B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åmsele

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Jens Gustavsson »

Test 2

nu monterade vi tillbaka STS 247 kamaxeln med 108 grader (3.5 grad retardad 11.2bar i komp tryck) som är betydligt snällare i duration, men det ska sägas att valet av nockvinkeln inte var den bästa men den kamaxeln hade jag med alla justerbrikor i påsar till den här toppen. (112 eller 114 hadde blivit bättre då det blivit mindre överlapp duration och lyft = area).

nu lät motorn direkt piggare och finare och med exakt samma 1.2bar laddtryck och det blev direkt nästan 50 hk till och 70nm mer, men då tiden inte fanns att köra så testades det bara några pull med denna kombination (lägger in lite mer siffror sen). tändningen höjdes några grader till då den lät mindre plågad.
fortfarande inga siffror att skryta med då grenrör och avgastryck jobbar emot oss. ca 1.8bar avgastryck vid max rpm. (117sug hk)

:idea: skulle va kul att prova det korta puls röret med ett 2.5" kolektor istället för turbo. undra hur det påvärkar effekten? med tanke på att sugmotorer är så känsliga med vanliga 4-2-1 grenrör så skulle jag inte bli förvånad om effekten blir riktigt låg och med dåligt register.

fick till lamdan riktigt bra här också ca 185H och 150 luft på F16 rören och 55F8 låg fart och 55 acc punmp.

jag skulle gärna testat en STS 237 kamaxel på denna kombination med 114 nock vinkel den hadde säkert gjort detta till en riktigt trevlig gat sport motor. det testet kommer nog i framtiden på nån B230 motor men nu ville vi testa nått fränare mer i vår stil :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Jens Gustavsson »

Test 3

nu så ska vi se vad ett vad vi ser som ett bättre grenrör med puls splitt och lite grövre längre rör (lite för grovt till den lilla 1980cc motorn). röret är ett KL racing volvo 940 rör med omsvetsade puls splittade kolektorer på både westgate och före turbon. motorn lika i övrigt med STS 247 kamaxeln och 108nock.

Turbon plockade vi direkt från hyllan, en ny 60mm Super HX 40 med 14# hus och den jobbar mot en STS 50mm WG inställd på 0.75bar helt utan styrning förutom från plenium. den har en kapacitet för upp mot 650hk på en sån här motor och är lite för stor för dessa låga laddtryck men den är så lättdriven så den laddar tidigt ändå räknar vid med.

första pullet gick den lite snålt så det avbröts redan vid 4500rpm men det va ett helt annat ljud och drag i bitarna nu än fast laddtrycket är så lågt imot tidigare tester :thumbright:

vi bestyckade upp först till 205H sen till några hemma borrade huvudmunstycken på ca 220-230 storlek och då vart lamdan perfekt på 0.83.

effekten hoppade upp till 268hk och nu svara den bra på tändningen som ökades 4 grader till 24 grader och då vart det 280hk/320nm/0.78bar laddtryck och ett brätt fint register.

nu så börjar det iallafall att likna nått med tanke på hur enkel denna förgasar bensin motor är (157 sug hk) än om jag tror det finns mycket mer att fin justera fram om man jämför med sugmotor testerna jag stog och nötte ett 50 tal repor på innan den gav 163hk med denna kam.

jag ska fin justera vidare lite i morgon kväll på detta koncept sen ska vi prova med den vassare STS269 kamaxeln på detta grenrör/turbo/laddtrycks kombination.

det kommer lite bilder och jag tror mattias filmade lite också.

motorn ger nu iallafall ca 20hk mer på hela registret man använder på isen om man jämför mot en normal fullt ut byggd sug 2.4-2.5 B230 8v med vanlig topp i vår bänk. den känns rapp och den öppnar westgaten före 4400rpm. (den skulle dock i praktiken straffas med ca 120kg mer vikt på bilen)


hoppas nån tyckte det va intressanta tester? några tipps på vad vi ska testa vidare ?

jag vill tacka alla frivilliga mekaniker som ställt upp gratis i helgen speciellt stövarn, conny, mattias, peter och kjell.
mvh jensa
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Daniel 850 »

klart intressant! alltid roligt å se alla utvärderingar

mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det gäller att motorn kan andas som den ska både sugmotor och överladdat. får man över spolning i mellan cylindrar och avgastryck på det också så blir det inget bra. ska man åka sådana grenrör och turbos med avgastryck så ska man inte ha mycket överlapp. tyvärr får man inte mycket sugmotoreffekt då heller.


turbon räddar inte alla fel man behöver harmoni i systemen på alla förbrännings motorer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite bilder från sista testet...

hoppas ni poler/bling bling killar inte svimmar av.

