Ännu ett bromsbänksbygge..........

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av The »

Jarmo Y skrev: ( jag skrattar ofta till mej själv när jag skriver på svenska, vet att det blir felskrivet men det gör ingenting. Här bor flera utlänningar runt om i stan, de pratar på finska ibland helt fel men ingen skrattar på de för det, man förstår nog vad de försöker säga i alla fall, det viktiga är att de försöker.)
Ibland kan man få dra på smilbanden åt den finska ordföljden men det är ju inte några problem med att förstå, :-)
Då är det ju värre med faktiskt svenskfödda som inte kan skriva någorlunda vettigt skriftspråk.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Erland Cox »

190 hästar på en B20 med bara H3 kam är riktigt bra.
Hoppas man får se ännu mer effekt i den bänken framöver.

Erland
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Caddyman »

Nu har jag bromsat brossans B20 motor med.
Det är en lite snällare motor med R-kam och 45or.
Receptet på denna motor är detta.
Std borr.
M-stakar.
R-kam.
Weber 45or.
Gamla R-sport insug (korta och hårda böjjar)
Typ 3 extraktorrör (kortade secondär rör)
Toppen är en B18 och har 42/37 ventiler, och ringarna kvar i insug.
_______In_____Ut__
2mm__37,9___29,4
4mm__81,4___69,6
6mm__130,4__92,2
8mm__153,2__112,6
10mm_168,4__121,2
12mm_178____121,8
14mm_178____125,9

Finns mer kvar att justera men det hans inte med nu.
182Nm/5200rpm
155Hk/6400rpm
O den svarar grymt bra på gasen.

Brossan blev nöjd för stunden iaf.
Ska väl duga att kasa runder med i vinter :)
Skriv svar