Varför dipp mellan 4-5000rpm

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
chevelle-70
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jul 10, 2009 10:46 pm
Ort: Rättvik

Varför dipp mellan 4-5000rpm

Inlägg av chevelle-70 »

Jag har kört endel sugmotor bilar på dyno och ganska ofta så blir det en ganska kraftig dipp mellan ca 4-5000prm. Det är på både insprutare och förgasar bilar. Den är inte heller påverkad av tändning. Kan det vara längden på insug och grenrör som syns. Nån som har erfarenhet av det här och kan tala om!?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför dipp mellan 4-5000rpm

Inlägg av Erland Cox »

Det går att avhjälpa på lite olika sätt.
Om man använder 2:a pulsen på insug vid max effekt så får man mer effekt
men även större och längre svacka mellan pulserna.
Använder man 3:e pulsen blir svackan mellan pulserna mindre och kortare.
Man kan beräkna avgas så att man fyller igen svackan.
man kan använda ett plenum med inloppsrör som beräknas för att fylla svackan,
Helmholtz tuning. Sitter på moderna sportmotorcyklar.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Varför dipp mellan 4-5000rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är ganska vanligt speciellt om grenröret är avstämt mot 7000-7500 rpm har jag sett i vår bänk med.

ge oss lite mer data på motorn som kam vid 1.27 och ungefärliga längder på grenrör och insug så kanske vi kommer längre i vad det beror på och vilka pulser som jobbar vart.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Varför dipp mellan 4-5000rpm

Inlägg av quattro »

Det är precis likadant med min Audi 10v femma. Den har 34 mm restriktor o liten turbo med orginal insugningsrör, eftersom det är en grpH4wd-bil för rally. Det blir alltid en liten dipp runt 4700-4900 rpm. Det spelar ingen roll hur jag ställer kamaxel, tändning, bränsle, eller turbostyrningen. Jag har provat mycket men dippen försvinner inte.

Det måste väl, som Erland säger, vara någon slags resonans/pulseffekt. Nu har jag ju relativt långa insugsrör o korta avgas, så det är nog tvärtemot vad som sitter på många vässade sugmotorer, men trots det är det samma beteende.

Göran
Användarvisningsbild
chevelle-70
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jul 10, 2009 10:46 pm
Ort: Rättvik

Re: Varför dipp mellan 4-5000rpm

Inlägg av chevelle-70 »

Jag har inte byggt nån av dom motorerna som jag har sett det på och vet inte så mycket om dom. Det som dom har gemensamt är stor diameter på insug och på grenröret. Kan man verkligen komma ifrån fenomenet helt utan att få andra nackdelar. Den ena var en b23 rally bil och motor byggaren hade talat om precis hur gren röret skulle se ut men det var en rejäl dipp ändå. En annan var en Ford 460 med fina saker rakt igenom, dubbla förgasare och riktigt grova headers. Den hade en rejäl dipp och spred effekten ovanför dippen rejält både uppåt och neråt. Den hade ingen harmoni. Jag får för mej att längden/volymen på insug är det som påverkar mest. Det var intressant att fenomenet även dykerupp på turbo bilar (qvattros) det har inte jag sett på samma vis.Men det borde ju fungera likadant oavsett om det är överladdat. Det är väldigt intressant att höra vad ni erfarna motorbyggare har att säga. Tyvärr så vet jag inte vad för kammar mm det har setat i motorerna
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Varför dipp mellan 4-5000rpm

Inlägg av Erikk »

En standard BMW 325 -93 har precis tvärtom, en liten bump där.
Kan det vara vanosen som gör det tro? Jag har för mig att den är aktiverad mellan 1500-4000rpm original, men kan givetvis ha memorerat fel :roll:
Det är endast av/på vriding av insugskamaxeln.
Någon dag jag får lite tid över tänkte jag prova köra med en Vems styrenhet istället och prova köra med o utan vanosen.

Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Skriv svar