Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av G-son »

Vad tror expertisen om att använda en modifierad momentomvandlare från någon automatlåda som vattenbroms i en liten bromsbänk för upp till 20-30hk? Dom jobbar ju enligt ungefär samma princip, så det borde väl inte vara helt omöjligt?

Skulle det fungera att köra vatten i den, eller innehåller den grejer som förstörs direkt då? Nått lager, grejer som rostar...?

Skulle det annars fungera att köra t.ex. ATF-olja i den, och ha en vattenkyld värmeväxlare inkopplad på cirkulationen för att hålla temperaturen under kontroll? Skulle den bete sig väldigt olika vid olika oljetemp beroende på skillnader i viskositeten?

Jag gissar att man skulle behöva "vända" på convertern så att den del som normalt roteras av motorn sitter stilla (jobbigt att få dit fungerande slanganslutningar när hela utsidan roterar!) och istället rotera axeln som normalt driver automatlådan. Den är givetvis inte avsedd att överföra kraft åt det hållet, vätskeflödet blir säkert helt fel, och man förlorar en del centrifugalkraft som vill hålla oljan runt converterns ytterkant... men samtidigt handlar det om max 30hk att bromsa, istället för de säkert 2-300 som den antagligen är gjord för när den sitter i bilen.

Är det ett genomförbart bygge, eller borde jag gå och lägga mig och drömma om nått annat? Har för mig att jag läst något om ett sånt bygge, men ingen aning om var eller hur det gjordes i så fall.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av Kadett4wd »

Olja kan bli för 'trögt' för att få nån bra mätbarhet på lägre effekter.
Vatten är juh bara att ha lite glykol i så rostar det inte.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av dsimila »

Hm, går det inte att bromsa med bromsskiva och ok istället?
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av G-son »

Då är nog olja ute ur leken då.

Visst kan man väl bromsa med bromsskiva, men hur stabilt och hur länge? Vattenbromsen har fördelen att den i princip ska kunna stå och jobba dygnet runt så länge man kyler vattnet så det inte börjar koka. Inte så att jag har tänkt mig att göra nått sånt, men det är trevligt att veta om varvtalet helt plötsligt ändras en stund in i bromsningen för att något händer i motorn (t.ex. överhettning) och inte för att bromsskiva och belägg greppar olika bra vid olika temperaturer...

En konverter är till synes en lätthittad och billig pryl med någorlunda rätt uppbyggnad och dessutom såpass balanserad att man vågar varva den åtminstone några tusen varv. Att bygga nått från scratch i den storlek jag behöver ska väl inte direkt vara raketforskning, men ändå - ställer man sig och börjar svetsa ihop diverse brahagrejer man hittat på hyllan är åtminstone jag lite skeptisk åt att tvinga upp det i några högre varvtal.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av jacobson_se »

Jag har en Schenck U1-10 broms som jag håller på att renovera lite. Den är specad till 30 hästar och 10000 varv
Om du är intresserad så kan nog denna vara till salu.

/Christer
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av G-son »

Intresset finns absolut, men pengar är det sämre med tyvärr. Därav funderingen på om billigt/gratis skrot går göra nått användbart av... men råkar jag springa på en trissvinst hör jag av mig! :wink:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av Erland Cox »

Det var en kille här som byggde en vattenbroms av en turbin och bromsade en turbomatad cheva SB till över 600 hästar.
Det fick mig att börja på ett eget sånt projekt men det ligger oavslutat uppe på vinden.
Man bromsade med vatten.

Erland
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av G-son »

600 hästar var ju rätt imponerande! Har du lite mer info om hur den var byggd?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av Erland Cox »

Jag kopierade hans så jag kan gå upp på vinden och ta bilder på min.
Det är en kille från Höör som kör dragracing, Hans Falkenberg heter han som byggde en sån från början.
Skicka din emailadress så ska jag skicka lite bilder.
Jag kan nog ordna fram Hans telefonnummer också.

Erland
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av G-son »

Mail med bilder och beskrivningar mottaget, tack! Ganska likt vad jag räknade med, så det måste bekräfta att många av mina teorier inte är helt uppåt väggarna galna. :mrgreen: Verkar genomförbart att bygga nått baserat på detta!

Nu inleds jakten på delar i rätt prisklass och väntan på värmen som gör garaget användbart igen. Med lite tur kan det finnas nått värt att visa upp för er här framåt sommaren. :wink:
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av Perra.S »

Inget ni vill lägga upp i tråden så även andra kan få ta del av det? Alltid kul att se hemmabyggen av alla dess slag.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av Erland Cox »

Du kan få min påbörjade billigt och kan du lägga upp bilder så lägg upp de jag skickade.
jag delade turbinen på mitten och gjorde en fläns så att den blev delbar.
Jag tänkte använda mig av kapslade kullager invändigt så att de klarar vattnet.
Vill nån ha bilder så PM:a emailadressen så skickar jag.


Erland
bege
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: ons sep 26, 2012 7:34 pm

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av bege »

http://medlem.spray.se/solnnas/_private/ är hans hemsida o bänken har jag o den finns på blocket för dem som e intresserade
mvh
jb77athome
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 11, 2013 11:23 pm

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av jb77athome »

Här är ovanstående efter lite ombyggnad..

Bild
jb77athome
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 11, 2013 11:23 pm

Re: Momentomvandlare som liten vattenbroms?

Inlägg av jb77athome »

Bild
Skriv svar