Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, film s7

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av MGP »

Hk hit och hk dit, olika broms bankar ger olik effekt, men en ting som aldrig juger ar slutt tiden på 402m :D


Åka på stripen grabbar :hihi:
MG Performance
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Erland Cox »

Visst är det kul att kunna plocka effekt med en turbo men det är för lätt för att vara spännande.
Så länge det inte finns någon begränsning på plenumtrycket så är det bara att vrida upp trycket.
En sugmotor är mera finlir om man ska plocka de sista hästarna och det är att försöka hitta nya
sätt att göra det som jag tycker är spännande.
Jag ska bygga en strip bil av en 142:a som jag köpte ombyggd och påbörjad här på forumet.
Ska se hur fort jag kan få den att gå med en sug B20 först men sen kanske jag bygger
en B20 turbo och börjar jaga Jens?
Turbo eller N/A, huvudsaken är att man har ett intresse , har roligt och lär sig något av det.
Sen att man delar med sig av sina erfarenheter på forumet, det spar mycket tid för andra.
Och att bli ifrågasatt som du skrev Richard är väldigt bra för då måste man tänka efter.
Jag har lärt mig väldigt mycket under åren jag varit på forumet.
Jag lär mig något nytt var dag men glömmer tyvärr samtidigt nåt gammalt.
Så frågan är om jag blir klokare?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Jens Gustavsson »

ha ha om det vore så enkelt erland :thumbright:

du har väll alldrig byggt nån turbo motor erland? (under 250liter hästar räknas inte)

men jag har inte heller byggt nån sugmotor heller men jag har bromsat många (under 100L/hk räknas inte heller :) )

jag är faktiskt lite förvånad över att sugmotor killarna inte alltid är så duktiga på att utnyttja moderna grejor eller har koll på vissa grejor.

jag har sett super fina motorer i min bänk som har haft tändsystem som fladdrat ordäntligt och med felaktig tänd kurva, s en sett bestyckningar som inte varit nära rätt ends då man loggar med lamdan. jag är också väldigt förvånad att nästan ingen loggar sina motorer i rally/rallycross värden?? det är ju största nyheten som revolutionerar stort i alla motorsporter! dragrace killarna är ing bättre nästan heller de kan ha bilar värda 300-600 tusen kronor och ha jätte bra koll på vissa saker men de loggar inget?? det tar ju minst 10 gånger längre tid att hitta rätt om du ends kommer i närheten sen sliter det fruktansvärt mycket på grejona. jag har sett turbo killar med bristande grejor som ventil fjädrar mm som sug killarna har bättre koll på oftast också men det jag vill säga är att vi har mycket att lära av varandra :thumbright:
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Pacman »

Det är en ny värld för dig med Jens då att bromsa vassa sugisar. Man kan inte följa O2-mätaren lika noga när man har riktigt vassa kammar och separata spjäll...framför allt inte med förgasare. Man får släppa taget lite om lambdaloggningen och titta mer på effekten om den stiger eller sjunker mellan justeringarna. Därför är en bänk med god repeterbarhet mycket viktigare när man bromsar vassa sugisar än när man bromsar brutala turbomaskiner.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:ha ha om det vore så enkelt erland :thumbright:

du har väll alldrig byggt nån turbo motor erland? (under 250liter hästar räknas inte)

men jag har inte heller byggt nån sugmotor heller men jag har bromsat många (under 100L/hk räknas inte heller :) )

jag är faktiskt lite förvånad över att sugmotor killarna inte alltid är så duktiga på att utnyttja moderna grejor eller har koll på vissa grejor.

jag har sett super fina motorer i min bänk som har haft tändsystem som fladdrat ordäntligt och med felaktig tänd kurva, s en sett bestyckningar som inte varit nära rätt ends då man loggar med lamdan. jag är också väldigt förvånad att nästan ingen loggar sina motorer i rally/rallycross värden?? det är ju största nyheten som revolutionerar stort i alla motorsporter! dragrace killarna är ing bättre nästan heller de kan ha bilar värda 300-600 tusen kronor och ha jätte bra koll på vissa saker men de loggar inget?? det tar ju minst 10 gånger längre tid att hitta rätt om du ends kommer i närheten sen sliter det fruktansvärt mycket på grejona. jag har sett turbo killar med bristande grejor som ventil fjädrar mm som sug killarna har bättre koll på oftast också men det jag vill säga är att vi har mycket att lära av varandra :thumbright:

