B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åmsele
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 346
- Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
- Ort: Dalsland
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
Det måste vara bra med effekt per investerad krona iaf.. roligt att läsa om dessa tester.. kan du räkna ut vad den motorn skulle lämna i effekt vid 2 bar laddtryck?
den lämmnar nästan lika mycket som min b23016v turbo med 1.5 bar laddtryck. åker kina turbo och de är nog mitt problem
Mvh Micke
den lämmnar nästan lika mycket som min b23016v turbo med 1.5 bar laddtryck. åker kina turbo och de är nog mitt problem
Mvh Micke
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
Mycket bra och intressanta tester.
Hur mycket nm ger de ollika kammarna vid ca 2000 - 2500 rpm.
(inte för att en räserbil går på såna gubbvarv, men vissa är ju intresserade av gatmotorer också)
Hur mycket nm ger de ollika kammarna vid ca 2000 - 2500 rpm.
(inte för att en räserbil går på såna gubbvarv, men vissa är ju intresserade av gatmotorer också)
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
Jätte skoj att läsa om sådana här tester.
hade varit skoj att se vad som händer på högre tryck, när jag körde min gamla b230 med hx50 och grp.A T5 race kam (eller vad den hete) så lämnade den 380hk på 0.8bar men sen hände det ingetting på laddtrycksökningen.
Men fortsätt att testa på, så här vi hemmapulare lär oss
hade varit skoj att se vad som händer på högre tryck, när jag körde min gamla b230 med hx50 och grp.A T5 race kam (eller vad den hete) så lämnade den 380hk på 0.8bar men sen hände det ingetting på laddtrycksökningen.
Men fortsätt att testa på, så här vi hemmapulare lär oss
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
Vad är det för lyft på STS 269 kammen? Att den inte ger mer måste bero på att toppen flödar för lite och har för liten area.
Dvs. om kammen lyfter 14mm som den borde göra.
Quattro, tar du bort den stjärnan så sabbar du grenröret totalt.
Eftersom alla klagar på 940 grenröret så ska jag ta hit ett på söndag kväll för att testa hur mycket det egentligen stryper flödet.
Det svänger för snävt från toppen och är bara single entry men annars tycker jag att det är helt OK.
Ett flödestest säger ju väldigt mycket om det är bra eller skit.
Jag kan faktiskt inte komma ihåg hur det flödar för det var väldigt länge sen jag testade ett.
Erland
Dvs. om kammen lyfter 14mm som den borde göra.
Quattro, tar du bort den stjärnan så sabbar du grenröret totalt.
Eftersom alla klagar på 940 grenröret så ska jag ta hit ett på söndag kväll för att testa hur mycket det egentligen stryper flödet.
Det svänger för snävt från toppen och är bara single entry men annars tycker jag att det är helt OK.
Ett flödestest säger ju väldigt mycket om det är bra eller skit.
Jag kan faktiskt inte komma ihåg hur det flödar för det var väldigt länge sen jag testade ett.
Erland
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
Quattro, tar du bort den stjärnan så sabbar du grenröret totalt
För sent, Erland. Den försvann för många år sen. Och det är jag nöjd med, jag tror personligen att det röret i originalskick flödar rent bedrövligt. Utloppen är så små att du knappt får in lillfingret i dom. Saxat från en grenrörsbyggare i USA:
" the collector, while engineered to maximize velocity of the pulses at low RPM, manages to become very restrictive at higher RPM and boost levels where maximum flow is most critical "
Det är väl i princip även min uppfattning. Det passar på en standardbil från slutet av 80-talet, men inte på en racebil.
Det andra röret jag har, från Dialynx, ser helt annorlunda ut inuti. Det har definitivt ingen stjärna i utloppet. Enligt Dialynx är det konstruerat av en person som på den tiden (ca 1998) designade avgassystem inom F1-världen. Men det finns mycket kritik mot dessa också (samma källa som ovan):
" its basically an archaic log-design that is said to warp like a "wet-noodle" and pull studs merrily along the way "
Jag har dock aldrig haft problem med mitt trots att det nog blivit varmare än de flesta andra. Specialsträckor på 2 mil är rätt elaka mot materialet.
Kadetten, så här ser originalröret ut, från en tävlingsbil från 1983:
Inte helt olikt, men inte helt likt heller. Det ser betydligt bättre ut kring kollektorn, tycker jag, med åtminstone 4 runners som mynnar ut i den. Lite skumt är det allt fortfarande men Lehman är ju en guru i de här kretsarna och jag skulle definitivt inte ha något emot att testa det.
Här är Dialynxröret jämfört med original. Man kan se att det är betydligt grövre dia både i runners o i kollektorn.
För sent, Erland. Den försvann för många år sen. Och det är jag nöjd med, jag tror personligen att det röret i originalskick flödar rent bedrövligt. Utloppen är så små att du knappt får in lillfingret i dom. Saxat från en grenrörsbyggare i USA:
" the collector, while engineered to maximize velocity of the pulses at low RPM, manages to become very restrictive at higher RPM and boost levels where maximum flow is most critical "
Det är väl i princip även min uppfattning. Det passar på en standardbil från slutet av 80-talet, men inte på en racebil.
Det andra röret jag har, från Dialynx, ser helt annorlunda ut inuti. Det har definitivt ingen stjärna i utloppet. Enligt Dialynx är det konstruerat av en person som på den tiden (ca 1998) designade avgassystem inom F1-världen. Men det finns mycket kritik mot dessa också (samma källa som ovan):
" its basically an archaic log-design that is said to warp like a "wet-noodle" and pull studs merrily along the way "
Jag har dock aldrig haft problem med mitt trots att det nog blivit varmare än de flesta andra. Specialsträckor på 2 mil är rätt elaka mot materialet.
