B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åmsele

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av The »

Jens Gustavsson skrev:vad menar du erland? tycker du får skriva om det inlägget och basera det på data och sanningar och lite trevligare ton och ord tack!
I loled...

Basera på data? Finns det någon på forumet som har data att backa upp påståenden med är det väl Erland?

Han avslutar ju iallafall inte 75% av sina inlägg med "nej jag har inte tid med det just nu" :hihi:
Erland Cox skrev: T&ar du bort ett enda inlägg till som jag skriver så kommer du garanterat att slippa mig i dina trådar för all framtid.

mvh. Erland
Det är väl kanske målet?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

Jag menar inget illa men jag skriver rakt upp och ner vad jag tycker utan att gå som katten runt het gröt.
Om man måste suga röv för att det ska passa forumsreglerna gör jag hellre nåt annat istället.
240 turbo har ett grenrör som har ett plenum med T3 storlek mot turbinen.
På 940 har Volvo gjort om grenröret för att vända gaserna mot turbon med en liten pyramid i mitten och
istället för det rektangulära T3 hålet har man ett ovalt hål passande en Mitsubishi turbo.
Ett ovalt hål är mycket bättre än ett rektangulärt flödesmässigt och varför på en kort sträcka först
gå upp en massa i area för att sen brant kona ner arean igen? Det om nåt bygger mottryck.
Jag har provat skillnaden mellan standard 940 grenrör med igenlagd T3 turbin till oval Mitsubishi form
mot ett portat grenrör som är upptaget till T3 och skillnaden är enorm.
Quattro, tog du bort den lilla pyramiden i ditt grenrör som vänder gaserna så är det inte bra.
Det finns givetvis en optimal storlek på turbininloppet och att göra det för litet är antagligen lika illa
som att göra det för stort. Jag har aldrig provat att minska arean ytterligare i 940 grenröret än
vad det är original så det vet jag inte hur det fungerar.
Men jag vet att den ovala formen och mindre arean som det har original är bättre än det större
rektangulära T3 grenröret.
Så ett intressant test hade varit med ett standard 940 grenrör och en bra passande turbo.
Nån från nån vitfem T5R modell, vad dom nu kan heta.

Erland
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av quattro »

Quattro, tog du bort den lilla pyramiden i ditt grenrör som vänder gaserna så är det inte bra.

Erland, jag vet inte riktigt vad du menar med pyramiden. Och inte med att vända gaserna heller. Vad jag försökte åstadkomma var att minska uppkoningen och nedkoningen för att få mindre areaändringar och därigenom högre fart på gaserna in i turbinen. Trodde det skulle slå igång den fortare på lägre varv. Hålet är runt eftersom det är avpassat till K26-fläns.

Eftersom röret är väldigt kort för att få plats under insugsplenumet så är det ganska skarpa krökar på varje runner. Först alldeles efter utloppet ur toppen, och sen in i kollektorn. I orginal är det väldigt trångt rakt igenom. Med "mercedesstjärnan" kvar i utloppet som behåller 2/2/1-uppdelningen av cylindrarna ända in i turbininloppet och med tjocka originalväggar är det nog dessutom mindre i area än vad mitt portade rör blev efter igensvetsning.

På tal om grenrör för Audifemmor, vad säger ni om det här???
Bild
Senast redigerad av quattro den fre nov 09, 2012 8:39 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

På Audiröret sitter ingen pyramid i ordets rätta bemärkelse.
utan en typ av vingar för att styra ut gaserna i turbinhuset istället för att de ska gå rakt in i nån annan pipa.

minns dock inte exakt hur 10v röret ser ut, jag tänker på hur 20v ser ut.

ser det ut såhär?
Bild
isåfall har du nog inga vingar inuti röret som vänder upp gaserna mot turbinhuset då gaserna i stort sett har rätt riktning från början.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

Fann en bild till:
Bild

Och när det ser ut så och går ned i KKK avgashuset som har runt inlopp så är det faktiskt ganska okej.
ingen större idé att svetsa igen utloppet ur grenröret samt inloppet i turbon.

Däremot om man har ett volvo 940 rör och en gammal omodern T03b turbo från volvo 740 eller liknande så kan det vara 'bra' att minska arean i turbinhuset.
Den kombon kommer troligen aldrig trots minskad area etc etc tillåta några högre effektuttag.
Kombon är egentligen så dålig att man skulle sparkat på grejerna där man står å pinkar bakom garaget.

När jag tidigare förespråkat trånga kollektorer så måste jag klargöra, att med std gjutna grenrör så vill inte jag föresrpåka nåt längre ;)

Det är såna oerhörda gashastighetsbromsar att de ska kastas där på pinkstället... :)

Men i quattros fall där han är så illa tvungen att hålla på med grejerna så får man juh lov att ta på sig vantarna och ta tjuren vid hornen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av quattro »

Patrick, det precis rätt grenrör. Det är dom där vingarna i utloppet jag kallar för Mercedesstjärnan. Den har jag inte kvar utan det är ett stort hål rakt in som en kollektor som sen runnersna ansluter till i mjuka böjar.

Men jag kör inte med det utan ett eftermarknadsrör som får plats inom samma område o med turbon på samma plats, men med mycket större inre diametrar på allt. Kolla även Grp4-röret jag la till på mitt tidigare inlägg ovanför. Klurigt, personligen tycker jag inte det ser vettigt ut.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

Vad man kan göra i Audiröret för att förbättre pulstuningen är juh faktiskt att förlänga 'mercedesstjärnan' så den sticker ned en bit i avgashuset till och med.
men med mer problem att wastegata gaserna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

quattro skrev: Men jag kör inte med det utan ett eftermarknadsrör som får plats inom samma område o med turbon på samma plats, men med mycket större inre diametrar på allt. Kolla även Grp4-röret jag la till på mitt tidigare inlägg ovanför. Klurigt, personligen tycker jag inte det ser vettigt ut.
Ja, jag såg bilder på dialynxröret. men inga ingående bilder.
dock den där hembrännaren du postade bild på får inte jag nåt vettigt utav heller, är det verkligen en exakt kopia?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

test 6

nu har vi skruvat dit 10blads Super HX40:n igen och sen den vassare STS 269/108 kamaxeln. jag montera den 5 grader advansad med 5.0mm (+ventilspel) lyft på ödp.

nu är frågan ska kamaxeln som va totalt fel (för mycket duration och överlapp) till 940 grenröret fungera på detta mer "sugmotor liknande" turbo grenrör?

målet är att vi ska få mer effekt i övre varvtals registret och ett plattare längre register. det får inte bli över 400nm i vrid pik och ändå mer effekt.

vi ska dyna lite efter lunch så då kommer svaret.

motorn låter iallafall väldigt fin och snäll på tomgång med de separata weber spjällen på lamda 1.0 :thumbright:

jag har monterat avgastrycks mätare på detta grenrör nu också.

mvh jens och stövarn
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kristoffer Helle »

Jag tror inte folk kommer at montera tilbaka dom kassa 940 grenrören bara för at det er möjligt at plokka effekt ur dom...
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

(dyno run hx80)

341hk/7150rpm/1.02bar . 6hk mer än STS247 på 1.15bar :thumbright:

vridet 396nm samma varv 4900 (nästan samma stängning på insug) 0.92bar (1.12bar 397nm med sts247)

vi passerar 300nm vid 4000rpm med denna kam också, fullt tryck ca 4400rpm.

F16
220H
180L
doping steg 4+
ca 23 grader över 5000rpm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

358hk/6800/1.12bar nu (0.85bar mottryck)

416nm/5100/1.06bar

+300nm/3890rpm

lamda ca 0.84
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av jonas landin »

Bra fart i lillmotorn nu! :thumbright:

Men HX80 måste va en felskrivning??
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

dyno run HX80 hette igenteligen "B200 turbo HX40" från början sen räknar den upp därifrån. men vi har nu kört från 40-100 sen till 80 igen alltså 140 pull totalt. vi körde doch ca 30 pull med ett annat namn i början så det är nog ca 170 full gas pull vi är uppe i nu :lol: men detta är ingen dragrece motor det är en is race motor som ska klara full gas till och från i 7 varv eller ca 7-10 minuter.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

med lite svalare motor blev det 363hk.

nu ska vi prova att ställa om kamaxeln från ca 6 grader adv till nollat läge.

samma allt annat.
Skriv svar