för det första hade vi inte fjädrar för mer lyft i denna enkla topp. sen tycker jag att det är kul att se vad bara durationen gör för för skillnad utan att ändra lyftet då det inte vart en begränsning i grenrör eller turbo.
rätt intressant att effekten ökade så mycket , visst erland?
ibland så tror jag att på enkla motorer som inte är riktigt "fullrace" kan man klara sig med enkla kamaxlar, som behöver minimal service och simpla fjädrar mm.
som du kanske såg gillade sugmotorn denna kam, speciellt då jag advansa den. den gav nästan 10hk mer och dessutom mer peak vrid också.
om du minns -80-90 talet så körde de flesta med 320 graders kamaxlar med 12.5mm lyft, och de motorerna va ju ändå rätt ok i vrid och effekt
lacke har ju mycket kunskap om dem också.
STS269 är ju som sagt en billig kam som är lätt att montera och sköta om, samtidigt har den rätt korta moderna ramper som ger bra cylinder tryck på lägre varv än fast den har ganska mycket duration. men den kräver weber-förgasare på en sugis och ett bra grenrör och fritt avgasystem lika som på turbo motorn.
på en full race motor så får man nästan 16mm lyft på den durationen och en 37mm hel tryckare, men jag tror ärligt talat att den fina kamaxeln inte hade gjort några underverk på den här lilla och enkla motorn med så simpel topp?
sen kostar det kittet med kam, fjädrar, lyftare, retainers, underläggs brickor, lashcaps mm ett antal tusen kronor mer än vad STS269 mm kostar (bara 500kr fjädrar behövs till)
men nu lyfter jag ned motorn från bänken då andra står på tur men vi ska fundera på vad vi lärt oss och vad nästa steg skulle va om vi ska prova motorn i en bil eller uppdatera toppen och kamaxeln mera så vi får ett ännu plattare och varvilligare register?
hur som helst har vi lärt oss en del och haft kul under tiden så även om den här motorn bara hamnar på vindan så är det ok. kanske nån är sugen på att köpa den annars? den har låga leakdown-värden och är i bra skick än fast vi plågat den mycket i dynon.
mvh jens