Bild

Bild

Bild
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av mikael olsson »

Vad är ni för tändsysten?? justerbar tändkurva över registret??
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det har jag glömt bort att berätta. mattias har hjälpt mig så vi har ett VEMS fast monterat i bänken som triggas från dyno plattan så det blir super stabil tändning som är fullt justerbart sen sitter det en MSD 6AL som förstärker gnistorna också. kul grej som fungerar på alla 4cyl motorer i bänken sen då allt är optimerat så kan man sätta fördelaren i SUN fördelar bänken och göra en tänd kurva som liknar den optimala :thumbright: mycket smidigt till RC motorer och sånna här motorer, man vinner så mycket tid och får tändkurvan så mycket bättre i praktiken om man inte har oändligt med dyno tid :thumbright:

jag ska göra en uppdatering i vår "dyno bygges tråd" senare och berätta om alla nya roliga tilbehör vi har monterat

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan berätta att vi har jobbat lite med dopningen som man ser pluggad på översta bilden (den med tändstift) den fungerar nu bra och va har bra kontroll över lamda värdet nu och det går att öka trycket i morgon om man vill.
1.0 bar är ett lagomt tryck vi har planerat lägga oss på för denna motor då vi inte vill ha för mycket vrid, det handlar mer om att få en mjuk och körbar och bred effekt kurva än att hitta max effekt.

det spinner bara annars det är inte så bra fäste som en del tror i de långa dubbarna.

jag provade också 26 grader över 5500rpm/180stapeln och det gav ett par hk till på vissa pull iallafall den bästa effekten va 284hk/0.76bar 6800rpm

och sen 324nm/0.68bar 4600rpm ungefär. det blir 193nm sug nm det är faktiskt bättre än sug motor med denna kam. mest troligt är det avgastrycket som ligger långt under laddtrycket som hjälper VE där :thumbright:
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av jacobson_se »

Hade varit intressant att veta hur den går om man låter avgashuset sitta kvar med en plugg vid lagerdelen alt bygga en adapter mellan turboflänsen in och ut med en 90 graders böj för att se hur grenröret fungerar utan överladdning.

En täckplatta gör man enkelt i svarven, annars får du ge mig måttet så kan jag ordna en laserskuren.

/Christer
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

Troligtsvis går den sämre.
Ett avgashus flödar kasst utan sin turbin monterad.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag håller med kadetten det blir inte ett rättvist test utan turbin. vi provade detta en gång för länge sen på en bil som skulle besiktigas men den gick väldigt dåligt. jag tror det blir dåligt så det räcker med att sätta ett 2" eller 2.5" rör direkt mot T3 flänsen för att se hur dåligt det grenröret är :)
men jag ser fram imot att testa HX30 på en motor med ännu snällare kam en STS 237 med 114 nock den är bara lite vassare än en så kallad grupp A kam då kommer den att göra ett bra jobb i en gat bil även om inte effekterna blir så imponerande på måttliga tryck iallafall.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

Testa om du har möjlighet med den snälla kammen hur långt ni kommer i effekt med säg en HX40.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilken utav dem? den snälla sport STS 237 eller den semi race 247? vi ska prova 269 sen också och se om den ger mer eller mindre effekt med denna kombination och hur den påverkar registret.

det blir att åka vidare med 247 i kväll iallafall vi vrider upp mot 1.0bar och ser om vi får förgasarna att fungera där.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

jag tänkte den snällaste du vill prova.. 237.
Jag minns många år sedan i min ascona b jag hade med turbo.
letade fel varför bilen inte ville gå som den skulle så jag monterade std Manta GTE kamaxeln.
Å dra arslet över örona vilket vrid det blev.
Tappade kanske 5-800rpm på topp, men tjänade säkert 1000-1500rpm längre ned där vridmax hamnade.
visserligen försvann sportigheten, men prestandan var faktiskt ungefär lika.
Toppeffekten var i krokarna kring 380-430hk i maskin.

Men jag kunde ladda lika mycket med båda kammarna, var juh portat etc etc. enda jag gjorde var att flytta registret.
Lite som din Vega om jag fattad det rätt, en vass motor som man 'undertrimmar' med en snäll kam.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Tommy Luhr »

Missat detta helt:)
Prova att porta insuget, verkar som ni har det korta "mindre bra" insuget. Har för mig det gör multum i flöde om man snyggar till det en hel del.
Men det är omsvetsat med kan jag ju se så det är säkert trixat.
Är toppen jämn i flöde eller flödar den ur vid nått lyft?

Hade vart kul att flöda med förgasarna på och se vad som blir kvar av toppen.

Även om ni hade monterat en vanlig a-kamaxel. det tror jag funkar bra till dom här effekterna :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar