B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åmsele
Postat: sön okt 14, 2012 3:37 pm
jag och stövarn har jobbat lite med ett sido-projekt när det finns några minuter över.
tanken i slutändan är att det kanske kan bli en is-race-motor under 2.0 liter, men det blir nog en helt annan motor. detta är för serien av den motorn som vi ska jobba fram konceptet på.
vi har koll på all tid och pengar vi lagt ned och har återanvänt en del saker från tidigare motorer som ligger och skräpar.
tiden att bygga motorn inkluderat all rengöring, demontering, mm blev 8x2 timmar.
bottendelen är den så kallade lågfriktions-motorn från -87. det enda vi har gjort är att rengöra kolvrings-spåren och bytt till de grövre stakarna.
kompa ca 8.8-1 ??
toppen är en 530 topp steg 1, som jag har portat för många år sen.
44x38 ventiler och 93mm breda förbränings rum.
den flödar ca 175cfm in och 140 ut på 12mm lyft.
den är bestyckad med värre fjädrar och en snäll STS247/108 kam.
förgasarna är boströms gamla som stövarn körde med i fjol.
weber 45or med 40 halsring och turbo-plenum på plats.
F16 e rör med 160H 160 luft.
eftersom vi ville se sugmotor effekten först så plockade vi på ett sug-grenrör som brukar kallas "kennet-röret" och är ganska långt.
vi har i dag bromsat den lite inledande och grov bestyckad ger den 163hk/6900 och 185nm/ 5500rpm.
den är väldigt lungn i registret och överaskar inte nånstans som man vill ha en turbo motor som ska bli körbar.
väldigt varvillig med tanke på grejorna också men det är inte mycket BMEP att skryta med det ska va så med låg kompa och turbo kam mm.
budgeten för bygget är inte hög, det blev nya vev lager och nya biltema tänd kablar och en toppackning hittils (800kr)
oljan är begagnad från vega B20:in
ska byta oljan bara vi fått till bestyckningen, till nån fin cougar från lube tools
mvh jens och stövarn
tanken i slutändan är att det kanske kan bli en is-race-motor under 2.0 liter, men det blir nog en helt annan motor. detta är för serien av den motorn som vi ska jobba fram konceptet på.
vi har koll på all tid och pengar vi lagt ned och har återanvänt en del saker från tidigare motorer som ligger och skräpar.
tiden att bygga motorn inkluderat all rengöring, demontering, mm blev 8x2 timmar.
bottendelen är den så kallade lågfriktions-motorn från -87. det enda vi har gjort är att rengöra kolvrings-spåren och bytt till de grövre stakarna.
kompa ca 8.8-1 ??
toppen är en 530 topp steg 1, som jag har portat för många år sen.
44x38 ventiler och 93mm breda förbränings rum.
den flödar ca 175cfm in och 140 ut på 12mm lyft.
den är bestyckad med värre fjädrar och en snäll STS247/108 kam.
förgasarna är boströms gamla som stövarn körde med i fjol.
weber 45or med 40 halsring och turbo-plenum på plats.
F16 e rör med 160H 160 luft.
eftersom vi ville se sugmotor effekten först så plockade vi på ett sug-grenrör som brukar kallas "kennet-röret" och är ganska långt.
vi har i dag bromsat den lite inledande och grov bestyckad ger den 163hk/6900 och 185nm/ 5500rpm.
den är väldigt lungn i registret och överaskar inte nånstans som man vill ha en turbo motor som ska bli körbar.
väldigt varvillig med tanke på grejorna också men det är inte mycket BMEP att skryta med det ska va så med låg kompa och turbo kam mm.
budgeten för bygget är inte hög, det blev nya vev lager och nya biltema tänd kablar och en toppackning hittils (800kr)
oljan är begagnad från vega B20:in
ska byta oljan bara vi fått till bestyckningen, till nån fin cougar från lube tools
mvh jens och stövarn