effekten planar ut (för tidigt?)
effekten planar ut (för tidigt?)
Har äntligen satt upp bilen på dyno och fått lite siffror. Blev dock lite fundersam över att maxeffekt peakade redan vid ca 5100 varv. Kammen ska ge max vid ca 5500. Motorn är en Cheva SB 381 cui med Vortech V2 kompressor. Ser inte ut att vara remslir då laddtrycket ökar snyggt och fint (max ladd ca 13 psi). Har fått lite olika råd om vad problemet är, insug och avgas är två områden som nämnts. Insuget är ett Accell Superram. Jag mätte maximalt mottrycket i avgassystemet till ca 14 psi. Kan detta ge vara orsaken till att effekten planar ut över 5100 varv? Räknar man in transmissionsförlusterna så ligger effekten i motorn konstant på 500 hk från 5000 till drygt 6000 varv.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: effekten planar ut (för tidigt?)
Hur mycket lyfter din kam på ventilerna och hur stora är dom?
Erland
Erland
Re: effekten planar ut (för tidigt?)
Ventillyftet är ca 0,58 tum både på avgas och insugssidan, ventilerna är 2,08 tum på insug resp 1,6 på avgas (AFR Eliminator 210 cc toppar)
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: effekten planar ut (för tidigt?)
Edit: Ursäkta,ska läsa bättre nästa gång
Senast redigerad av Moparboy440 den fre sep 28, 2012 10:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: effekten planar ut (för tidigt?)
Inte NA (remdriven kompressor). Trycket mättes med en manometer ansluten via ett 2m bromsrör till lamdasensoruttaget på ena headerskollektorn.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: effekten planar ut (för tidigt?)
Kammen ska räcka till betydligt mer än 5100 varv. Är ventilfjädrarna tillräckliga?
Vilket varv är insuget gjort till och vad har du för avgassystem?
Erland
Vilket varv är insuget gjort till och vad har du för avgassystem?
Erland
Re: effekten planar ut (för tidigt?)
Fjädrarn ska nog fungera (uppgraderade från AFR direkt), insuget ska peaka runt 5500 varv i sugversionen, avgassystemet är ett standard Corvette C4 lt1 dock med dubbla racekattar samt headers.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: effekten planar ut (för tidigt?)
Kan du inte bara koppla loss avgas och se om det är där proppen sitter?
Testa med öppna headers?
Erland
Testa med öppna headers?
Erland
Re: effekten planar ut (för tidigt?)
Headersens utlopp sitter rätt dumt så en massa saker kommer nog bli lite för varma om man kör utan inkopplat avgassystem.
Re: effekten planar ut (för tidigt?)
Bygg tillfälliga snablar som du sätter dit istället för avgassystemet då?
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: effekten planar ut (för tidigt?)
Det är inte så lätt att det är kammen som skall justeras?
Det vanligaste när vi kört motorer och dom dumpar för tidigt så har det varit grenrören.
Dom är oftast alldeles för långa.
Hjälper inte kamjusteringarna, korta grenrören 10cm och se vad som händer!
Är grymt känsligt på längder!
Kan även vara för lite ventil och lyft som gör det.
Det är krångligare och skall tas som en sista utväg!
Det vanligaste när vi kört motorer och dom dumpar för tidigt så har det varit grenrören.
Dom är oftast alldeles för långa.
Hjälper inte kamjusteringarna, korta grenrören 10cm och se vad som händer!
Är grymt känsligt på längder!
Kan även vara för lite ventil och lyft som gör det.
Det är krångligare och skall tas som en sista utväg!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: effekten planar ut (för tidigt?)
Är det en hyd.roller?Har varit med om att de tar av lite tidigt.Men tror på avgassystemet först å främst..
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: effekten planar ut (för tidigt?)
14 psi eller nästan 1 bar avgasmottryck det tar "dåligt avgasystem" ett helt ny nivå vad har du för system?
det ska ju va knappt mätbart på en trimmad bil om man menar allvar.
det ska ju va knappt mätbart på en trimmad bil om man menar allvar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: effekten planar ut (för tidigt?)
Tror inte dom ljuddämparna är dom bästa, och dom är relativt lätta att plocka bort som test.
Har du både två förkatalysatorer och stora katalysatorn bakom växellådan?
Stulet från : http://www.exhaustvideos.com/faq/how-to ... -diameter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror LT1 har 2-1/4 avgassystem och med drygt 300 hp stämmer det med tabellen.
Dubbla 3" verkar mer lämpligt.
Har du både två förkatalysatorer och stora katalysatorn bakom växellådan?
Stulet från : http://www.exhaustvideos.com/faq/how-to ... -diameter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kod: Markera allt
Pipe Pipe Total Max HP Max HP
Diameter Area CFM Per For A Dual
(inches) (in2) (est.) Pipe Pipe System
1 1/2 1.48 171 78 155
1 5/8 1.77 203 92 185
1 3/4 2.07 239 108 217
2 2.76 318 144 289
2 1/4 3.55 408 185 371
2 1/2 4.43 509 232 463
2 3/4 5.41 622 283 566
3 6.49 747 339 679
3 1/4 7.67 882 401 802
3 1/2 8.95 1029 468 935
Tror LT1 har 2-1/4 avgassystem och med drygt 300 hp stämmer det med tabellen.
Dubbla 3" verkar mer lämpligt.
Jonas Bylund