Har du Alzheimer? Vi har ju bland annat lagt upp turbo femman här på dynobiten av forumet.
Har du hört talas om Krister Adeen? Jag har gjort hans toppar och dom har alldeles för liten area för hans insug är fel.
Det jag mest gör toppar till är just turbobilar. Toppar, insug grenrör och kamaxlar.
Och nej, jag har aldrig fått ut 500 hästar vid 2 bar på en 230 motor. Det plockar jag på mycket lägre laddtryck.
Det är du och inte jag som har kört med gigantiska avgasventiler och om det är nån som lär sig något av dina
bromsningar nu så är det nog du själv. Jag har alltid sagt att turbomotorer inte behöver större avgas än N/A.
Jag skiter i lambdan för den kan man ändå bara använda som indikation eftersom så mycket kan på verka avläsningen.
Många gånger går man åt det håll som lambdan säger och så tappar man effekt, har du hört talas om overscavenge?
I dragracing loggar man i princip allt, åtminstone i Pro Stock, bracket har aldrig intresserat mig.
Säger Racepak dig något? Ibland så undrar jag om du ens vet vem jag är Jens?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag menar funderat fram konceptet, byggt allt från grunden och sen dynat och gasat med den. jag har portat/valt kamaxlar/byggt grenrör till värre sortens sugisar också men aldrig byggt nån själv.

jag håller med er att lamdan kan visa fel, jag va nog bland de första som va mycket skeptisk till den men i verkligheten har den hittills aldrig överraskat och blivit bättre effekt på ett olågiskat lamda värde för mig. och så klart så låter jag dynon (vågen och varvet) svara på sen slutgiltiga frågan om vad som är bäst.

jag loggade min 142:a i piteå år 2001 och det va nog bara jag och prostock killarna som gjorde det då. det va gränsfall regelmässigt lagligt mins jag :D

jo jag vet vem du är erland jag läste om din streetrace chager/prostock portningar i bilsport/power/wheels då det begav sig för över 25år sen :)

att bygga motorer med låg sugmotor effekt som ändå ger bra effekt och register i slutändan med brutala turbo tryck och trix är en konst i sig tycker jag som inte ska underskattas. som connys 12v MB 300CE på 744hk/855nm/2.35bar eller rogers 244 -75. det fräna är att de går som en original motor då man åker till jobbet med bilen som en vanlig bruks bil sen när man gasar så ger den mer effekt en än 150 tusen kronors V8 och den tar inget mer soppa heller än en vanlig 116hk volvo 740. det gick inte med din 440 chager? det är en frän gat motor helt enkelt som går att köra med på riktigt. och 500 din hk eller 744 är just det 744hk! då man gasar och det är fränt än hur man vänder på det tycker jag.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Erland Cox »

Det var väl 1996 som jag byggde en Pro Stock motor som gick 7.28-305.
På den bilen hade vi en Cygnus dator, samma som Bostic hade på Whiplash Camaron som han körde gata med.
http://race68.com/bostic.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackout.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den kunde logga i princip allt och var långt före sin tid, jag har fortfarande kvar den.
Bostic och Whiplash, det är ju dina hemtrakter. Han hängde ihop med Bagarn innan han flyttade till Florida.
Mycket hände innan du föddes Jens och det har funnits massor med folk som har använt de här sakerna sen de kom.
Det fanns Rich-Lean indikatorer och Haltech AF 30 långt innan det fanns bredbandslambdor.
Likaså knock Link som jag nog har haft i 20 år. Någon motor som jag tagit fram från grunden och dynat och gasat med?
Det har väl blivit några stycken under åren om jag ska räkna efter. Jag hade gatan som dyno.
När jag efter några läroår på motor och chassiesidan fick fart på Chargern så antingen vann jag eller körde sönder.
Det satt en ny motor i den varje år och jag vet inte hur många toppar jag testade på dom motorerna?
Med streetracingen lärde jag mig grunderna under flera års raceande, vinna eller försvinna.
När gatbilar övergick till racebilar så byggde jag en Chevelle 64:a som fortfarande står i garaget.
På den tiden hade jag chassiejigg och jag har byggt några rörchassien också.
Motorn i Mustangen byggde jag från grunden men nåt eget koncept är det väl inte, den har gått 7.60-305 på 1275kg.
Pro Stock motorn var väl knappast nåt eget koncept den heller. Vi hade en Pontiac P4 (CBB) som jag gjorde nya toppar till från råämnen.
Vi köpte ett insug av Malmgren och en sats kolvar nånstans ifrån.
Sen visste jag ju hur det skulle se ut i förbränningsrummen och mot insuget och fick fundera ut det däremellan.
Dyno hade vi inte men vi bromsade den en gång när den var ihopsatt för att se när vi skulle växla.
Vi var i varje fall snabbare än den bil Skinne höll på med och mötte och slog Jari Konola i Finland där vi blev 3:a.
Dom hade ju båda dyno men det verkar inte som det hjälpte fast detta var min första och hittills sista P/S motor.
Jag visade Grottis topparna och han sa att dom hade jag minsann inte gjort utan dom kom från Steve Schmidt.

När en kund kommer hit och vill trimma sin turbo bil så gör jag alla beräkningar, portar toppen och beställer kamaxel.
Ska det tillverkas insug eller avgas så gör Ulf det efter mina beräkningar.
Vitfemman är ett beställningsjobb från kund som jag har beräknat grenrören och gjort toppen till.
Sen har Ulf och flera andra varit inblandade men det är jag som gjort alla beräkningar på hur motorn
ska se ut så det är väl mitt koncept tror jag? Sen är ett sånt jobb ett teamwork, det är mer än en eller två inblandade.

