Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 24, 2017 11:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 192 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör nov 24, 2012 3:40 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1319
Ort: Umeå
Det är ingen max vikt, däremot Minimivikten inkluderar förare med komplett personlig utrustning.
För turbo gäller faktisk volym x 1,7.
Ex: 2.0 liter turbo 1360 kg, 2.2 liter 1462 kg
5.0 liter turbo måste väga 2295 kg :shock:

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 24, 2012 4:31 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
ok inte vad jag hört vi ska läsa reglementet sen. erik "stövarn" kan det utantill annars.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 24, 2012 6:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Inlägg: 425
Ort: Kalix
Jansson åkte väl sista åren med en 2,3l Volvo turbo, den startade ju så dåligt med 2l.

Med turbo finns det två alternativ. Är det en rallycross bil så är det max 2l med 38mm restriktor och 1,5 gångers omräkningskoefficient = 1200kg, går den under isracingspecial så är det fri volym men 1,7 gångers omräkningskoefficient med en maxvikt på 1350kg (tvåventilsmotor -40kg).

_________________
/ Niklas Sandström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 24, 2012 7:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
det känns mer bekant.
nä restriktor kan man ju inte ha då suger det ju :hihi:

Citera:
"isracingspecial så är det fri volym men 1,7 gångers omräkningskoefficient med en maxvikt på 1350kg (tvåventilsmotor -40kg)."

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 24, 2012 7:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 364
Ort: Borås
nä restriktor kan man ju inte ha då suger det ju :hihi:

Nu lägger du upp bollen på straffpunkten, Jens, och jag kan inte låta bli att kicka den direkt på mål. :wink:

Så jag säger att visst, så kan man se det. Men speciellt som motorbyggare kan man ju också välja att se det som en utmaning också. Bygga en motor utan restriktor som ger 400-500 bhp var kanske en utmaning för 20 år sen. Så är det inte idag, vilket du just själv bevisat. Det räcker i stort sett med en bra turbo o ett bra grenrör på en standardmotor.

Att optimera en motor med 34 mm restriktor och få den att ge minst 330 bhp i toppeffekt och över 300 bhp i ett register som sträcker sig från 3500 ända till 7500 rpm däremot, det är 100 ggr svårare. Det är en riktig utmaning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 24, 2012 10:24 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
jag skojar bara och jag håller med dig men får man välja att åka med eller utan restriktor så väljer jag utan så klart :)

restriktor är riktigt svårt och dyrt då det sliter på motorn och turbo extremt mycket, imponerande att det fungerar så bra för dig och att du orkar hålla på med sånt utan sponsring från stora biltilverkare :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 25, 2012 12:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 364
Ort: Borås
Nja, så bra har jag väl inte lyckats. Nu är du alldeles för snäll, Jens! :wink:
Jag skulle vilja ha Audin att gå betydligt bättre, framför allt skulle vilja att motoreffekten höll ut mycket bättre upp i varven. Den känns iofs bra att köra men det är nog bara för att jag inte kört nån värsting, och man ser fort skillnad på hur konkurrenskraftiga sträcktiderna är, mellan när motorn går bra o när den är svagare. Jag fick testa Daniel Carlssons GrpN Evo5 (eller vilken version det nu var) för ett antal år sen, men det var ingen avancerad test på grus eller så utan bara ett par vändor på en gatstump på några hundra meter. Men mitt intryck var faktiskt att den uppriktigt sagt gick ganska dåligt, så maxvridet på Audin är nog rätt bra, den behöver mest lite längre register.

Audin är ju en snikmotor, lite på samma sätt som dina motorer är, Jens. Jag skulle nog behöva en riktig kullagrad raceturbo o ett bättre grenrör för att komma vidare, och då skulle det nog löna sig med en värre kam också - vilket det inte gör idag. En gammal K26 från 80-talet är ju inte high-tech, precis, den är nog en riktig bromspropp. Men ett ännu större problem med K26:an verkar vara att den inte tål att pressas. Den går ner sig väldigt fort, trots att den har 360-graders lager. Max optimalt laddtryck/mottrycksförhållande som den orkar hålla uppe på olika varv sjunker successivt o då sjunker också effekten efter hand. Som det verkar så räcker det med ett par tre tävlingar för att den skall börja försämras o har man då ägnat sommaren till att testa fram optimala inställningar så behöver man renovera den inför höstens tävlingar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 27, 2012 11:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm
Inlägg: 557
Niklas Sandström skrev:
Jansson åkte väl sista åren med en 2,3l Volvo turbo, den startade ju så dåligt med 2l.

Med turbo finns det två alternativ. Är det en rallycross bil så är det max 2l med 38mm restriktor och 1,5 gångers omräkningskoefficient = 1200kg, går den under isracingspecial så är det fri volym men 1,7 gångers omräkningskoefficient med en maxvikt på 1350kg (tvåventilsmotor -40kg).


okej ja i början vet jag då att de var en 2 liters men han kanske gick upp till 2,3 men i så fall försår jag inte varför hans kulle byta tillbaka från audin på 2,2 för den motorn kanske är minimalt tyngre med han måste ju inte vikta bilen lika mycket
han var ju förbi garaget idag men jag glömde fråga så jag ska höra med han i morgon om han kommer förbi nå

han har ju vunnit ett antal sm guld med volvosnurran i alla fall och senast i vinter så gick de ju ta guld med audisnurran ocskå men
nu sitter då audisnurran i hans volvo 240 gatbil med rakskuren dogboxlåda och allt och den är till salu ifall nån är intresserad

nåja nu ska jag inte störa trådsämnet nå mer
mvh björn


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 08, 2012 11:40 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
Här är en liten film då vi hård testar is motorn men det svämmar över i vattenturbinen.

http://www.youtube.com/watch?v=qj_l7H_uuEE&feature=plcp

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2013 11:58 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
"Test snik B200 motorn" är ombyggd i dag med bättre Agap fjädrar och titan retaners och sen med ombyggt tryckrör för körning utan ic och sen ett annat sämre grenrör och en super HX 35. får se hur mycket den levererar i morgon.
just det en sämre analog tänd kurva med och en liten extra plåt för att hålla oljan bättre på plats också.

undra hur mycket man tappar på dryga 1.00bar? vi hadde ju ca 350hk på det trycket tidigare om jag minns rätt?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2013 3:34 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
med det nya tryckröret vart dopningen mer aktiv på höga varv med en på fetning som inte gick att kontrolera.

grund bestyckning och lite anteckningar..

H210
L220
F16
55F8 (fet)
dop ca 40%
tänd 24
408
340
1.25in 1.02ut/1.05 motryck på regulatorn.

temp ca 10 grader + och högtryck ute.

remmen vänder på sig, måste svarva nya bussningar till generatorn.

trycker ut olja ut B230 olje fällan imellan 7400-8200rpm men nivån va över kexet lite.

graderingar på vevaxeln mätt från nollan på plast kåpan= 0grader och 24grader.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2013 4:30 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Vad är dop?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2013 8:18 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2099
Ort: yttertavle/umeå
Extra trycksättning av flottörhus genom att sätta ett rör mot flödesriktningen tidigare
i systemet än plenium!.
Kan i vissa fall tom lura orginal(sug)bestyckningen att fungera vid överladdning

/Fredde


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2013 7:17 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
OK, tack!

Erland.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2013 6:48 pm 
Offline
Skärgårds-trimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Inlägg: 5059
Ort: Umeå / Skärgården
Visst blir det restriktor på den sen om den ska åka is va? Spännande att höra hur det kommer funka!

Mvh

_________________
http://www.team58.se
http://twitter.com/TeamJohansson
http://www.facebook.com/TeamJohanssonOffshoreRacing
http://www.youtube.com/channel/UCN871_rAt4xvAZXcytVg04A


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 192 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010