B230 604whp

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: B230 604whp

Inlägg av Tommy Luhr »

Omslipad standard kam.
Själva jobbet på kammarna är inge sämre än någon annan kam.
Dock var en 126 kam på tok för vass för denna motorn. Hade vart kul att prövat en mildare.

Skillnad i pris gör även att en omslipad kamaxel ibland är den enda utvägen.
Kam på nytt ämne med 37mm tryckare är oftast direkt 5000kr dyrare.
två gånger så dyr men inte ens dubbelt så bra.

Givetvis gör man turbomaskiner med customslipade profiler.
Men många befintliga kammar är faktiskt fullt funktionella.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 604whp

Inlägg av Kadett4wd »

Gammal tråd, men tänkte att lite info i sävars databas alltid är skoj.
Bromsade brorsons b230 idag. Extrema bekymmer med skenande laddtryck så vi tordes inte släppa iväg den över 6500rpm.
Resultatet 609 nav hk.vid ca 2.2-2.4bar ladd, men förväntad toppeffekt är runt 7500rpm.
Det skenade så brant efter 5500rpm att det var till och med svårt att logga det, nästan lodrät uppåt vid 6500rpm.
Vi byggde även om grenröret men ingen skillnad, (snyggare inlopp till wastegaten i kollektorn)
Kl racings insug
Grenrör från cp service
Pt 6266 billet
3.5" downpipe
44mm tial wastegate
Maxxecu
4 mototron spolar
Halvgrinig catcams kam, minns inte värdena.
Portat av mig 46/38mm ventiler.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: B230 604whp

Inlägg av lyyski »

Kul!

Har du någon kurva?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 604whp

Inlägg av Kadett4wd »

ja i all stridens hetta tog jag aldrig kort på 609hk repan,, vi var lite tröga i skallen pga det skenande laddet, det var liksom ointressanta värden så jag tog aldrig nå kort *S*

Jag har på ett pull med lägre effekt, och lila är laddkurvan,, med olika moddar under kvällen skenade det än värre.
Bild

filmsnutt i dålig kvalitet på 609hk pullet:
https://www.facebook.com/video.php?v=10152474133069475

Ser nu att i filmen peakar det på 619hk
Jag kan minnas fel, mitt sifferminne är lite rörigt ibland.
Efter lite mappning så var wastegaten fullt öppen vid 4200rpm och motorn väntas kunna ge maxeffekt kring 7500+-300rpm

kamaxeln: http://www.catcams.com/products/camshaf ... TUP_id=887

En liten bild där vi lossar grenröret för ombyggnad:
Bild

Vi gissar på att runt 700hk når vi på naven då allt lirar., typ 750-800hk i maskin

edit:
en film till , där om ni zoomar eller nåt kan se hur kurvorna på skärmen sticker till väders.
Det var dags att ge upp där.
https://www.facebook.com/video.php?v=772688252768416
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230 604whp

Inlägg av Erland Cox »

Har ni oljekylare på låda och bakaxel?
Det kommer att behövas om dom tar 50 till 100 hästar i friktion.
37 till 74 Kw, räkna på hur snabbt det värmer 4 liter olja.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 604whp

Inlägg av Kadett4wd »

Det kan MYCKET väl gå åt 50-100hk i drivlinan ja..
Det är en låg beräkning mot vad andra vill påstå anser jag.
Det går åt ca 70-80hk i min merca, då i HELT std utförande, med ynka 367hk i maskin.
Det är inte bara oljorna i växellådan/bakaxeln som får ta smällen, knutkors, stödlager är med också.

1 kWh motsvarar: Den energi som krävs för att koka upp 10 liter vatten.
Jag har inte siffran på oljan just nu.
Men om vi tänker lite... 1kWh = 1 kilowatt i en timme.
Hur ofta kör man ett timmeslångt pull i bänken, eller på banan med för den delen(att nyttja full effekt konstant 1 timme)?
Men vi trixar lite med siffror, lek det blir 780hk i maskin = 573Kw
förlusten 80hk=58.8Kw
Bromspullet är typ 5sekunder långt.
Det blir mao en 12e dels minut och en 1/72 dels timme.
Jag belastar således 58.8kw i transmission på en 72dels timme.
Nu står det still i kolan efter 9h arbete, men blir det inte en väldigt liten kWh siffra?
Och då har vi inte ens räknat med värmetransporten UT ur godset i växellådan,bakaxeln,knutkors,stödlager.

Och lek vi har 5liter vatten i drivlinan totalt för att få jämförbara siffror med enheten kWh, 58.8kW i 5sekunder får inte det vattnet att koka när det samtidigt kyls av matrialens yta mot kall luft, det kan jag svära på.

Jag måste mao utsätta dessa 10l vatten för 60kw i en timme för att koka det 60ggr fortare.
Mao koka det på en minut, och koka 5liter vatten skulle ta 30sekunder.
2.5l på 15 sekunder
1.25l på 7.5 sekunder
0,83l på 5 sekunder
Minus alla värmetransporter som sagt, varsågod att räkna :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: B230 604whp

Inlägg av Pacman »

Du räknar ju själv...

Du säger att effektförlusten är 58,8kW
Det kan vi runda av till 60kW.

