Schenck vattenbänk
Schenck vattenbänk
Hej
Det är otroligt roligt och intressant att läsa på detta forum!
Har börjat på med ett projekt med en kompis som har en Schenck broms från 1967.
Denna broms kommer från KTH's källare där den har stått i reserv i alla år, mao okörd!
Bosse har inte så mycket ledig tid så den har stått i pallställ i några år, så jag har nu tagit hem den till mitt garage där jag (som har mer tid ) skall försöka få den fungerande.
Det är inget hightech alls utan vi funderar mest på att få den att börja bromsa något till att börja med.
Bromsen skulle sitta på KTH och bromsa lastbilsmotorer i timmar så den är rejäl!
Specen är 250kg/5000rpm och den heter U1-30h men jag hittar inte speciellt mycket info på nätet om den.
På detta forum finns mycket erfarenhet av bromsar, så jag har lite funderingar.
Eftersom den är så stor, fysiska mått:
Hur mycket vatten tror ni den kommer att behöva för att bromsa 500-800Nm
Kommer den att behöva mer vatten och högre tryck än tex Jens Sturska eller primers "home made"?
Den spiller vattnet från bänken ner i ramen och ut genom ett rör.
Hade tänkt att sätta en balja med en dränkpum som spolar tillbaka det till en tank (kanske 208L fat).
Sätta en till dränkpump i fatet och mata bromsen med den, eller skall den ha som tex Jens bänk ca 500m/l i inloppet?
Kommer den att börja suga själv då bänken börjar jobba, och skulle jag då kunna sätta tanken under taket?
Kommer den att klara av 7-8000rpm eller kaviterar vattnet då?
Hoppas ni kan komma med idéer och synpunkter.
Mitt dilemma är att jag inte har så mycket plats i garaget annars skulle jag ha byggt tankarna utomhus, men det går ju inte i Norrland.
Det är otroligt roligt och intressant att läsa på detta forum!
Har börjat på med ett projekt med en kompis som har en Schenck broms från 1967.
Denna broms kommer från KTH's källare där den har stått i reserv i alla år, mao okörd!
Bosse har inte så mycket ledig tid så den har stått i pallställ i några år, så jag har nu tagit hem den till mitt garage där jag (som har mer tid ) skall försöka få den fungerande.
Det är inget hightech alls utan vi funderar mest på att få den att börja bromsa något till att börja med.
Bromsen skulle sitta på KTH och bromsa lastbilsmotorer i timmar så den är rejäl!
Specen är 250kg/5000rpm och den heter U1-30h men jag hittar inte speciellt mycket info på nätet om den.
På detta forum finns mycket erfarenhet av bromsar, så jag har lite funderingar.
Eftersom den är så stor, fysiska mått:
Hur mycket vatten tror ni den kommer att behöva för att bromsa 500-800Nm
Kommer den att behöva mer vatten och högre tryck än tex Jens Sturska eller primers "home made"?
Den spiller vattnet från bänken ner i ramen och ut genom ett rör.
Hade tänkt att sätta en balja med en dränkpum som spolar tillbaka det till en tank (kanske 208L fat).
Sätta en till dränkpump i fatet och mata bromsen med den, eller skall den ha som tex Jens bänk ca 500m/l i inloppet?
Kommer den att börja suga själv då bänken börjar jobba, och skulle jag då kunna sätta tanken under taket?
Kommer den att klara av 7-8000rpm eller kaviterar vattnet då?
Hoppas ni kan komma med idéer och synpunkter.
Mitt dilemma är att jag inte har så mycket plats i garaget annars skulle jag ha byggt tankarna utomhus, men det går ju inte i Norrland.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Schenck vattenbänk
du kan ju komma på studie besök i sävar nån kväll om du vill så kan vi ju snacka lite dyno?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Schenck vattenbänk
Absolut! Det vore intressant.
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
Re: Schenck vattenbänk
Jag har en liknande broms från LTH. Ska försöka hitta min tråd här på Sävar, för jag har en manual med diagram vilka effekter bromsen klarar som jag har scannat.
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
Re: Schenck vattenbänk
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=18979" onclick="window.open(this.href);return false;
Där var bara en bild på den modellen som jag har, men jag har manualen hemma och jag tror din modell är med där. Ska kolla! =)
Där var bara en bild på den modellen som jag har, men jag har manualen hemma och jag tror din modell är med där. Ska kolla! =)
Senast redigerad av Kristoffer den tis dec 04, 2012 4:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Schenck vattenbänk
Bosse som alltid har för många projekt på G?palle skrev:Bosse har inte så mycket ledig tid så den har stått i pallställ i några år, så jag har nu tagit hem den till mitt garage där jag (som har mer tid ) skall försöka få den fungerande.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Schenck vattenbänk
Det vore kanon!Kristoffer skrev:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=18979
Där var bara en bild på den modellen som jag har, men jag har manualen hemma och jag tror din modell är med där. Ska kolla! =)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Schenck vattenbänk
Jag har lite papper också på Schenck bänkar. Jag har belastnings diagram på U1-30 så jag vet inte om det stämmer helt till H-modellen.
Angående hur mycket vatten det går åt så är det inte vridmomentet utan effekten som styr det.
Denna modell har ju regleringen på utloppet. Dom är inte självsugande utan skall ha vatten tryck.
Nyare modellen som heter Dynabar skall ha max 0,4bar vatten tryck så dessa kanske ligger på något liknande.
Man skall nog se till att hålla sig under max varvtalet.
/Christer
Angående hur mycket vatten det går åt så är det inte vridmomentet utan effekten som styr det.
