B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åmsele

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

korta insug brukar fungera bäst i praktiken tycker jag det värkar som? det ser fint ut invändigt.

toppen flödar utan störningar men är liten i aria (standard) och inte så bred i innerradien. den flödar nog inte över 160cfm med 45mm förgasare och insug+ plenium men den gav ändå 173hk med STS269 kamaxeln och sugmotorgrenröret och 8.8:1 i kompa :thumbright:

A kam? du menar till 940 grenröret i en gat bil? jo den kan nog fungera skapligt bra men den har 108 nock och ca 224grader, 10.5 lyft tror jag det är nog bättre med en STS237 114-117 nock och 11.3 lyft om man letar lite mer effekt och vrid.

på det fina grenröret så är de dåliga kamaxlar :thumbdown: KL röret tål mycket mer kam :thumbright:
vi vill ha effekt imellan 4500-8500 som de värsta sugmotorerna sen bara lite lagomt mer med vrid men viktigast den ska va lugn och sansad i registret!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ökade trycket lite nu men ännu inte fullt 1.00 bar.

306hk och 360nm är ju på rätt väg. vridet är fint redan på lägre varv också (passerar 300nm vid 4000rpm) än fast grenröret och turbon är för stor och jag tog höll den inte före jag släppte iväg svepet.

kolla lamdan hur fin den är också bara ett par hundra varv där vid 3600rpm där den är fet men för att va förgasare är det otroligt fina värden. dopningen är bara ställd på läge 1 av 5 möjliga. jag kan gå ned på huvudmunstycke och dopa på lite mer om jag vill.

lamdan är feg (0.82) och tändningen bara 17 grader/4500 sen ökar den till 22 grader över 6000rpm så det finns mer att ge. (den gillade 25 grader vid 0.8bar)

man ser att wg börjar tjuv öppna vid ca 4500 rpm 1.85bar hade man haft en 3/2 ventil som höll wg tät till 0.96bar där så hade vridet blivit lite bättre också men den blir nog mjukare att köra så här och mycket mindre som kan strula.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu med 170 luft istället för 150 så ligger lamdan mer imot 0.85 och sen 23 grader tändning på höga varv och lite mer på 4500 också ca 17 så blev det 313.7hk vid 6700rpm och 0.97bar lite mer pik vrid också 363 om jag mins rätt?

uppe i 160 sug hk nu bara 3hk kvar till det bästa med sugmotor grenröret.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erikk »

Tjena.

Bromsar du fortfarande med handvev?
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Tommy Luhr »

Tänkte på att plocka i en A-kam som den är nu med den stora turbon och det grenröret
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

den dör på högre på högre varv med A kam :thumbdown: inget vrid heller. och smalare register 99% säkert.
varför skulle man vilja ha en sån kam? vi vill ha fullt drag från 4000-8500rpm med skaplig VE utan en massa elektronik som styr bränsle och laddtrycks kurvor. kamaxeln blir inte helt olik en sug kam men det behövs inte lika mycket överlapp bara då det är så låga avgastryck.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu har vi 1.08 bar vid vrid pik och 397.7nm/5000rpm (191)

effekten är 335hk/ 6700rpm och 1.16 bar (155)

300+hk upp till 7500rpm/1.14bar.


vi passerar 300nm vid 4000rpm och där hadde vi 0.63bar :thumbright:


lamda 0.83 i snitt

men nått hände det kom lite olja ur vevhus venten på max varv så vi ska göra ett leeak down prov då den svalnat lite.

kompa trycket 11.0 bar på alla cylindrar iallafall så det kan inte va 100% ras iallafall? rätt mycket för att va en turbo motor men kamaxeln har korta ramper och rätt liten duration. jag mins min 142a den hadde 8.0bar men den hadde "vass kam" och typ 140nm vid 4000rpm där denna ger 300+ :hihi:

liknade men modärnare turbo på denna motor, liknande grenrör............
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

starta den nu och drog ett pull och allt värkar ok? den vart nog kanske "lite" varm oljan? ca 10 pull på raken :) sen är den lite skumm den där B230 vevhus ventilationen. sätter dit ett B20 ventil kåps lock i morgon

lite mer data...

Bild

Bild
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kjelle »

Snart har Kjell en turbomotor :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi får se? han är lite svår att övertala men det är ju weber förgasare iallafall ingen el i onödan :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erikk skrev:Tjena.

