B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åmsele

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

mja... ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

är väll samma sak? :) eller hur menade du?

ok jag förstår lite hur du tänker men nu när det finns turbos som kan ladda över ett väldigt brett varvtals register och ändå jobba med lägre avgastryck varför ska man åka med ett högre avgastryck då? bättre att anpassa motorn till den effektivare turbon!

de som åker kompressor inte stryper de väl avgasystermet för att få bredare register eller mer effekt?? :hihi:

du ska tänka pump förluster också.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

Nej jag tänker att en seriös turbotillverkare vill ha olika avstämda tryckdifferenser samt flöden över aggregaten In och ut(kompressor och avgasturbin) enkelt förklarat.
En impeller som pumpar effektivt säg 2bar absolut på en 2liters maskin kanske varvar 80000rpm(siffror ur luften)
Vid dessa 80000rpm tar juh turbinen emot en viss mängd mat på ett 'specifikt' sätt.
Kanske skulle varit ett annat varvtal eller tryck(avgastryck/flöde) för den turbinen skulle ta emot det på ett bättre sätt.
på 'felaktigt' varvtal så jobbar inte turbinen så effektivt som den borde eller kan.
Du har sett det själv då du fick lägre avgasmottryck med super HX impellern gentemot std impellern.
Den impellern pumpade mer luft(tryck/flöde) på ett gynnsammare varvtal för turbinen.
Lite därför kan man idag hålla ned turbindiametern på moderna raceturbos(över ~2010 i årsmodell).
Det har skapats effektivare impellrar samt turbiner helt enkelt.
Man försöker också idag få upp 'tomgångsvarvtalen' på turboaggregaten, därav en del nyare bilar har elektronisk dumpventil som exempel.(offtopic)

för att förvirra det än mer, så kan man se motorn som en förbränningskammare på en pulsjet tillverkad av en turbo.
Där är det noga att stämma av turbin mot impellern eller tvärtom om man så vill.

Och att montera en strypnign i slutröret var lite väl dumt om det inte var ett skämt, då ökar man juh trycket i HELA avgassystemet

Då får itne avgasturbin nån effektiv tryckdifferens mellan inducer och exducer.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Kadett4wd »

Obs! jag påstår inte du gör fel!
Misstolka det inte så.

Dock anser jag att stämma av motorn så den passar turbon blir lite utav en kompromiss.
Och mitt i alltihopa anser jag det ändå bra med 110+ i nockvinkel.
116 kan vara lite väl mycket, då kanske det finns fler vägar att gå.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

men om vi håller det enkelt här... om man har en turbin som kan överföra tillräckligt med kraft till kompressorn för att den ska pumpa rätt mängd luft/tryck men den gör det på ett lägre delta P vad är fel med det?

om du ökar dim lite på avgasturbinen (inte riktigt så enkelt men) så kan den överföra ett tillräckligt moment till compressor hjulet utan att skapa mer avgastryck än nödvändigt. nackdelen med det är en större dim på den tunga sidan av turbon och det gör turbon lite mindre snabb spolad i teorin möjligtvis (högre sväng massa moment) men i praktiken så är det ingen större skillnad tycker jag.

HX 40 serien har då en turbin med färre blad som ger mindre svängmassa. (10 istället för 12)

då jag bytte från en BW med 55mm in och 56 ut till en HX40 med 57in och 65mm ut så ladda den lika tidigt men den turbinen jobbade med lägre delta P så i slutändan så gav den 7% mer effekt då den förbättrade VE i motorn. helt utan baksidor om segare spolupp mm :thumbright: vad är det då som du tycker va bättre med BW turbon? (obs inget fel eller illa talat om Borgwarner men den typen av compressor och turbin kombination passade inte min motor).

940 grenröret kräver extrema kompromisser, det är bättre att ha 116 nock vinkel än att bara konstatera att det är "fel" grenrör om man nu är tvingad att köra ett sånt grenrör. ta som exempel grup A volvon på -mitten -80 talet eller en bil som ska smita igenom besiktningen med orginal utsende :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

test 4
jag har kört ett pull nu med långa KL grenröret, STS 247/108, STS 50mm wg och 45mm HX30 med singel turbin inlopp. lite fet på högre varv men den har fullt laddtryck (ca 0.8bar) vid 3400rpm och passerar 300nm där också. (HX40 passerade 300nm vid 4000rpm på ett lite lägre tryck) sug motor vrid pik var vid 4800tror jag?

232nm/2600 rpm och 0.47bar.

kommer med mer data i kväll på Hx30W
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nått att jämföra med... en standard 940Turbo och turbo + paketet och ++ som volvo sålde (från SAM katalogen mitten -90?)

vår motor är dock under 2.00 liter

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vid 4700 vart det 375nm/1.14bar laddtryck nu med den lilla turbon. (lamda 0.84)

vid 6100 vart det 277hk 1.05bar laddtryck (lamda 0.80)

fick inte riktigt till lamdan under 5000rpm så jag fick fega lite på tändningen där men över 5500rpm så är det bara 2 grader mindre än med HX40.

mot trycket har dock ökat en hel del tyvärr. har jag ingen givare på denna bromsning då jag fick vrida om compressor delen så vart den i vägen men det är nog en liten bit över laddtrycket typ 1.5 bar? gör tyvärr mycket på toppeffekten ser man.

ska samråda med stövarn nu om hur vi går vidare.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har monterat avgastrycket nu.

HX30w vrider bra på låga men det blir höga avgastryck och sämre topp effekt än Hx40.

rpm nm bar avgP tänd
2700 200 0.35 0.32 24

3350 300 1.16 1.10 10

3900 350 1.2 1.32 10

4700 371 1.15 2.43 16



på 6500rpm så har jag 1.04 bar laddtryck och 1.75bar avgastryck och bara 263hk där som Hx 40 gav 335hk (vid 1.15bar)
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av jacobson_se »

Intressanta tester detta. Ett test med lite större nockvinkel på denna uppsättningen för att se hur mycket avgastrycket påverkar gasväxlingen.

/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är helt klart HX30 klarar inte av STS247/108 med det bättre grenröret heller men det vart mindre dåligt.

vi skulle haft en STS 247 med 114 eller 117 att testa eller mest troligt så blir STS 237 med 114 den bästa HX30 kamaxeln.

en grov summering på testen hittills är om nått indikerar att det kan bli avgastryck eller om pulserna kommer att jobba imot varandra i ett 4-1 rör så gå på en snäll kam med minimalt överlapp.

inga direkta nyheter för mig att det är så men det va snäppet värre än vad jag trodde problemen med avgastryck, grenrör och kamaxlarna ändå.

jag ska ge HX30w en ny chans på en helt annan motor senare i vinter en som är byggd mer för ändamålet.


sen vad som händer med B200 med den vassare STS 269/108 kamaxeln på HX40 med låga avgastryck och puls splitt kanske vi får se i morgon kväll? vad tror ni händer? jag är rätt säker på hur det går men dynon får berätta sanningen :)

mvh jens
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av j björk »

Intressant, du får göra en sammanställning med bromspapper på var och en kombination sedan :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska försöka göra det om det finns intresse?
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Daniel 850 »

hur stort avgashus är de hx30in?
roligt att se alla tester ni gör!
//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)

Inlägg av Daniel-635 »

Väldigt intressant !

Om du gör en sammanställning, ange gärna även tänd vinkel på maxmoment respektive effekt.
Så blir det ännu mer komplett.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar