Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug
jag vill visa lite bilder på vad som är på gång i sävar dynon.
det är en mitsubishi galant 2.0L v6 som man kan köpa för ett par tusen på en skrot i dag.
jag vill inte avslöja för mycket om projektet i sig det för de som bygger/planerar på bygget göra själva, men det är helt sanslöst fränt i alla fall och ovanligt
motorn blir dock inte nått super turbo 1000hk utan det ska bli en rolig högvarvig sugis som ligger kring 170hk original vad jag förstått?
till en början ska motorn bara mappas helt standard med autronic styrsystemet och ett 2.5" avgasrör sen kommer det experiment på annat grenrör och insug. obs original-insuget är rätt fränt med variabel längd också.
vi fantiserar om 100hk/L med standard topp, kam, bottendel som har gått 25000mil... är det bara att glömma eller kan det gå?
ni får följa med denna moderna vedbo-trimning av en billig sugmotor och se själv
(spydiga, dryga, otrevliga världsmästar-inlägg hamnar i soptunnan direkt! detta är ett kul och trevligt projekt och det är den typen av inlägg vi vill ha också)
mvh jens
några bilder........
fyra kamaxlar och 24 ventiler är annat än vad gammla B20 motorer har
tänd modulen och spolen hämtas från connys 743hk bruks MB och sitter inte monterat på bild
det är en mitsubishi galant 2.0L v6 som man kan köpa för ett par tusen på en skrot i dag.
jag vill inte avslöja för mycket om projektet i sig det för de som bygger/planerar på bygget göra själva, men det är helt sanslöst fränt i alla fall och ovanligt
motorn blir dock inte nått super turbo 1000hk utan det ska bli en rolig högvarvig sugis som ligger kring 170hk original vad jag förstått?
till en början ska motorn bara mappas helt standard med autronic styrsystemet och ett 2.5" avgasrör sen kommer det experiment på annat grenrör och insug. obs original-insuget är rätt fränt med variabel längd också.
vi fantiserar om 100hk/L med standard topp, kam, bottendel som har gått 25000mil... är det bara att glömma eller kan det gå?
ni får följa med denna moderna vedbo-trimning av en billig sugmotor och se själv
(spydiga, dryga, otrevliga världsmästar-inlägg hamnar i soptunnan direkt! detta är ett kul och trevligt projekt och det är den typen av inlägg vi vill ha också)
mvh jens
några bilder........
fyra kamaxlar och 24 ventiler är annat än vad gammla B20 motorer har
tänd modulen och spolen hämtas från connys 743hk bruks MB och sitter inte monterat på bild
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Små trimma modärn gat sug motor V6 2.0L
Det här blir intressant!
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Små trimma modärn gat sug motor V6 2.0L
jo det tycker jag med även fast det inte är några jätte avancerade grejor eller jätte effekter. om vi får tillbaka dyno plattan med nya hål i helgen är det bara att köra igång.
motorn är redan uppstartad och prov varvad lite utan belastning för nån vecka sen, låter som en sy maskin mer än en race motor
motorn är redan uppstartad och prov varvad lite utan belastning för nån vecka sen, låter som en sy maskin mer än en race motor
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Små trimma modärn gat sug motor V6 2.0L
Om det är en DOHC 2,0liter så heter den 6g71, vilket är tveksamt?
Är det inte en 6g73 som är på 2,5liter? Den ger c:a 122kW.
Detta kommer att bli mkt intressant, i vilket fall som helst, enligt min mening!!!
Är det inte en 6g73 som är på 2,5liter? Den ger c:a 122kW.
Detta kommer att bli mkt intressant, i vilket fall som helst, enligt min mening!!!
Re: Små trimma modärn gat sug motor V6 2.0L
Kom på när jag slagit ihop datorn för dagen att det naturligtvis är en 6A12...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Små trimma modärn gat sug motor V6 2.0L
jag är dålig på beteckningarna men den är på 2.0L och det är inte nån super frän MIVIC.
conny-kompa kan det bättre.
conny-kompa kan det bättre.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
oj bara 2L v6a fränt lär vara kortslagig eller bara äckligt små kolvar?
fränt test
fränt test
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 75
- Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
- Ort: Hovmantorp
- Kontakt:
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
Vedbod trimning? Kul med något annat än Volvo, Det blir nog svårt att mappa fram hundra liter hästar de är inte så dåliga original men lite ska nog gå att hitta. De går nog åt både grenrör och sport kamaxlar , ska bli kul att följa detta projekt !
