Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 24, 2017 11:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 192 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre nov 16, 2012 7:24 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Inlägg: 208
Det här med att jämföra hästar från olika bänkar är nog ganska omöjligt att få till. Det finns ju en uppsjö av olika bänkkonstruktioner med olika mekaniska egenskaper.
Först har vi själva konstruktionen på bänken med enkelrullar, dubbelrullar, navdyno och motorbromsbänkar.
Sen har vi ett antal olika bromsmetoder med elbromsar, vattenbromsar och accelerationsbänkar.
Att få fram rättvisande omräkninsfaktorer för att jämföra resultaten av dessa kommer man aldrig att lyckas med, även om man vill.
Det är för många olika faktorer som påverkar korrektionen. Dessutom är många av dessa faktorer inte linjära, utan påverkar olika mycket vid olika varvtal eller accelererationer.
Det räcker ju med att ändra tryck eller fabrikat på bakdäcken så påverkar du alltihopa.
Det är väl bara att konstatera att hästkraftsiffror säljer och den trimmare som får till högsta siffrorna får sälja mest.

Skall man kunna jämföra hästar fullt ut är det nog bara bromsningar på samma ställe och vid samma tillfälle som gäller.

_________________
Micke


Senast redigerad av mekomaskin fre nov 16, 2012 8:41 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 16, 2012 7:31 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Inlägg: 208
En liten fundering bara:

Om Erland lyckas plocka ut 211 hästar med en KG6 kamaxel, vad är det då som blir så mycket bättre med dom moderna profilerna....?

_________________
Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 16, 2012 7:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Inlägg: 1079
Ort: Örebro
du la upp ett bromspapper på lindqvist motor,så det e klart jag menar den motorn...

Erland Cox skrev:
Amazonic skrev:
erland vet du minsta o största arean på den toppen samt vad den flödar?
att bara titta på ett bromspapper o säga att det går inte,för jag kan inte.är ju dumt...


Menar du på fullt allvar att det är möjligt att plocka ut 170 hästar med en 36 DCD eller var det nån annan motor du menade?

Erland

_________________
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 16, 2012 8:44 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
mekomaskin skrev:
En liten fundering bara:

Om Erland lyckas plocka ut 211 hästar med en KG6 kamaxel, vad är det då som blir så mycket bättre med dom moderna profilerna....?


KG 6 är en Enem H3 och det är en väldigt bra kam.
Motorn har 92 i borr vilket ger bra mycket bättre flöde än 89mm.
Den har 85 i slag och stake samt kolv väger mer än 500 gram mindre, tror det var 700 gram än original.
Det ärr smalare ringar, veven är strömlinjeformad, förgasarna som är för små är portade allt vad det går.
Jag ska prova den Hedlund kammen som Jens säljer på en annan motor men det får bli med 50 DCO.

Denna motorn är inte särskilt bra med 105,6% i VE men det är en gammal B20.
Och den spikar vid max vrid på 36 grader med 98 oktan så jag fick sänka tändningen.


137.903 Cubic Inches @ 6987 RPM with 105.60 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow between 189.4 CFM and 199.5 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 142.9 CFM and 156.5 CFM at 28 Inches

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 199.4 207.6 211.7 215.8
Peak Torque Lbs-Ft 166.2 173.0 176.4 179.9

HorsePower per CID 1.446 1.506 1.535 1.565
Torque per Cubic Inch 1.205 1.255 1.279 1.304

BMEP in psi 181.7 189.2 192.9 196.7

Man kan se att den dåliga volumetriska verkningsgraden till viss del beror på ventillyftet som är 12mm.
Pipemax beräknar med ett spel på 0.025" så det krävs minst 12,9mm lyft på ventilen i min motor.

-Recommended Camshaft Valve Lift-
Minimum Normal Maximum
Intake = 0.533 0.574 0.632
Exhaust = 0.491 0.528 0.581
Max-effort Intake Lift = 0.662
Max-effort Exhaust Lift = 0.609
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .574 Lift @ 6987 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .528 Lift @ 6987 RPM

Här är Pipemax insugningslängder:

- Induction System Tuned Lengths - ( Cylinder Head Port + Manifold Runner )
1st Harmonic= 34.559 (usually this Length is never used)
2nd Harmonic= 19.615 (some Sprint Engines and Factory OEM's w/Injectors)
3rd Harmonic= 13.694 (ProStock or Comp SheetMetal Intake)
4th Harmonic= 10.778 (Single-plane Intakes , less Torque)

Insugningsportarea, Jag har mellan 38 och 39mm i minsta kanaldiameter, minns inte exakt.