Bromsar du fortfarande med handvev?
jo det fungerar fullt tillräckligt bra :thumbright: se den blå varvtals kurvan här över. inte perfekt men den repeterar bra ändå med svängmasse kompenseringen på slagen.
hjärnan är inte den sämst PID regulatorn som finns :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Erland Cox »

Lär man sig veva så blir avläsningarna bättre än med servo. Det ska vara som att lära sig cykla.
Lätt när man väl kan det.

Det är när du har lågt avgasmottryck under överlapp som du kan ha mer överlapp för att dra igång motorn tidigare och inte tvärt om.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo som erland säger man lär sig efter ett tag. det kan kännas nån gång ibland om det är tidigt på morgonen eller om man är trött att det kan bli lite vingligare att få till en skaplig acc :) jag har lärt upp conny kompa också han är grym på att ratta också om jag inte är tillgänglig :thumbright:
man kan behöva ett par pull med en ny motor för att fin justera PID regleringen också då alla motorer har lite olika karaktär.

jag har börjat tro att man kan avgöra lite hur motorn känns i dyno ratten sen förutspå hur den sen känns i bilen... är den svår rattad i dynon är den det i bilen också :)

obs jag säger ratt men jag har faktiskt byggt om till en spak som sitter på ca 10cm radie från ventilen. det går mycket bättre att bromsa med en sån då man håller reda bättre på hur mycket man har ventilen öppen.

på värre motorer höjer man dyno vatten trycket då behöver man inte ratta lika många varv.

värsta motorn hittils va conny kompas MB 300 som gick från snäll orginal motorpå 180hk till frustande monster på 850nm på några hundra varv då fick conny veva allt vad som gick. till nästa bromsning på den ska vi in med en pump till så vi kan höja trycket mer.

man kan se ibland på små svaga motorer att acc avtar på höga varv över 7000rpm. det beror på att det är så lite vatten kvar i turbinen för att bromsa. på 2L sug v6 så va ratten stängd oftast på slutet av pullet det räckte att det skvittrade omkring lite vatten där inne för det lilla vrid den motorn alstrade vid 8500rpm :hihi: man kan montera större strypning på returen men det gick bra ändå kändes bara lite skumt att kranen va nästan eller helt stängd sista sekunden innan max rpm.





på en bra sugmotor hur mycket överlapp har man då? ca 100 grader lång vid ventil spel och ca 6mm hög vid TDC på ventilen?

den sugmotorn har ca -0.3bar som lägst tryck vid överlappet om grenröret fungerar bra.

om du har en turbomotor med nästan bara halva trycket på avgas i snitt sen får du en negativ puls via grenröret dessutom då snackar vi om extrema Delta tryck i överlappet som slösar bort mycket blandning och som kan ställa till det på olika sätt. jag tycker man kan dra ned på överlappet med ca 20% utan att överlapp fasen blir mycket sämmre att dra igång insuget.
samma tider ungefär i övrigt på kamaxelns insugnings stängning och avgasöppning = mindre duration och större nock vinkel och kanske lite mer advans.

men när man gör det så erkänner jag att man kommer att tappa en del lyft vid de viktiga 76 graderna men det gör nog inte lika mycket på en turbomotor som har andnings hjälp :)
jag har sett i praktiken att mindre motorer inte behöver lika mycket lyft heller och det är ju ganska logiskt men det är kul att se det i praktiken.

vist va det intressent erland att man nästan kan säga att det blev 100hk mer vid samma laddtryck med KL röret än 940 grenröret?

jag ska prova den lilla HX 30W i eftermiddag om jag får lite tid över på denna kam och grenrör. det blir ingen puls splitt men den kommer nog att ladda rätt tidigt ändå med den lilla turbon.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

Bra finurlighet där med överlappet och trycket,, jag har tänkt på samma sak.
Därav jag pratat om att man inte ska ha FÖR lågt avgastryck, det kan bli väldig onödig genomspolning.
Ett sätt att stoppa det är juh att ha mindre överlapp givetvis som du beskriver :)

Vill ändå flinka in att man ska försöka hålla sig till turbotillverkarens specar om tryck över turbinerna.
Då kan man slippa kompromissa på andra ställen.
Men som vanligt, det man förlorar i gungorna tar man igen i karusellerna.
Alla vägar bär till Rom.

Bara det blir effekt så spelar det ingen roll hur ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

man kan ju svetsa en restriktor längst bak på avgasröret så avgastrycket ökar så blir nog allt mycket bättre :wink:
Skriv svar