B230 604whp
B230 604whp
Mappade en 740 med B230 idag blev 604whp till slut på 2,65bar E85. Tyckte jag va riktigt bra för att vara en sån maskin. Inte så ofta man ser de effekterna ur en 8v b230.
Bromsa 452whp 2bar på bensin först också hade säkert gått å tagit lite till men bytte till e85 där.
Ägaren Fredde brukar hänga här så han kan säkert
lägga in lite info om maskin. Vet att Tommy luhr gjort toppen iaf, 2,3l kolvar å stakar från oss link storm insprutning1680cc spriare sc6766 turbo.
kommer inte ihåg vad kammen hette.
Bromsa 452whp 2bar på bensin först också hade säkert gått å tagit lite till men bytte till e85 där.
Ägaren Fredde brukar hänga här så han kan säkert
lägga in lite info om maskin. Vet att Tommy luhr gjort toppen iaf, 2,3l kolvar å stakar från oss link storm insprutning1680cc spriare sc6766 turbo.
kommer inte ihåg vad kammen hette.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230 604whp
bra jobbat! vore kul om ägaren gav lite mer data på den
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B230 604whp
Kul! Bra ös!
NoControl 16v 740in vi bromsade förra helgen har ju liknande effektkurva när maxladd(2,2bar) är uppnåt (har för mig den sjönk 0,1bar från maxeffekt mot varvstopp), dock mer mos från botten, ~190hp från 3500rpm.
Den hade något vassare kammar än original + Holset HX55.
Skulle vara kul att prova en HX55 på denna 8v o se skillnaden om det är grundstyrkan i 16v maskinen som ger bättre ös hela vägen eller om det är pga att hx55an börjar ladda litegranna långt innan den bygger maxtryck.
Hade denna knappt nåt övertryck alls förän den ryter till ordentligt och blir aparg (2,5bar) inom 500-1000rpm ?
NoControl 16v 740in vi bromsade förra helgen har ju liknande effektkurva när maxladd(2,2bar) är uppnåt (har för mig den sjönk 0,1bar från maxeffekt mot varvstopp), dock mer mos från botten, ~190hp från 3500rpm.
Den hade något vassare kammar än original + Holset HX55.
Skulle vara kul att prova en HX55 på denna 8v o se skillnaden om det är grundstyrkan i 16v maskinen som ger bättre ös hela vägen eller om det är pga att hx55an börjar ladda litegranna långt innan den bygger maxtryck.
Hade denna knappt nåt övertryck alls förän den ryter till ordentligt och blir aparg (2,5bar) inom 500-1000rpm ?
Re: B230 604whp
satt faktiskt en hx55 på den förut då bromsa vi den 582whp men med sämre register. Dock som du säger att 16v:n va var den här också lite starkar upp till
4000-4500rpm ungefär med den.
Den har knappt 0.1bar vid 3500rpm har jag för mig och sen när det väl kommer bygger den tryck mycket fort och max laddet når den tidigare än med hx55:an som har en lite segar upp byggnad av tryck.
4000-4500rpm ungefär med den.
Den har knappt 0.1bar vid 3500rpm har jag för mig och sen när det väl kommer bygger den tryck mycket fort och max laddet når den tidigare än med hx55:an som har en lite segar upp byggnad av tryck.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: B230 604whp
intressant, min förra 8v maskin gav 450whp på 1,8 ladd på bf95 nu blir det 2,5 liter ,större turbo och E85, ska bli intressant o se vad den kan tänkas lämna
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: B230 604whp
om man ändå hade det registret på racebilen;)
Kan det vara den toppen vi satte i en ky126 i först. En riktigt vass kam som tar sig bra på varv men kan vara på tok för vass även för en sådan här stark turbo motor.
Kul att se att ni plockar en del mos med prylarna
Kan det vara den toppen vi satte i en ky126 i först. En riktigt vass kam som tar sig bra på varv men kan vara på tok för vass även för en sådan här stark turbo motor.
Kul att se att ni plockar en del mos med prylarna
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B230 604whp
Hur är en sån motor med den effektkurvan att köra på gatan?
Det är ju värsta tvåtaktseffektkuvan.
Inget man vågar trampa fullt med ut ur en kurva precis men måste kännas bra rakt fram om man får grepp.
Erland
Det är ju värsta tvåtaktseffektkuvan.
Inget man vågar trampa fullt med ut ur en kurva precis men måste kännas bra rakt fram om man får grepp.
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: B230 604whp
Dom går sällan att ligga och pumpgasa i rondellerna dom här motorerna.
Men effektkurvan blir ungefär så här på en liten motor med mycket pulver och sent ladd.
Skulle vilja testa en mildare kam i denna, annars är det så det ser ut!
2000rpm i register är inte dåligt med tanke på storleken på delarna.
Orkar man lura fram tidigare ladd och får finjustera ytterliggare så kan man nog få kurvan att gå tidigare!
Håller på att titta på en split duration kamaxel för att hämta hem registret en aning.
Ante, en polare till mig vill ha 600whp och även kunna ha rätt hc värden vid besiktning på en volvo 8v.
Kommer bli svettigt;)
Men effektkurvan blir ungefär så här på en liten motor med mycket pulver och sent ladd.
Skulle vilja testa en mildare kam i denna, annars är det så det ser ut!
2000rpm i register är inte dåligt med tanke på storleken på delarna.
Orkar man lura fram tidigare ladd och får finjustera ytterliggare så kan man nog få kurvan att gå tidigare!
Håller på att titta på en split duration kamaxel för att hämta hem registret en aning.
Ante, en polare till mig vill ha 600whp och även kunna ha rätt hc värden vid besiktning på en volvo 8v.
Kommer bli svettigt;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230 604whp
vi kommer bromsa lite B200 8v om några veckor i sävar. det blir inte sånna effekter men det ska bli ca 4000rpm med fullt laddtryck i den.
rogga om du skulle låsa fast den på 4500-5000rpm ett par sekunder innan du släpper iväg den i svepet så kommer det nog fullt tryck där om allt lirar. vi har de erfarenheterna iallafall. eller om man drar motorn från låga varv på en hög växel på gatan.
jag såg samma tendens på bromsningen på min B20 som vi bromsade hos dig den fick fullt tryck i bänken din vid 6300rpm då du höll fast den på ca 3500rpm före svepet men på gatan så har jag fullt vid 5200rpm. min nyare B20 motor i vegan skulle nog ha fullt redan vid 4000rpm om den hade manuell låda.
lite olika sätt att bromsa men inget är direkt fel tycker jag. det finns för och nackdelar med båda.
dynapac har en fin styrning av varvet svårt att bromsa så med en vatten turbin oavsett styrning. passa er bara så den inte blir omappad vid lägre varv med fullt tryck.
mvh jens
rogga om du skulle låsa fast den på 4500-5000rpm ett par sekunder innan du släpper iväg den i svepet så kommer det nog fullt tryck där om allt lirar. vi har de erfarenheterna iallafall. eller om man drar motorn från låga varv på en hög växel på gatan.
jag såg samma tendens på bromsningen på min B20 som vi bromsade hos dig den fick fullt tryck i bänken din vid 6300rpm då du höll fast den på ca 3500rpm före svepet men på gatan så har jag fullt vid 5200rpm. min nyare B20 motor i vegan skulle nog ha fullt redan vid 4000rpm om den hade manuell låda.
lite olika sätt att bromsa men inget är direkt fel tycker jag. det finns för och nackdelar med båda.
dynapac har en fin styrning av varvet svårt att bromsa så med en vatten turbin oavsett styrning. passa er bara så den inte blir omappad vid lägre varv med fullt tryck.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230 604whp
den B20 jag har i vegan ger lite mer effekt än en 2.5L weber sugmotor från tomgång uppåt skulle jag tro (kan kolla) då den har snäll kam och insprutning och 0.2bar direkt från 2500rpm sen vid 3800rpm så smäller det till sen vid 4000rpm så är det mer än dubbla effekten till 8500rpmErland Cox skrev:Hur är en sån motor med den effektkurvan att köra på gatan?
Det är ju värsta tvåtaktseffektkuvan.
Inget man vågar trampa fullt med ut ur en kurva precis men måste kännas bra rakt fram om man får grepp.
Erland
men det är klart att det är ingen bra sladda runt byn motor den ger för mycket effekt helt enkelt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B230 604whp
Jens.... det beror på vilket startvarv man väljer samt initieringtid innan svepet börjar. Du kan dra bilen från 1000varv och få laddtryck samtidigt som på gata med given motor vs turbo kombo. Allt har att göra med att inte köra för snabb sveptid. I bromsdiagramet ovan ser det ut som karaktären på kammen bestämt sitt. Dieselturbo motorer är väldigt känsliga på sveptid tex.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: B230 604whp
Killen som har den kör både drifting och på isen på vintern med den utan problem.
Ja visst är det så att man kan lura i gång turbon tidigare om man låser motorn ganska högt på varvet.
Tidigare än man får tryck på vägen. Vilket jag tycker blir lite miss visande då du aldrig får helt stumt motstånd efter vägen.
Så vida du inte har automat och tb tex men så är inte fallet på den här bilen.
Kör man rätt hastighet på svepet så stämmer det.
Skulle vilja se den som har fullt tryck på gatan vid 4500rpm med en sån här turbo och 2,3l 8v
Kammen är helt fel för det på den här motorn iaf.
Anledningen till att vi inte varva mer var att den led lite av en ostabil trigger går utan problem att vara den 8000-8500rpm bara man fixar det
och då blir det riktigt fint register.
Ja visst är det så att man kan lura i gång turbon tidigare om man låser motorn ganska högt på varvet.
Tidigare än man får tryck på vägen. Vilket jag tycker blir lite miss visande då du aldrig får helt stumt motstånd efter vägen.
Så vida du inte har automat och tb tex men så är inte fallet på den här bilen.
Kör man rätt hastighet på svepet så stämmer det.
Skulle vilja se den som har fullt tryck på gatan vid 4500rpm med en sån här turbo och 2,3l 8v
Kammen är helt fel för det på den här motorn iaf.
Anledningen till att vi inte varva mer var att den led lite av en ostabil trigger går utan problem att vara den 8000-8500rpm bara man fixar det
och då blir det riktigt fint register.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: B230 604whp
Hitta den här tråden förns nu... Var en topp från Tommy med 46/37,5 ventiler å flöda 230cfm från 11 i lyft till 14 var de å 184cfm på avgas med ky126 kam:)
Senast redigerad av fredda den tis jun 18, 2013 3:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo 740 v12 turbo
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
B230 604whp
Lägga ner så mycket jobb å åka med en omslipad folkracekam?
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601