Schenck vattenbänk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av Erland Cox »

Bromsen kräver 40 minutliter per 100 hästar för att vattnet inte ska bli för varmt.

Erland
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av jacobson_se »

Erland Cox skrev:Bromsen kräver 40 minutliter per 100 hästar för att vattnet inte ska bli för varmt.

Erland
Vad har du räknat med för temp ökning?

/Christer
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av Kristoffer »

I instruktionerna står det att optimala temperaturen på utloppsvattnet från bromsen är mellan 60 och 70 grader, men det stod inte nåt om flödet.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av jacobson_se »

En sida till.
Bild

/Christer
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Ok, nu börjar jag att förstå hur den skall fungera :P
Det sista bladet Christer var nästan förlösande :lol:

Skovelarmsförställaren är "handbromsen" på sidan men var är vattenventilen?
Styr man flödet med vattenventilen enbart mot tempen 60-70gr, eller har den en funktion med bromsningen också?
Är det den som fattas på denna bänk?
Den måste sitta på inloppet eller hur?

Har du fler blad som du kan skanna/fota så vore det kanon? :thumbright:
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av jacobson_se »

Vatten ventilen får du montera själv på inloppet. Ska du köra ett slutet system så behöver du inte reglera inloppsventilen utan kör max vad pumpen klarar för att få snabb fyllning av bromsen, bara att stänga av/på. Dock med en tryckreduceringsventil så inte max trycket blir för högt för bromsen. Man får nog labborera lite med trycket för att hitta en bra kombination av fyllning/tömning av bromsen.
Om du skall köra med en växel till bromsen så är det bästa om du kan montera den så den sitter i samma pendling som bromsen. Då får du med effektförlusten i mätningen.
Ska du optimera växeln så hade nog en 2:1 varit mer lämpad, då hade du kunna varva 10000 på motor sidan och fått max bromsmoment från 1600 varv. Baserat på lastdiagramet till U1-30 men med H modellens varvtals kapacitet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har några sidor om vågen också, har du vågen till din?
Kristoffer kanske har några intressanta papper också som inte jag har, gärna belastnings diagram på andra storlekar också.

/Christer
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Nu har jag precis fått in bromsen i garaget med hjälp av svågern och en snäll granne med traktor, så nu skall den få tina upp.

Bild

Otroligt mycket bra information ni har skickat till mig om denna broms!

Christer: Om du skall köra med en växel till bromsen så är det bästa om du kan montera den så den sitter i samma pendling som bromsen. Då får du med effektförlusten i mätningen. Hur menar du med pendlig ?
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av Kristoffer »

Diagram för andra storlekar finns med i den manualen som jag har, är det nån speciell modell du tänker på Christer?

Med pendling kan du titta på min bromsbänk där sitter en växellåda monterad och den är upphängd i lager så den följer med bromsen när den rör sig. Så växellådan blir en del av bromsen.
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Kristoffer: Har du någon länk jag kan följa för att hitta din bänk?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av Erland Cox »

40 minutliter per 100 hk fick jag från instruktionerna till min Stuska.

Erland
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Sakta men säker håller jag på i smyg... :hihi:

Medbringaren mellan motor och bänk är nu klar.

Bild
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av T Landholm »

Snyggt! Vad är det för drivaxel? :)
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Ja det är en vanlig drivaxel från en BMW eller Alfa TS tror jag.
Tog bara nåt jag hittade från hyllan.

Har fått förmånen att boka ett styrsystem, DataMite, av en känd kille som skulle uppdatera sitt till nyare variant.
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av tobmag »

Kapar tråden lite...

Har snubblat över en Schenck med betäckningen NRD 7260 i alla fall heter den så enl skylten bakpå vågen.
Den står så illa till att jag inte kan hitta några andra skyltar.

Någon som har någon info om denna? byggår 1970 så antar att det är nåt lågvarvigt?

Mvh//Tobmag
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Sakta men säker tar det sig. Saknar lite garage tid för alla andra projekt bara
Byggt klart motorbädden och medbringarna, nu skall jag fixa låsningen mellan motor och broms och ett kardan skydd.

Bild

Håller på att försöka koppla in oljepumpen, men man är ingen elektriker precis.
Någon som vet hur detta skall kopplas?
Bild
Skriv svar