Sen säger du att dessa 60kW skulle räcka till att koka upp 1,25 liter vatten på 7,5 sekunder.
Anta att olja är lite segare och att man har ungefär 1,25 liter olja i växellådan...ja då kokar det på runt 10-15s vilket ett vettigt pull är på!

Nu vet vi ju att denna energin bara kommer på toppen och varar någon enstaka sekund bara, samt att det mest är däcken som hanterar energin....men frågan är berättigad ändå.
Vilken temp har oljan efter 10 pull? Efter 25pull? Efter 50 pull?
En oljekyl till växellåda och diff är aldrig fel när man börjar hantera seriös effekt!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 604whp

Inlägg av Kadett4wd »

exakt.. jag har ingen som helst aning om tempen i lådan och bakaxeln,, troligen inte många andra heller.
Däremot att använda det som argument för att få andra att dra ned på förlusten är att vara på djupt vatten om man inte mätt temp etc etc själv.

Edit: läste nyss lite på omegas hemsida, olika transoljor är anpassade olika, men de har en högsta rekommenderad temp på omkring 260-300grader.
Då är det lite längre ändå upp till tempraturer där man kokar knäck i transmissionen jämfört mot vatten, mao mer energi måste åt för att koka det på en kort tidsram.

Och läs i första inlägget i tråden nedan så ser ni att just sånt här förekommer:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=37022
Transförlusterna är alltså riktigt elaka.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230 604whp

Inlägg av Erland Cox »

Om vi tar vatten så ser formeln ut såhär per kg 4.18 X delta T (temperaturhöjningen i grader).
Om man antar att tempen redan är 50 grader så 4.18 X 50 = 209.
För att räkna ut hur snabbt det går T = 209 / P T = 209 / 60 = 3.5 sekunder per liter vatten.
Olja har inte samma specifika värmekapacitet som vatten, jag ska leta reda på den.
4 liter vatten kokar alltså på 14 sekunder med 60 kW.
Hittade att specifik värmekapacitet för olja är 1,7.
1.7 X 50 = 85. 85 / 60 = 1.4 sekunder. 4 liter olja tar alltså 5,6 sekunder att höja temperaturen 50 grader på med 60kW.
Konstigt att min Volvo kan köra långlopp på bana utan oljekylare på växellåda och bakaxel?
Både bakaxel och låda blir rejält varma men oljan kokar aldrig.
När kokar olja, vid ca 130 grader?

Erland
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B230 604whp

Inlägg av Steve »

Kokar inte olja vid ca 300 grader?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 604whp

Inlägg av Kadett4wd »

du har juh fartvindskylning på bilen under färd,, räkna på den vetja ;)
Finns kanske en väldigt god anledning till varför det sitter sån här på min:

Bild

Fartvinden kommer åt drivlinan ganska bra, så det är nog genomtänkt av AMG.
Och eftersom volvo inte har kylflänsar i samma utsträckning kan det vara nyttigt med extra kylning, speciellt vid bankörning och rally mm mm.
Dragracing klarar sig nog bättre pga de korta intensiva värmebelastningarna.
Såå, ja!
Det försvinner massvis med effekt i drivlinan, dock inte som 'greken' påstår, bromsar 1050på hjulen och påstår det är 1400 i maskin..
Kanske 1150-1200, 4wd tar mer.
MEN!!!! överföringen under moment genom däcken är mindre i förlust på en 4wd än en 2wd.
Det är nåt som bromsörer har missat då det körs på rullar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: B230 604whp

Inlägg av fugazi »

Erland Cox skrev:...Konstigt att min Volvo kan köra långlopp på bana utan oljekylare på växellåda och bakaxel?...
Erland
Du har för lite effekt, helt enkelt! :hihi:

Friterar pommes gör man ju vid 180°C, och då kokar ju inte oljan.
Jag vill gärna tro att motorolja har högre kokpunkt än frityrolja..... :roll:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 604whp

Inlägg av Kadett4wd »

AMSOIL GL4/5

Fysikaliska och kemiska egenskaper
Fysisk form Klar vätska
Lukt Petroleum
Färg Bärnstensfärgad
Beskrivning av lösningsförmåga Löslig i organiska lösningsmedel.
Relativ densitet Värde: 870 kg/m3 Testmetod: vid 15 grader C.
Kokpunkt/kokpunktsintervall Värde: > 260 °C Flampunkt Värde: > 198 °C Testmetod: COC Ångtryck Värde: < 0,01 mmHg [37,8] Ångdensitet Värde: > 1 Viskositet Värde: 98 cSt Testmetod: vid 40 grader C.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230 604whp

Inlägg av Erland Cox »

Jo, jag har för lite effekt men vad jag själv sett på bromsningar så är det inte effekten som har betydelse utan hjulhastigheten.
Och med navbromsning har man inga däcksförluster utan bara transmissionsförluster.
Och att dom skulle vara 60kW på en bil med 500kW tror jag inte på.
Flampunkt 198 grader och kokpunkt 260 grader?
Så oljan börjar brinna innan den kokar?

Erland
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: B230 604whp

Inlägg av fugazi »

Nej... den KAN börja brinna vid flampunkten, om man antänder den.
Men självantänder gör den mkt senare.
Skriv svar