Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, film s7

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av MGP »

fikk ni nått spik på bf98 mappen?

22.5 grader på en 9,5:1 komp motor med turbo e ju ganska bra :)

blir cool med h-stakar, fins mycket mer och hämnta på e85 mappet ;)

/MGP
MG Performance
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Jens Gustavsson »

inga riktiga spikningar men knack sensorn va lite nervös på varv. den va mycket lugnare med E85 än fast vi laddade mer. vi är nära på att köpa en mer avancerad dyno kanack utrustning men vi väntar på lite data på den än. som sagt tändkurvan speciellt på E85 är mycket begränsad av topptrycket som är skadligt för orginal vevstakarna inte av spikningar eller så. med dom nya motornord stakarna så ska jag hjälpa roger att gatmappa så det blir betydligt mer vrid på lägre varv. det kommer att bli ca 17-18 grader där nere vid 4500rpm på 300 raden sen ca 22 grader vid + 7000rpm.
obs! ni som läser detta och har "liknande" motorer se inte detta som en universal tänd kurva, många motorer med sämre grenrör, spridare, styrsystem och turbos med mera avgastryck skulle sprängas direkt med dessa grader och på dessa tryck.

mvh jens
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av MGP »

Ja och sen passar ju 9.5:1 i kompa betydlig bättre tils e85 än bf soppa, kommer nog bli en vrid maskin tror jag :-)
MG Performance
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av The »

Hmm.
Är det inte väldigt bakvänt att mappa in en motor i bänk, sen byta stakar och gå över toppen lite och sen gatmappa den?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Jens Gustavsson »

man måste anpassa sig till värkligheten. vi hinner nog inte mappa den i dynon igen men vi har ganska bra koll på hur kurvan ska se ut nu iallafall och då går det rätt bra att få till den sen på gatan med. ska vi dyna nå mer så vill vi ha dit en bättre topp och kam och låta den sjunga ut på riktigt utan restriktioner :)
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Roger Berglund »

det enda som jag har gjort med toppen hos jens var att slipa in ventilerna , bytt till lite värre ventilfjädrar så man kan varva mot 8000 tusen + . fortfarande K-kamaxel.

så ser som ingen vits att behöva upp i bänk igen för att justera från 7000 rpm till 8000 rpm känns lite onödigt och tror nog att man fixar de lätt på gatan
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
ljungqvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön maj 01, 2011 9:49 am
Ort: Avesta/Borlänge

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av ljungqvist »

Riktigt trevlig läsning. :thumbright:
BigBee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör aug 10, 2013 7:48 pm

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av BigBee »

Ursäkta en dum fråga. Men är det orginal kolvar eller har ni satt i turbokolvar?
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Roger Berglund »

Orginal stakar , orginal kolvar :)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
BigBee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör aug 10, 2013 7:48 pm

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av BigBee »

Sweeeet!!!!! :hey:
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av lewwan »

Hur stor retur har du från turbon in till blocket? Ser ju riktigt bra ut! Vart är det ni bromsar motorn? :thumbright:
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Jens Gustavsson »

den är bromsad här i sävar hos mig http://savarjens.weebly.com/engine-dyno.html

va en kul motor att bromsa :thumbright:

Super HX 40 ska helst ha en 19mm invändig slang ned till tråget eller till blocket.

mvh jens
Skriv svar