Hur vet du vad Rogers bil kommer att dra? Det är väl ett ganska löst antagande eftersom det inte är testat än?
Vari består konsten i det bygget? Att stakarna inte kroknade eller att det var billigt?
Bygg en turbomotor med över 100 hk per liter och per bar istället på en 2 ventils rödblock, där har du en utmaning.
Chargern med 4500 varv i stallspeed och 4.56 i bakaxelutväxling med 28" höga slicks drog 2 liter milen vid gatkörning.
Jag hade fälgar med 275-60-15 däck och hade bilen att köra till vardags med på sommarhalvåret.
En sån bil väger 1800 kg och vad drar en förgasar 245 med automat?
En BMW 750 drar 1.4 så 2 liter med 600 hästar tycker jag är bra. (Motorerna bromsade inte jag men köparna)
Enda problemet med Chargern var 3 luftfilter på höjden som skymde sikten något men den gick 11.5 på 402 m utan gas på gatan.
När vi tog den till Västerås en sommar för att köra streetracing i samband med Powermeet så rasade lastbilen utanför Köping på vägen hem.
Ner med Chargern från flaket och vem kommer inte då som gubben ur lådan om inte Polisen.
När dom försvunnit bogserade jag Lastbilen med Chargern till en gård utanför motorvägen, det var över 2 mil.
jag tyckte turbinen stallade högt hela tiden men det visade sig att Bengt inte släppt handbromsen på lastbilen.
Sen körde vi 60 mil hem med min racebil utan minsta problem.
Med 4 pers i ville däcken ta i skärmkanterna men jag slog sönder en lastpall och la klossarna mellan ramen och bakaxeln och då gick det fritt.
Jag hade skuffen full med tidningar som jag fyndat på marknaden och då menar jag full.
Dom ville jag hem och läsa så dom kunde jag inte lämna kvar i Köping.
Du får själv köpa lite tidningar så du ser att det hände lite utanför Sävar redan innan du blev född.
En av mina idoler från ungdomens Start Och Speed är ju Christer Säfström som byggt massor under åren och nu håller på med Gulf teamets motorer.
En av dom är hans verk. Tyvärr får jag leka med B20 motorer själv men det är både roligt och lärorikt.
Min gula 142:a har nog gått fler mil på 2 år än vad din gula har gjort sen du började trimma den.
When the checkered flag drops, the bullshit stops. Säg bara till när du är mogen för en dynotävling i din bänk.
Oavsett så är det kul att läsa om allt som görs men inte mycket är nytt under solen.
Om ni får chansen så köp tävlingsmotorcykelns historia:

Bild

Jag lovar att ni kommer att bli förvånade över vad som fanns redan för över 50 år sen.

Erland
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar,map

Inlägg av Roger Berglund »

Bild
Den översta är BF98 mappen

Den understa är E85 mappen




Bild
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Pacman »

Okej?!

Så ni har samma tändmap med bensin som E85...bara mer laddtryck med E85...eller?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Karl Buchka »

Mapparna skiljer sig helt klart. Verkar vara upp emot 5 grader på högre ladd och varv.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Pacman »

Nu får du nog skaffa glasögon!!
Mapparna är exakt identiska förutom i TVÅ lastpunkter, 250kPa/6000rpm och 250kPa/7000rpm där E85-mappen har EN grad högre tändning.

Sen har E85-mappen en extra varvtalskolumn vid 6500rpm och en extra tryckrad på 300kPa för det högre laddtrycket.

Alltså...man kan inte jämföra lastpunkter som inte finns i bägge mapparna så jag bortser ifrån det högre laddtrycket när jag jämför de två mapparna...och det är så gott som likadana!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Karl Buchka »

Märkte inte att axlarna skilde sig, men tack för påhoppet.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Pacman »

Det var inget påhopp. Det var en kontring eftersom du gjorde ett påhopp på mig och påstod att jag hade fel.

Märker man inte att axlarna skiljer sig ska man nog inte göra uttalanden om detsamma och ifrågasätta personer som sysslat med mappning i över 10 år!
(DET var ett påhopp...mest så du förstår skillnaden :hey: )
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Roger Berglund »

Kan nog inte riktigt svara på varför det vart så. men jag minns vi labbade en hel del med tändningen för att sänka NM och fetade på med soppa.
vi var rädd om orginal stakarna som ett svep var med om 600 nm , tror vi fick ner det till 522-544 nm senare. men tändningen ska ändras framöver på vissa punkter och sen ska den mappas om på soppan. nu blir det trots allt H-profil stakar :lol:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Pacman »

Bra förklaring...det säger ju en hel del.
Vet man vad man gör så brukar det finnas en anledning till allt man gör med :thumbright:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar