Schenck vattenbänk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av David V »

Ja hur är det nu... Om man ska dra åt en skruv med ett visst moment, går det lättare eller tyngre med en kort eller lång nyckel? :wink:

Jo så klart: Om det går åt 100 kg med en viss hävarm så behövs 200 kg för att uppnå samma vridmoment om man bara har halva den längden på hävarmen.

/David
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Kört lite analog dyno i helgen.
Tankat upp på sprit nu och stoppat dit 1680cc spritpinkare.
Får några misständningar som vi upptäckte försvann då vi stängde av kylfläkten.......
Har ingen generator utan som Jens sa "blir jobbigt att hålla upp amp i batteriet" ligger en hel del i det.
MSD 6A boxen skall väl ha en del amp, sedan dubbla pumpar, mm så batteriet tar nog slut fort.
Misständningarna kommer vid ca 4000rpm och vi såg att stiften låg på 0.7mm, slog ihop dom till 0.4mm istället och skall väl göra några snabba pull i veckan för att se om det funkar bättre.

Motorn ger i alla fall 350Nm vid 4200rpm 0.6bar, (lite svårt att se alla siffror på alla mätare samtidigt då man kör analog dyno :? )
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Kört lite analog dyno igen.
Misständningarna finns kvar men är mycket mindre.
Har kommit upp till 5600rpm men vi hinner inte med på vattnet för wasgaten verkar det vara något fel med. Skall ta isär den i dag och kolla varför den inte fungerar.
Motorn verkar kunna leverera effekt.
Över 500Nm@5600rpm 21gr tändning 1,9bar E85. (är dessa siffror normala?)
Vi hann inte se mätarna för laddtrycket blev lite mer än vi hade tänkt :wink:

Har lite att fundera ut så att det blir repeterbart.
Måste kunna bromsa motorn med vatten på dessa tryck/varv, funderar på det Jens hade gjort med wasgate vattenventilen. :thumbright:
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Har analog dynat en del, men saknar fortfarande repeterbarhet.
Tror att toppackningen fick sig en törn då vi råkade ladda 2,5bar med följd att den reglerade ut trycket i kylsystemet. WG fjädern hade hakat upp sig.
Fredde började vråla då han fick vatten över sig för jag tittade i PCn på lamdba mätaren.
Vi hade nog ~62-65kg vid 5400rpm på lambda 0.71 så den gick fet i alla fall. Svårt då man analog dynar.
Rev toppen direkt och hittade att motorn hade nog varit med om ett haveri tidigare i livet då en M5 skruv hade gäng avtryck i en kolv och brytskador av något över klämytan där stålringarna skall täta. Det var där packningen hade farit.
Har planat av toppen och skall montera tillbaka den i veckan.

Nu SKALL vi (jag och svågern) försöka hålla oss till 1-1.5bar så vi får till repeterbarheten! :hihi:

Har fixat en generator som jag satt fast på dynon.
Kan man använda någon bredbandare som har 2 utgångar så man kan koppla in ena till sprutet och andra till DataMiten eller bör man använda separata lambdor?

....Just det, misständningarna vi hade kom från att något av tändstiften var kass. Märkligt fenomen då den tappade varvtalet totalt i loggen slumpvis, men vi bytte stiften och nu går den klockrent......
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Länge sedan jag skrev nåt här men jag uppdaterar oftare på https://www.facebook.com/pages/Hobby-ga ... 487?ref=hl
Har kört en Alfa motor 2.0ts 8v som var turbokonverterad med HX40 och 1680cc spridare.
Är väl inte riktigt där med alla funktioner i bänken men det blir bättre och bättre.

546hk och 681Nm med 2.2bar sedan gav den upp pga ventilfjädrarna som var standard.

Bild

Nu blir det bättre fjädrar sedan provkörning.
Skriv svar