effekten planar ut (för tidigt?)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
bogor
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 28, 2012 6:52 pm

effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av bogor »

Har äntligen satt upp bilen på dyno och fått lite siffror. Blev dock lite fundersam över att maxeffekt peakade redan vid ca 5100 varv. Kammen ska ge max vid ca 5500. Motorn är en Cheva SB 381 cui med Vortech V2 kompressor. Ser inte ut att vara remslir då laddtrycket ökar snyggt och fint (max ladd ca 13 psi). Har fått lite olika råd om vad problemet är, insug och avgas är två områden som nämnts. Insuget är ett Accell Superram. Jag mätte maximalt mottrycket i avgassystemet till ca 14 psi. Kan detta ge vara orsaken till att effekten planar ut över 5100 varv? Räknar man in transmissionsförlusterna så ligger effekten i motorn konstant på 500 hk från 5000 till drygt 6000 varv. Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av Erland Cox »

Hur mycket lyfter din kam på ventilerna och hur stora är dom?

Erland
bogor
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 28, 2012 6:52 pm

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av bogor »

Ventillyftet är ca 0,58 tum både på avgas och insugssidan, ventilerna är 2,08 tum på insug resp 1,6 på avgas (AFR Eliminator 210 cc toppar)
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av Moparboy440 »

Edit: Ursäkta,ska läsa bättre nästa gång :oops:
Senast redigerad av Moparboy440 den fre sep 28, 2012 10:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
bogor
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 28, 2012 6:52 pm

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av bogor »

Inte NA (remdriven kompressor). Trycket mättes med en manometer ansluten via ett 2m bromsrör till lamdasensoruttaget på ena headerskollektorn.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av Erland Cox »

Kammen ska räcka till betydligt mer än 5100 varv. Är ventilfjädrarna tillräckliga?
Vilket varv är insuget gjort till och vad har du för avgassystem?

Erland
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av Erikk »

Däckslir ?
Erik Englund

Dahlbäck Racing
bogor
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 28, 2012 6:52 pm

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av bogor »

Fjädrarn ska nog fungera (uppgraderade från AFR direkt), insuget ska peaka runt 5500 varv i sugversionen, avgassystemet är ett standard Corvette C4 lt1 dock med dubbla racekattar samt headers.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av Erland Cox »

Kan du inte bara koppla loss avgas och se om det är där proppen sitter?
Testa med öppna headers?

Erland
bogor
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 28, 2012 6:52 pm

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av bogor »

Headersens utlopp sitter rätt dumt så en massa saker kommer nog bli lite för varma om man kör utan inkopplat avgassystem.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av Steve »

Bygg tillfälliga snablar som du sätter dit istället för avgassystemet då?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är inte så lätt att det är kammen som skall justeras?
Det vanligaste när vi kört motorer och dom dumpar för tidigt så har det varit grenrören.
Dom är oftast alldeles för långa.
Hjälper inte kamjusteringarna, korta grenrören 10cm och se vad som händer!
Är grymt känsligt på längder!
Kan även vara för lite ventil och lyft som gör det.
Det är krångligare och skall tas som en sista utväg!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av Linkansg1 »

Är det en hyd.roller?Har varit med om att de tar av lite tidigt.Men tror på avgassystemet först å främst..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av Jens Gustavsson »

14 psi eller nästan 1 bar avgasmottryck :shock: det tar "dåligt avgasystem" ett helt ny nivå :hihi: vad har du för system?
det ska ju va knappt mätbart på en trimmad bil om man menar allvar.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: effekten planar ut (för tidigt?)

Inlägg av JoBy »

Tror inte dom ljuddämparna är dom bästa, och dom är relativt lätta att plocka bort som test.

Har du både två förkatalysatorer och stora katalysatorn bakom växellådan?


Stulet från : http://www.exhaustvideos.com/faq/how-to ... -diameter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kod: Markera allt

Pipe        Pipe     Total     Max HP    Max HP
Diameter    Area     CFM       Per       For A Dual
(inches)    (in2)    (est.)    Pipe      Pipe System
1 1/2	    1.48     171       78        155
1 5/8	    1.77     203       92        185
1 3/4       2.07     239       108       217
2           2.76     318       144       289
2 1/4       3.55     408       185       371
2 1/2       4.43     509       232       463
2 3/4       5.41     622       283       566
3           6.49     747       339       679
3 1/4       7.67     882       401       802
3 1/2       8.95     1029      468       935

Tror LT1 har 2-1/4 avgassystem och med drygt 300 hp stämmer det med tabellen.
Dubbla 3" verkar mer lämpligt.
Jonas Bylund
Bild
Skriv svar