B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åmsele

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej vi viktar ned (1987cc motorn) till tror det va 1235kg så då behöver man ingen (uppräkning av volymen på 1.7). det blir tester i morgon så då får vi se om det fungerar någorlunda på isen och om det blir kalix i helgen?

vi ser det som ett första test detta, inte fullt allvar. mest bara att känna efter hur potentialen är i kombinationen turbo och tyngre bil , då redan poängen i serien är körda efter en övervarvning på 2.5l sug motorn för nån vecka sen.

svårt att konkurrera med ett två dagars motor bygge med tryck-weber 45:or, ingenladdluft-kylare och helt utan några speciellt häftiga grejor i topp eller bottendel, och max 1.2bar laddtryck (så som våra sävar motorer såg ut i mitten av -90talet). de andra kör ju 400hk Bmw M3or, kent karlsson evo 16v, och turbo-motorer med värsting delar för många hundratusen kronor. inte lätt att va med och konkurrera där med en budget som vanliga folk har råd med. men som sagt ett test detta om det är nått att bygga vidare på till nästa säsong.

mvh jens
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Bjorn C »

kom upp och kör de vore kul att se ;)
isbanan i kalix är ju sjukt fin sägs de och de är plogat upp läktare till och med samt att plogkarmarna är nertagna runt banan så att bara vara publik på denna 2 dagars tävling ska bli kul då man äntligen kanske ser nått ;)

jansson har bara 442 hk på 6000 varv med 1,8 i laddtryck på 2,3 liter så ni ligger väl 100 hk plus där på eran 2.0 snikmotor
å vridet hans ligger på 262nm vid 4000 och och max 540nm vid 5500 varv för att sen dala till 442 vid 6750 varv och de är inte begränsat nånting som ni har gjort

så effekt mässigt borde ni hänga på ganska bra ;)
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jakesta »

Kör de inte i Luleå i helgen?
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av The »

Lms kör väl sin tävling i Kalix för att de hade problem med vatten på isen.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bjorn C skrev:kom upp och kör de vore kul att se ;)
isbanan i kalix är ju sjukt fin sägs de och de är plogat upp läktare till och med samt att plogkarmarna är nertagna runt banan så att bara vara publik på denna 2 dagars tävling ska bli kul då man äntligen kanske ser nått ;)

jansson har bara 442 hk på 6000 varv med 1,8 i laddtryck på 2,3 liter så ni ligger väl 100 hk plus där på eran 2.0 snikmotor
å vridet hans ligger på 262nm vid 4000 och och max 540nm vid 5500 varv för att sen dala till 442 vid 6750 varv och de är inte begränsat nånting som ni har gjort

så effekt mässigt borde ni hänga på ganska bra ;)

vi har bara 340hk och 400nm DIN i vår 2.0L test motor i dag men registret är brett från ca 4000-8500 iallafall. och det är nog bra om man inte behöver vikta bilen till max vikten. men lite vikt där bak skadar nog inte så mycket heller så det är nog inte lönt att bygga nån 1700cc motor som blir mycket dyrare och svårare, dyrare att bygga och serva.
man hinner inte bygga nått super häftigt på två-tre dagar sen så är den byggd för att passa i en bil där det har suttit sugmotor+förgasare i utan att den ska behövas byggas om nått. ingen elektronik iöverhuvudtaget i den nu heller :)
mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite anteckningar från dagen...

prov körning 1 210 H lite i snålaste laget på 1.25bar och . ca 0.87 på vrid pik (wg mottryck ca 1.0bar)


provkörning 2 med nedställt laddtryck 220H lite i fet på 1.10bar ca 0.82 vrid pik och 0.76 vid 7800rpm (ca 0.85bar wg mottryck)

problem med remskiva generator.

problem med strålnings värme imot expansions kärl.

problem med weber lågfarts systemet (dålig ork) och med tänd kurvan på lågvarv (under 2500rpm). ca 10 grader på tomgånng :thumbdown:

är risk att den surar ihop sig före start käns det som.

start dock ok värkar det som?

ca -5 grader och högtryck
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Bjorn C »

Jens Gustavsson skrev:vi har bara 340hk och 400nm DIN i vår 2.0L test motor i dag men registret är brett från ca 4000-8500 iallafall. och det är nog bra om man inte behöver vikta bilen till max vikten. men lite vikt där bak skadar nog inte så mycket heller så det är nog inte lönt att bygga nån 1700cc motor som blir mycket dyrare och svårare, dyrare att bygga och serva.
man hinner inte bygga nått super häftigt på två-tre dagar sen så är den byggd för att passa i en bil där det har suttit sugmotor+förgasare i utan att den ska behövas byggas om nått. ingen elektronik iöverhuvudtaget i den nu heller :)
mvh jens
okej jag kanske bandade ihop den hära motorn med nån annan du bromsat i vinter för den jämförde jag med janssons siffror å där hade ni klar fördel hk mässigt
340 hk tar man sig ganska långt med ändå
de där med vikten är ett jäkla testande och beroende på bil men både janssons och tiger har väldigt tunga bilar och dom går ju fortast konstigt nog
har man inte rejält med vikt bak så slirar man mest speciellt i starten
tror vi viktade linus westmans bil nästan 200 kg i bagaget och de funkade perfekt

kalix fick luleås tävling pga vatten på isen så de är tävling i kalix både lördag och söndag
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag uppar denna gammla tråd där vi la grunden för is race motorn vi har kört i kjell perssons israce bil i vinter till en andra plats i is race SM.

kul att den gick så bra till slut.

kan förövrigt berätta att den ursprungliga motorn med förgasare sitter i en gammal RC 240 bil som erik "stövarn" har och vi har test kört den lite med kort nabb däck. det va kul :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag lägger race rapporten här då den hör ihop med motorn tråden lite.

motorn sitter i "erik the stövis" 240RC/is race bil och jag leasade den för att testa motorn lite på strippen i helgens umeå open samt att se att bilen är i ordning innan is sesongen kan börja.

man kan såga att koppligen inte va i bästa form då den dragga och inte ville stå still i starten så jag fick jobba med hand bromsen och koppligen i starten sen va den otroligt trög att växla så vi tappade mycket tid där. sen sitter det fel bakaxel utväxlig i den ca 3.70 med 26" höga M/T ET street DOT däck så det gjorde den extremt trött speciellt på trean.

men sista reporna så börja jag och simon få ordning på grov grejorna och vi tog oss vidare en sväng i eliminerigen i 10.5" klassen iallafall mot en bracket camaro sen fick vi smisk av en annan 240 turbo med både bättre reaktions tid och ca dubbla effekten :thumbright:


vi laddade ca 0.9bar (spikar tydligt vid 1.1bar)

start varv 6500 på 2 step modulen

luft tryck 0.80bar

lamdan va ganska fet (ska kolla vilka munstycken vi hadde sen i webrarna)

tändningen okänd (kollar)



tiderna stämde inge bra i början av dagen (fantasi tider för alla bilar) men efter elimineringarna kom igång 15.20 så stämde de klart bättre iallafall.

vår bästa tid va i sista repan 7.94/201m, 1.60/60 fot, 130km/t (släppte nog lite före mål då jag va så långt efter så slut farten vart nog lite låg?)

http://www.tidkort.com/10,5

en kul dag och vi tackar de som arangerat tävligen. att tid korten inte stämde gör inte nått det är ju först i mål som är viktigt i en sånhär tävling!

mvh jens

klart styggast men inte långsammaste bilen i åmsele :thumbright: tack Tobba för fotot :thumbright:

Bild
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åms

Inlägg av S Iwarson »

Vilken bästa slutfart hade ni under dagen?

Med tanke på tiden ser det ut som det sker något problematiskt på senare delen av banan, verkar som att den tappar kräm mot slutet.

Loggade ni något?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åms

Inlägg av Jens Gustavsson »

134km/t
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åms

Inlägg av Lillen »

Klart fulast av alla bilar under dagen helt klart.
Bevisar att looks inte är allt :mrgreen:
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åms

Inlägg av Jens Gustavsson »

Har köpt hela bilen nu och har fixat till den lite eftersom.

laddtryck ca 0.75 bar då det räcker för den kassa föraren :eclipsee_steering: gick fet på lamda 0.73-0.75 och kändes en bludder tröskel just före laddtrycket kommer. men kul!


byter från 220H till 205 huvud munstycke. sen höjer jag laddet liiiite.

låter 220Luft sitta kvar och F16 rören.

lite osynkad och olika prog hål på gasaren.
Skriv svar