Denna modell har ju regleringen på utloppet. Dom är inte självsugande utan skall ha vatten tryck.
Nyare modellen som heter Dynabar skall ha max 0,4bar vatten tryck så dessa kanske ligger på något liknande.
Man skall nog se till att hålla sig under max varvtalet.
/Christer
Re: Schenck vattenbänk
Det vore kanon om du hittade papperen på schenck bänken!
Som sagt vi har ju inte någon info ännu så allt läsbart är fint.
0,4 bar tryck in tror du.
Det innebär att hela rotorn kommer att vara vattenfylld.
Reglerar spaken bara ut ventilen, eller vinklar den några vingar inne i rotorn också?
Börjar man pumpa i vatten i bromsen före man startar motorn så kommer ju aldrig motorn att orka gå runt, eller hur skall man tänka?
Som sagt vi har ju inte någon info ännu så allt läsbart är fint.
0,4 bar tryck in tror du.
Det innebär att hela rotorn kommer att vara vattenfylld.
Reglerar spaken bara ut ventilen, eller vinklar den några vingar inne i rotorn också?
Börjar man pumpa i vatten i bromsen före man startar motorn så kommer ju aldrig motorn att orka gå runt, eller hur skall man tänka?
Senast redigerad av palle den fre dec 07, 2012 7:01 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Schenck vattenbänk
Bosse som alltid har för många projekt på G?super7 skrev:
//Nisse[/quote]
Så kan det va, om det är BMW Bosse du tänker på.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Schenck vattenbänk
Spaken reglerar vatten nivån i bromsen, kräver dock att den snurrar för att tömma den.
Nr 44 på bilden är den man vinklar in i turbinen för att reglera nivån.
Här är en spräng skiss, inte säkert att din ser ut exakt såhär men du ser principen iallafall.
Ska försöka att scanna resten av papperna någon dag.
Har faktiskt en U1-10 broms själv som jag började att ta isär i helgen som var för att få den brukbar igen. Får se om den skall säljas eller om jag behåller den.
Du har ingen bandbroms på din?
/Christer
Nr 44 på bilden är den man vinklar in i turbinen för att reglera nivån.
Här är en spräng skiss, inte säkert att din ser ut exakt såhär men du ser principen iallafall.
Ska försöka att scanna resten av papperna någon dag.
Har faktiskt en U1-10 broms själv som jag började att ta isär i helgen som var för att få den brukbar igen. Får se om den skall säljas eller om jag behåller den.
Du har ingen bandbroms på din?
/Christer
Re: Schenck vattenbänk
Den ser inte exakt ut som den du hade på bilden, men belastnings diagramet på U1-30 som du kanske hade vore kanon att få ta del av.
Det sitter ingen Bandbroms på den här heller.
Vad klarar en U1-10 av i kg och rpm?
Det sitter ingen Bandbroms på den här heller.
Vad klarar en U1-10 av i kg och rpm?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
Re: Schenck vattenbänk
U1-30h verkar vara en som tåler lite högre varv, jag hade heller inget diagram på just h-modellen men hitta en tabell på den där det står maxvarvtalet. Ett diagram på U1-10 hittade jag också.
Re: Schenck vattenbänk
Tack!
Det verkar som om bromsen är specad för 5000rpm, på samma sätt som diagramet visar U1-30 som tvärt slutar på 4000rpm.
Kristoffer: Du kan inte hitta på någon sida där det står hur mycket vatten U1-30 behöver, så man får en föraning?
Undrar vad som händer om man varvar bromsen mer?
Tror ju inte att den "går i väggen" men det kanske kommer att behövas ohyggligt mycket mer vatten tex.
Jag har en vxl från industrin som har drivit en tung vals på mitt jobb som har en utväxling på 3.88:1 (om jag inte mins fel). Den skulle jag kunna anpassa för att sätta på bromsen men då går nog varvena ner för mycket om jag räknar rätt.
3,88
5000---->1289rpm
6000---->1546rpm
7000---->1804rpm
8000---->2062rpm
9000---->2320rpm
Vad händer då med mätningen av kraft?
Blir den 3,88gg större eller mindre eller är den lika
Bänken kommer att bli mindre exakt i alla fall.
Om jag skulle måsta göra en utväxling kanske det vore bättre med kedja och drev.
Suvveränt att ni hade så mycket info om detta och att ni letade fram det till mig.
Stort TACK.
Det verkar som om bromsen är specad för 5000rpm, på samma sätt som diagramet visar U1-30 som tvärt slutar på 4000rpm.
Kristoffer: Du kan inte hitta på någon sida där det står hur mycket vatten U1-30 behöver, så man får en föraning?
Undrar vad som händer om man varvar bromsen mer?
Tror ju inte att den "går i väggen" men det kanske kommer att behövas ohyggligt mycket mer vatten tex.
Jag har en vxl från industrin som har drivit en tung vals på mitt jobb som har en utväxling på 3.88:1 (om jag inte mins fel). Den skulle jag kunna anpassa för att sätta på bromsen men då går nog varvena ner för mycket om jag räknar rätt.
3,88
5000---->1289rpm
6000---->1546rpm
7000---->1804rpm
8000---->2062rpm
9000---->2320rpm
Vad händer då med mätningen av kraft?
Blir den 3,88gg större eller mindre eller är den lika
Bänken kommer att bli mindre exakt i alla fall.
Om jag skulle måsta göra en utväxling kanske det vore bättre med kedja och drev.
Suvveränt att ni hade så mycket info om detta och att ni letade fram det till mig.
Stort TACK.