns en tätstegad S2000 låda till den och en super lätt bil.

vi ligger på 93% duty på original spridarna nu också :thumbdown: ska prova mycket större och labba med insprutnings punkter mm sen i jakten på 200hk.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Kadett4wd »

Okej, jag tänkte det kunde sträcka ut lite mera på varv med mer volym utan nåt större tapp längre ned.

Ska ni bygga korta headers eller långa?
Ni får öka bränsletrycket så sprdiarna går lite längre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

att öka soppatrycket gör inte så stor skillnad som då man ökar laddtryck då soppan inte är komprimerings bar. vi skulle vilja ha ca 50%-60% duty och på E85...

de nya grenrören blir nog rätt korta och avstämda på ca 8000rpm (blir justerbar längd) och på tredje pulsen.
eller är andra pulsen värt att tänka på på en sån här motor?
vi har en ganska tätstegad låda som sagt va.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av fugazi »

Mitsu-lyftarna brukar ticka rätt duktigt på tomgång när dom blir slitna.
Teoretiskt sett så kommer dom ju att läcka hela tiden, oavsett varvtal och oljetryck, eller är det fel resonemang?
Och isf så har man ju inte fullt lyft på ventilen...

Hur små är spridarna?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har ingen aning om spridarens storlek men med tanken på hur effektiv en sån här motor är och att vi åker rätt snålt på lamdan så är det säkert mycket mindre än på en vovlo B230F?? vi ska plocka lös en spridare och googla nummren sen.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 184hk nu med nytt insug

Inlägg av fugazi »

Behöver nog inte googla... det brukar stå på dom.
Skriv svar