Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, film s7
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, film s7
Motorn skall plågas hos Jens Gustavsson inom loppet av några veckor om inget kommer emellan.
men tänkte det kunde vara roligt att ha en liten tråd förberätt.
vart sjukt imponerad av deras snik b200 motor som lämnade närmare 400 hk på hyffsat låga laddtryck.
så man får väl se hur pass mycket man kan lyckas pressa ut ur min snik b230 motor.
och med tanke på att det inte är en motor som jag är jätte rädd om så blir det nog att ladda närmare 2 bar@E85
Recept på motorn ;
Orginal 531 topp endast bytt ventilfjädrar till "volvos gulmärkta"
K-kamaxel
Orginal B230FB bottendel.
1260 spridare
eget Insug
Ajden Grenrör
Sävarturbo Wastegate.
Holset hx 40 super med 19# , T4 fläns
4" downpipe
Autronic sm4
Bosch motorsport spole wastedspark.
Senast redigerad av Roger Berglund den ons nov 28, 2012 10:01 am, redigerad totalt 2 gång.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo.
Fixat några små problem som varit som tex oljestickan etc.
lite allmän över syn innan hård bromsningen .
Ny Vevhusvent som syns ( iställe för fördelaren )
har bytt till Högflödes oljepumpen också, då den förra var dålig redan sen liten
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Rogers Snik b230 turbo.
Jag tror faktiskt det blir en liten dräpare.
kommer kanske till och förvåna många.
Lycka till!
Edit: jag har faktiskt lite i hemlighet byggt två st B230 maskiner, nu är 2 till på gång.
Ungefär liknande setup som din maskin här, endast en är bromsad och det vart bra resultat.
Minns inte riktigt värdena då det är två år sedan den bromsades, men om jag minns rätt var det runt 360hk på hjulen, med mindre turbo och runt 1.5bar laddtryck.
Obs,, mycket mindre turbo
En gammal T3/T4 hybrid.
skulle bara 'köras in' med den turbon, men sen har jag inte hört nåt mer, ägaren bor i Norge.
kommer kanske till och förvåna många.
Lycka till!
Edit: jag har faktiskt lite i hemlighet byggt två st B230 maskiner, nu är 2 till på gång.
Ungefär liknande setup som din maskin här, endast en är bromsad och det vart bra resultat.
Minns inte riktigt värdena då det är två år sedan den bromsades, men om jag minns rätt var det runt 360hk på hjulen, med mindre turbo och runt 1.5bar laddtryck.
Obs,, mycket mindre turbo
En gammal T3/T4 hybrid.
skulle bara 'köras in' med den turbon, men sen har jag inte hört nåt mer, ägaren bor i Norge.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo.
jag tror också den kan gå bra bara allt håller ihop och fungerar som det ska.
det är bra grejor utanför motorn iallafall och det gör mycket standard toppen och K kamaxeln bromsar så klart effekten och även B230 vevstakarna som begränsar vridmomentet men det ska nog bli rätt bra med effekt ändå speciellt på E85.
hoppas vi hinner börja montera upp den i helgen lite. ser fram imot denna bromsning
det är bra grejor utanför motorn iallafall och det gör mycket standard toppen och K kamaxeln bromsar så klart effekten och även B230 vevstakarna som begränsar vridmomentet men det ska nog bli rätt bra med effekt ändå speciellt på E85.
hoppas vi hinner börja montera upp den i helgen lite. ser fram imot denna bromsning
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Rogers Snik b230 turbo.
Intressant .
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Rogers Snik b230 turbo.
Detta ska följas!
Sitter det "tändsticksstakar" i?
Sitter det "tändsticksstakar" i?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Rogers Snik b230 turbo.
Sorry, såg inte att det va en FB-botten, då ska ju stakarna hänga med en stund!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Rogers Snik b230 turbo.
Ska bli skoj att se vad den prestera
Rätt så liknande setup Hocky hade till första amazon motorn, den lämnade 415hk på 2bar
men jag tror nog att den kryper förbi det en bit
Rätt så liknande setup Hocky hade till första amazon motorn, den lämnade 415hk på 2bar
men jag tror nog att den kryper förbi det en bit
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Rogers Snik b230 turbo.
aha,, toppen var oportad.. fick för mig den var det.
Men yttre attiraljer liknar setupen jag brukar rekomendera iaf
Sen lite lite tuffare kam än de som finns i volvos std sortiment
Men yttre attiraljer liknar setupen jag brukar rekomendera iaf
Sen lite lite tuffare kam än de som finns i volvos std sortiment
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo.
om tid finnes så skall vi prova en AGAP R33-262-13.4 .. 13,4 mm lyft på en orginal 531 topp med gula ventilfjädrar.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Rogers Snik b230 turbo.
Låter lite mer som kammarna jag brukar rekomendera
Näst sista maskin nu har juh precis likadan snurra som din, liknande grenrör och insug.
en liknande kam, men skillnaden att toppen är portad av mig, en 531 givetvis.
Var meningen den skulle körts nu i sommar samt bromsats, men killen flyttade till en annan stad mitt i allt.
Och garaget kvar på samma ställe, blev mindre tid för meck.
Nu hjälper jag min brorson att få till en vass puffra.
ska se vart det slutar
Näst sista maskin nu har juh precis likadan snurra som din, liknande grenrör och insug.
en liknande kam, men skillnaden att toppen är portad av mig, en 531 givetvis.
Var meningen den skulle körts nu i sommar samt bromsats, men killen flyttade till en annan stad mitt i allt.
Och garaget kvar på samma ställe, blev mindre tid för meck.
Nu hjälper jag min brorson att få till en vass puffra.
ska se vart det slutar
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo.
Sen river ni av toppen och portar samt byter kam och ser skillnaden
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo.
du kan ju göra i ordning en komplett topp tommy då byter vi bara
jag ska försöka göra iårdning en 530cnc så fort som möjligt men det blir nog en senare bromsning. vi har inte oändligt med tid i bänken tyvärr. ca två dagar eller 16timmar max har vi sagt ungefär? men vi delar upp det på några dagar.
jag ska försöka göra iårdning en 530cnc så fort som möjligt men det blir nog en senare bromsning. vi har inte oändligt med tid i bänken tyvärr. ca två dagar eller 16timmar max har vi sagt ungefär? men vi delar upp det på några dagar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo.
Hade jag haft nått på hyllan kunde ni fått testat. men jag har inge vettigt liggande.
Kul i vilket fall med ett rent std test av materialet.
Misstänker att det blir en del ladd om det skall matas effekt
Kul i vilket fall med ett rent std test av materialet.
Misstänker att det blir en del ladd om det skall matas effekt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Rogers Snik b230 turbo.
Antar att det blir mappbart laddtrycl då vridet skall begränsas?
Gissar på 480 hp.
Gissar på 480 hp.
Senast redigerad av dsimila den sön nov 18, 2012 11:38 am, redigerad totalt 1 gånger.