285 FPS Velocity CSA= 1.595 sq.in. at 6987 RPM Recommended Smallest Port CSA 36.2mm
260 FPS Velocity CSA= 1.748 sq.in. at 6987 RPM Recommended Port CSA 37.9mm
250 FPS Velocity CSA= 1.818 sq.in. at 6987 RPM Recommended Port CSA 38,6mm

Avgasportarea: Jag har 33,5 mm under ventilen

285 FPS Velocity CSA= 1.261 sq.in. at 6987 RPM Recommended Smallest Port CSA 32,2
250 FPS Velocity CSA= 1.437 sq.in. at 6987 RPM Recommended Port CSA 34,4
240 FPS Velocity CSA= 1.497 sq.in. at 6987 RPM Recommended Port CSA 35,1

Avgassystemsberäkning, jag har för mig att mina rör är 42mm utvändigt och 29,5" långa.
Sen har jag en mergekollektor med Pipemax beräknad megafon.


--- Single Primary Pipe Specs --- for 137.903 CID from 4987 to 7487 RPM
Diameter= 1.494 to 1.619 Length= 30.2 to 32.6 inches long
--- 2-Step Primary Pipe Specs ---
1st Dia. inches= 1.494 Length= 15.1 to 16.3
2nd Dia. inches= 1.619 Length= 15.1 to 16.3
--- 3-Step Primary Pipe Specs ---
1st Dia. inches= 1.494 Length= 10.1 to 10.9
2nd Dia. inches= 1.619 Length= 10.1 to 10.9
3rd Dia. inches= 1.744 Length= 10.1 to 10.9

--- Header Collector Specs (Conventional Straight Tube) ---
Diameter= 3.024 Tuned Lengths= 16.5 best and 8.2 or 33.0

--- Header Collector Specs (Megaphone or Diffuser Cone Shape) ---
Diameter= 2.524 taper to 3.024 Megaphone/Diffuser Length= 16.5 inches

H-Pipe= 16.5 X-Pipe= 66.0 distance behind end of Primary Tube ends

-- Total Exhaust System Tuned Lengths (Primary ends to TailPipe end) --
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 16.5 , 33.0 , 66.0 , 132.0 inches long

Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 24.7 , 49.5 , 99.0 , 197.9 inches long

Note=> measured from where the Primary Pipes end inside the Collector to
the point the tailpipe exits into the atmosphere.

Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off .0625 inch Pipe thickness

---- Primary Pipe's Harmonics ----
1st Harmonic = 132.2 inches long ... typically never used
2nd Harmonic = 50.3 inches long ... longest recommended
3rd Harmonic = 30.2 inches long ... highly recommended , best Torque Curve
4th Harmonic = 21.1 inches long ... shortest recommended
5th Harmonic = 15.9 inches long ... typically never used
6th Harmonic = 12.6 inches long ... typically never used
7th Harmonic = 10.2 inches long ... typically never used
8th Harmonic = 8.5 inches long ... typically never used

---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 132.0 inches long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 66.0 inches long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 33.0 inches long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 16.5 inches long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 8.2 inches long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 4.1 inches long ... reduced Torque , not recommended


Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 16, 2012 10:41 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
vi i sävar va på studie besök hos mats appelgren för några år sen då vi höll på att göra för studier inför broms byggnationerna och han sa att han använde olika korrigeringar på olika typer av motorer. allt för att siffrorna ska bli jämförbara i de världar där de finns.
V8 motorer bromsas med Race korrigering för så är det i usa och volvo motorerna med DIN. sen anger man bara mät standard så spelar det ingen roll vad man föredrar det är väldigt lätt att räkna om själv.

en klok, rutinerad och duktig kille mats som inte alls är så hemlig som många påstår, inte mot oss iallafall :thumbright:

vi har inte heller som mål att imponera på andra vi bygger, funderar och bromsar för att vi har det som brinnande hobby och intresse :)

"16 st motoringenjörer på en motorutvecklingsfirma" och ingen kommer med nått vettigt att säga angående motorn?

i grund och botten finns det väll 3 olika broms bänkar tror jag?

1 motor bänk
2 hub chassi bänk
3 mätning mot däck bänk

ingen av dem går till 100% att jämföra rättvist mot varandra men om man anger vad det är för bänk och de siffror som mätts upp och hur man korigerar så är dom iallafall jämförbara med samma typ av bänk och med någorlunda överslag även med andra men det föresätter att de är kalibrerade i grund och botten på ett vetenskapligt sätt och att man inte lägger på div special påslag för olika förluster.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 16, 2012 10:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Inlägg: 1079
Ort: Örebro
jag tycker ni i sävar gör ett kanon jobb och har en fin attityd till saker o ting.
ville inte kladda ner tråden,men ibland kan man inte hålla sig.

_________________
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 16, 2012 11:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Inlägg: 243
Ort: gbg
Dom som nu sitter o skrattar "14st" eller hur många nu fan dom är.
Jag vill iaf läsa om sådana här projekttrådar, tycker det är givande. Alla ideer e inte "by the book"seriöst eller inte. med all respekt utav all kunskap det finns av alla experter o erkända ingenjörer.


Mvh Daniel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 17, 2012 5:23 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
jag är iallafall tveksam att lägga upp en ny sån här tråd i framtiden. vi ska ta och fundera på hur vi ska få liknande trådar bättre i framtiden så man slipper alla inlägg som inte har med denna is motor att göra. ni får gärna läsa lite på första sidan igen så kanske det framgår bättre vad meningen med motorn och tråden va igen. (speciellt mitt första och sista inlägg på sid 1)

jag tycker dock att det är vi i sävar fortfarande som bestämmer på denna sida speciellt mattias som sköter om allt utan han så hade denna sida försvunnit.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 17, 2012 8:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8767
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag tyckte du gjorde det bra Jens, du ignorerade tjafset och fortsatte visa dina 'diagnoser' av motorn.
Du gjorde rätt, infon fanns där hela tiden, var bara läsare som läste dåligt.
Att sedan lackade ur lite anser jag HELT okej!
det FÅR en människa göra.

Hursom, är jag också intresserad vad kamaxlarna ger för olika effekt/register, speciellt nu till brorsonens motor.

Så fler bromsningar med olika setuper på olika kamaxlar komemr då jag följa med nyfikenhet.

Mvh

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 17, 2012 11:23 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9613
Ort: Sävar
Jag rensade ännu lite hårdare bland sista inläggen här. Det kanske ser ut som man tappat tråden lite men jag tror den leder vidare på bästa sätt nu.

Idag sitter inte den här motorn i bänken längre, men den kommer helt klart tillbaka snart!

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 17, 2012 3:46 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
mattias det finns en film i peters telefon där vi drar motorn upp och ned i varv på full gas och 1.1bar i 30+sek tills retur tanken svämmade över (jag hadde tänkt köra längre). den är rätt frän och det bevisar att det är en hålbar motor som är rätt hållbar. ska snacka med peter om den går att få upp på you tube. det kan va ett rätt kul slut på den här bitvis jobbiga tråden tycker jag?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 17, 2012 4:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 517
Ort: Linköping
Tack för tråden! Kul att ni delar med er av resultaten och vad ni gör i garaget. Bra jobbat!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 23, 2012 9:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm
Inlägg: 557
ska ni tävla i långnabben med motorn här jens
såg tidigare i tråden att du skrivit lite om isracing regler mm och kör man med turbo så är de väl nån regel på max 2 liters motorvolym
mvh björn


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 24, 2012 12:24 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
inte i år detta var bara en test motor. det finns ingen max 2000cc regel i denna klass. du får åka med en cheva BB med dubbla hx 80 om man vill man hamnar bara på max vikten.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 24, 2012 12:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm
Inlägg: 557
Okej jag har för mig att en kompis körde 2 liters Volvo motor tidigare just pga av nån cc regel men de stämmer säkert de du säger för förra året körde han Audi 5a på 2,2 liter och turbo men i år tror jag han skulle gå tillbaka till Volvo snurran igen för att den blev för tung med 5an i och de kanske beror på att han får vikta bilen mer med den motorn i då de är större litervolym plus att själva motorn är nog tyngre också , nåja de återstår ju att se om de blir nå isar ens i vinter så de inte blir som förra året


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 192 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: blownharley och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010