// Göran
// Göran
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
jo det blir nog svårt med 100L hk men ett mål iallafall.
det är inga problem att varva iallafall. varv stoppen ligger nära 8000rpm standard i den gubbiga galanten men det ska ju fylla på med luft där också
kamaxlarna låter extremt snälla på tomgång jag skulle gissa på under 200grader vid 1.25mm men vi får mäta upp det senare. tror den lyfte 7.5mm?
på B20 har vi inte än nått 100hk/L än i sävar dynon med normalt weber trim men det kommer eller hur lars?
det är inga problem att varva iallafall. varv stoppen ligger nära 8000rpm standard i den gubbiga galanten men det ska ju fylla på med luft där också
kamaxlarna låter extremt snälla på tomgång jag skulle gissa på under 200grader vid 1.25mm men vi får mäta upp det senare. tror den lyfte 7.5mm?
på B20 har vi inte än nått 100hk/L än i sävar dynon med normalt weber trim men det kommer eller hur lars?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
den är ganska kvadratisk tror jag som alla modärna motorer, såg vevstakarna på bild de ser mer ut som till en moped då man är van och se M stakar till volvonRasmus Annander skrev:oj bara 2L v6a fränt lär vara kortslagig eller bara äckligt små kolvar?
fränt test
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
borr 78
slag 69
32mm insugsventiler, 12 st
slag 69
32mm insugsventiler, 12 st
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
där ser man, den är rätt kortslagig
men va det inte sätes ringarna som va 32mm? ventil dim är okänd ännu?
vad heter motor typen stövarn?
men va det inte sätes ringarna som va 32mm? ventil dim är okänd ännu?
vad heter motor typen stövarn?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
6A12
Isf borde ju 6A12 tåla en del stryk...
Ber om ursäkt för att jag var lite trött tidigare idag... men det ger sig!
6A13 som sitter i Legnum'en, alltså kombiveritionen av Galanten med dubbelturbo (och även VR4'an, kupén)... har:Bore — 78.4 mm
Stroke — 69.0 mm
Samma block...(?)Displacement — 2498 cc
Bore — 81.0 mm
Stroke — 80.8 mm
Isf borde ju 6A12 tåla en del stryk...
Ber om ursäkt för att jag var lite trött tidigare idag... men det ger sig!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
mild duration men mera lyft, runt 9,5-10mm
separata spjällhus och extraktorrör, då borde ni vara hemma.
Gunnar som ni är polers med kan väl slipa om std kammarna till typ samma duration men mera lyft.
Opel 16v når man juh 100literhästar med stdkammarna, då med spjällhus och extraktor.
208hk är toppnoteringen av sbdev.co.uk
Oportad topp faktiskt(och givetvis stdkamaxlarna), då med 'ynka' 33mm insugs ventiler för 86mm borr.
separata spjällhus och extraktorrör, då borde ni vara hemma.
Gunnar som ni är polers med kan väl slipa om std kammarna till typ samma duration men mera lyft.
Opel 16v når man juh 100literhästar med stdkammarna, då med spjällhus och extraktor.
208hk är toppnoteringen av sbdev.co.uk
Oportad topp faktiskt(och givetvis stdkamaxlarna), då med 'ynka' 33mm insugs ventiler för 86mm borr.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L
som sagt bara standard invändigt.
skulle tro en GSI är vassare i kamaxlarna standard? vad ger de vid 1.25mm?
det finns ingen vits med separata spjäll på en sån motor, sämre effekt och svårare att mappa om man frågar mig.
skulle tro en GSI är vassare i kamaxlarna standard? vad ger de vid 1.25mm?
det finns ingen vits med separata spjäll på en sån motor, sämre effekt och svårare att mappa om man frågar mig.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/