Jag vet inte vad du blev arg för Jens? Det var du själv som skrev så här om kammarna:
"detta är skillnaden mellan kamaxlarn som jag körde på de instalations vinklar som va bäst (110 på 247 och 106 på 269:an. de är vid 0.35mm v spel så man ser öppning och stängning bättre.
man ser tydligt hur mycket mer aria STS269 har och man ser att insugnings stägningen är stort sätt lika (sts247 stänger faktiskt senare på grund av lite längre långsammare ramp) ändå därför vi inte tappade nått över 5000rpm. pik lyftet är inte allt! men erland du menar väll lyft på olika vevaxel grader skulle jag tro inte bara pik lyft?"
Och lite tidigare skrev du så här vilket inte riktigt stämmer med det ovan:
"jag provade en lite längre STS269/108 kam men med samma lyft 12.2mm. detta är en vad ska man kalla det enkel/billig låg servis kam som tål mycket varv.
jag hade ingen justerbart drev så den vart tyvär 6 grader retardad istället för tvärt om som jag skulle vilja ha det
men detta är bara ett 2 timmars test för att se lite vart det bär av. har alla juster brickor och lach caps i påsar för vidare tester med STS247/108 kamaxeln sen med turbo."
Var är jag oartig nånstans när jag skriver?
Var uppskattar jag drivlineförluster? Jag ändrade däremot effektsiffran på en 230 turbo som jag fick uppgift på hade bromsat
540 motorhästar när det visade sig att man inte hade kollat utrullning än och den faktiskt bara gav 454 hästar på hjulen.
Vad den ger i motorn återkommer jag till när bränslesystemet är uppgraderat.
Märk väl att om jag skriver något jag sen får reda på eller ser är fel så ändrar jag det i forumet.
Vet du nån annan som gör det?
När man bromsar brukar man ange vad det är för effekt och jag angav att det var enligt DIN normen och att accelerationsförlusterna inte var avdragna. Min 142:a är utrullad och bromsningen var bara på skoj för att se vad den gav.
Det blir en mer seriös bromsning längre fram men jag brukar ställa in förgasarna med lambda när jag kör och även på hur den känns och hur den varvar ut i min uppförsbackedyno. Den är mer verklig än bromsbänk och rulle.
Tycker du att det är fel att få flödesbänkar att visa lika och att man ifrågasätter värden som man inte ens kommer i närheten av? Värden på en originaltopp som är bättre än på en eftermarknadstopp?
Är logik och noggrannhet sandlåda? Det är nog mer sandlåda att inte tåla att höra verkligheten.
När det gäller dina och Görans bromsningar som tydligen görs på samma sätt så håller jag på att läsa Jakten på Salt och Peppar tråden. Detta bromsdiagrammet är därifrån:
Jag kan inte plocka dom effekterna oavsett vad jag gör med topparna, vad jag har för kam eller insugnings och avgassystem.
Tycker du då att det är konstigt att jag ifrågasätter?
Men visst, jag kan sluta skriva här för de tekniska diskussioner jag startar här leder aldrig någonstans.
Det var länge sen jag gjorde mig lustig som du skrev om hur du skriver men nu måste jag ifrågasätta om du läser lika dåligt som du skriver?
Varför skulle jag vilja hävda mig? Det gör man när man tävlar, when the checkered flag drops the bullshit stops.
Utan mig hade du aldrig ens hörts talas om gashastighet och kanske inte ens haft en flödesbänk, tänk på det!
Det var nog det närmaste att hävda mig som jag varit.
Erland