Kadetten, så här ser originalröret ut, från en tävlingsbil från 1983:
Inte helt olikt, men inte helt likt heller. Det ser betydligt bättre ut kring kollektorn, tycker jag, med åtminstone 4 runners som mynnar ut i den. Lite skumt är det allt fortfarande men Lehman är ju en guru i de här kretsarna och jag skulle definitivt inte ha något emot att testa det.
Här är Dialynxröret jämfört med original. Man kan se att det är betydligt grövre dia både i runners o i kollektorn.
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
Detta tillför väl inte så mycket till tråden men ett Audi 10v rör jag blev ganska så nöjd med(nu när det blivit mycket bilder på 10v rör ), tyvär såldes bilen innan den blev färdig mappad
Efter bilden portades kollektorn ur
Efter bilden portades kollektorn ur
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
Man kan säkert porta stjärnan men det får inte bli så att det kan flöda in i en amman kanal.
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
vid samma tryck fick vi 370hk med lite justerigar på kamaxel drevet. vi provade från 6 grader adv till 6 grader retard. bäst för vår del va ca 0-1 grad advans och vi tappade hela vägen med 6 grader retard upp över 20hk och ca 35nm.
vi kämpar vidare i morgon det är krig var hk nu på detta tryck men vi har några kort kvar i skjort ärmen
vi kämpar vidare i morgon det är krig var hk nu på detta tryck men vi har några kort kvar i skjort ärmen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
Det blir interessant å høre hva du finner ut.Erland Cox skrev: Eftersom alla klagar på 940 grenröret så ska jag ta hit ett på söndag kväll för att testa hur mycket det egentligen stryper flödet.
Det svänger för snävt från toppen och är bara single entry men annars tycker jag att det är helt OK.
Ett flödestest säger ju väldigt mycket om det är bra eller skit.
Jag kan faktiskt inte komma ihåg hur det flödar för det var väldigt länge sen jag testade ett.
Erland
En kompis har en 940 manifold på sin motor. Riktignok sveist om med uttak for ekstern WG.
E-manifold og T5 kam omslipt til 12 mm løft.
300 hk med 1,0 BAR ladetrykk og ved maks ladetrykk ble resultatet slik på 98 blyfri.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
Jag hade några år sen en V70 XC 2.5T 193hk, 280nm original. Portade avgasrörstjärnan så mycket det gick så att stjärnan blev kvar med tunnade väggar, portade orig. 13g avgashus också, det blev helt annat drag än före portning.Erland Cox skrev:Man kan säkert porta stjärnan men det får inte bli så att det kan flöda in i en amman kanal.
Erland
Jag gick till bromsbänk, helt original motor utom avgasportning och 0.8 bar max. övertryck, 232hk 424nm. Vridet blev så mycket bättre med hjälp av bleedventil.
Bytte senare till 15g turbo, hjälpte ingenting, bara lågvarveffekt blev sämre.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
Jens Gustavsson skrev:dyno run HX80 hette igenteligen "B200 turbo HX40" från början sen räknar den upp därifrån. men vi har nu kört från 40-100 sen till 80 igen alltså 140 pull totalt. vi körde doch ca 30 pull med ett annat namn i början så det är nog ca 170 full gas pull vi är uppe i nu men detta är ingen dragrece motor det är en is race motor som ska klara full gas till och från i 7 varv eller ca 7-10 minuter.
nu har jag varit ute på firmafest och druckit öl så jag fattar inte riktigt vad som menas! hx vadå?
gott mos!
/F
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
testet döptes till B200 hx40 men jag skullit skrivit 1 efter det då hadde programmet räknat upp den siffrorn istället . vi har alltså inte monterat min HX80 turbo (än)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
vridet blev så mycket bättre med hjälp av bleedventil.
Hur menar du, Jarmo??
Är det för att kompressorn inte skall gå i surge ??
Hur kopplar du den?
Hur menar du, Jarmo??
Är det för att kompressorn inte skall gå i surge ??
Hur kopplar du den?
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
Röret ser fint ut Göte. Det skulle jag velat ha. Synd att du inte fick bromsat det så du kunde sett vad det gjorde.
Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)
måste bara flika in och säga att sånna här tester är rikigt intressanta och sånna hoppas jag du fortsätter med Jens
stort av dig också att dela med dig av dom testen du gör måste jag säga och de är ju bromsbänksresultaten som faktiskt visar verkliga resultatet av alla teorier och beräkningar
vet inte om jag tolkar dig fel när jag läst på sävar men jag fick för mig att du lagt en del teorier åt sidan nu och flödesresultat och jobbar mer mot vad bromsbänken säger och de tycker jag är rätt väg att gå
i vilket fall som helst intressant läsning och fortsätt gärna så
mvh björn
stort av dig också att dela med dig av dom testen du gör måste jag säga och de är ju bromsbänksresultaten som faktiskt visar verkliga resultatet av alla teorier och beräkningar
vet inte om jag tolkar dig fel när jag läst på sävar men jag fick för mig att du lagt en del teorier åt sidan nu och flödesresultat och jobbar mer mot vad bromsbänken säger och de tycker jag är rätt väg att gå
i vilket fall som helst intressant läsning och fortsätt gärna så
mvh björn