Ännu ett bromsbänksbygge..........

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Caddyman »

Jarmo Y skrev:SAE J 1349 är STD racedyno, Pipemax och bänkar i USA använder det..men inte vanligtvis här i Europe. Jag har DIN korrigering i min bänk, som är 1% mindre, så din 184 hk blir 182 hk , inte lätt att få mycket hästar ut från B20. :D

350 dollar kostar weather station från Performance trends men om du köper en dyno Datamite box, så du får inbyggt weather station för 175 dollar i den, och den korrigerar automatisk till varje repa.

Kan hända så att en riktigt weather station gör hk ännu mindre jämför några kronors weath.station, så hände det till mej flera år sen.
Vad heter den korrigeringen du kör med Jarmo?
DIN hästar ger väll mer effekt på pappret???
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Jarmo Y »

DIN 70020 29,92/ 68 deg F dry air

SAE J 1349/ STD race dyno 29,92/ 60 deg F dry air

SAE 29,6/ 77 deg F wet air

Du tänkte väl att du har sistnämda SAE korrigeringen? Den har ca. 5% mindre effekt än SAE J... 184hk blir ca. 175 hk :)
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Caddyman »

Jarmo Y skrev:DIN 70020 29,92/ 68 deg F dry air

SAE J 1349/ STD race dyno 29,92/ 60 deg F dry air

SAE 29,6/ 77 deg F wet air

Du tänkte väl att du har sistnämda SAE korrigeringen? Den har ca. 5% mindre effekt än SAE J... 184hk blir ca. 175 hk :)
Hmm, jag ger snart upp :wink:
Tror att jag fortsätter använda SAE J1349.
Sen får folk räkna om det hur dom vill :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Erland Cox »

Enligt min bromsbänksmjukvara är det tvärtom, DIN ger 1% mindre effekt än SAE J1349.
Finns det flera DIN faktorer också?

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den sön dec 08, 2013 6:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Erland Cox »

Power
1 hp ≅ 0.745 699 9 kW
≅ 1.013 869 metric hp / Pferdestarke (PS) / cavalli (CV) / chevaux (CH)
1 PS ≅ 0.735 498 8 kW

Torque
1 lb-ft ≅ 1.355 818 Nm ≅ 0.138 255 0 kg.m
1 kg-m = 9.806 65 Nm

Measurements of power and torque are usually made to one of three standards: SAE J1349, 80/1269/EEC or DIN 70020. The SAE and EEC standards specify operating conditions of 99 kPa / 29.23 InHg of dry air and 25 °C / 77 F temperature. The DIN and Japanese JIS D 1001 standard are calculated at higher pressure (101.3 kPa / 29.33 InHg of dry air) and lower temperature (20 °C / 68 F), resulting in increased power, and DIN 70020 does not specify the status of accessories such as the engine fan and water pump, again resulting in a slight increase in measured power. Latest revisions to J1349 add more accessories such as power steering pumps not specified by 80/1269/EEC, but required for normal vehicle operation, resulting in further reductions in net power.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Jarmo Y »

Measurements of power and torque are usually made to one of three standards: SAE J1349, 80/1269/EEC or DIN 70020. The SAE and EEC standards specify operating conditions of 99 kPa / 29.23 InHg of dry air and 25 °C / 77 F temperature. The DIN and Japanese JIS D 1001 standard are calculated at higher pressure (101.3 kPa / 29.33 InHg of dry air) and lower temperature (20 °C / 68 F), resulting in increased power, and DIN 70020 does not specify the status of accessories such as the engine fan and water pump, again resulting in a slight increase in measured power. Latest revisions to J1349 add more accessories such as power steering pumps not specified by 80/1269/EEC, but required for normal vehicle operation, resulting in further reductions in net power.


Du hittade dethär från nätet by someone "writer" :) nothing is true.
tex: 101,3 kPa är 29,33 InHg? :lol:


Här har du rätt.
Power
1 hp ≅ 0.745 699 9 kW
≅ 1.013 869 metric hp / Pferdestarke (PS) / cavalli (CV) / chevaux (CH)
1 PS ≅ 0.735 498 8 kW

så, 745 w/ 735w = 1,0136 skillnad mellan SAE J and DIN. DIN är mindre.

Om det skulle vara "bara" 1% skillnad mellan bromsbänkar, vore det för bra, så SAE J eller DIN correction är lika bra.

1% mellan flödesbänkar är lika omöjligt. Jag har portad en Opel c20xe topp, ligger nu på 230cfm/13mm,det är passande för kanalarea som är mycket större än original, men läste på nätet att someone in Finland portade 20xe topp bara lite, gjorde kanalen inte större än original och det flödade 269 cfm utan större jobb. Det måste vara mer än 1% skillnad på den bänken jämför min.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kör oftast Din 70020 1013mbar/20 grader C om inte kunden vill ha nått annat.

mvh jens
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Caddyman »

Ok.
Nu har jag fått dessa värden
189.4Hk vid 6900rpm 1013mbar /21.5grader 34% luftfuktighet
Hur mycket får ni detta till då?
Så som jag räknar blir det 184.85hk
Tackar för all hjälp jag får :-)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Erland Cox »

Jarmo, det du skriver nu är samma som jag skrev.
Innan skrev du att DIN var starkare än SAE men nu har du vänt på det.
Du skrev det visserligen inte men du skrev samma tryck på båda och högre temp på DIN.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Jarmo Y »

Caddyman skrev:Ok.
Nu har jag fått dessa värden
189.4Hk vid 6900rpm 1013mbar /21.5grader 34% luftfuktighet
Hur mycket får ni detta till då?
Så som jag räknar blir det 184.85hk
Tackar för all hjälp jag får :-)
Du räknar det som SAE, inte SAE J 1349.
1013mbar eller similar to 29,92 InHg./ 21,5 gradCelsius eller 70,7 fahrenheit/ 34% fukt.

SAE J 1349 corr.factor 1,021 = 193,4 hk
Din 70020 1,01 = 191,3 hk
SAE 0,977 = 185 hk

This way du har rätt, Din 70020 ger större effekt men inte jämför SAE J du sa förut du använder men det änvänder du inte ser jag nu, too complicated? :hihi:
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev:Jarmo, det du skriver nu är samma som jag skrev.
Innan skrev du att DIN var starkare än SAE men nu har du vänt på det.
Du skrev det visserligen inte men du skrev samma tryck på båda och högre temp på DIN.

Erland
Jag kopierade bara din text du kopierade från nätet, därför att det håller inte vatten. :)

DIN har högre temp, annars samma tryck och fukt.

Tex: du har 68 F när du bromsar motor, DIN tänker att vad bra behöver inte korrigera det alls, men SAE J tänker att too varm, måste höja lite siffror därför att temp är större än 60 F, och den korrigerar uppåt, ska vi säga 1 %? :D

DIN är starkade än SAE men inte starkade än SAE J.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Erland Cox »

Jarmo, du kopierade ju din text från nätet också, jag läste den innan jag hittade den andra.
Jag tänkte inte på din qoute utan på detta:

"DIN 70020 29,92/ 68 deg F dry air

SAE J 1349/ STD race dyno 29,92/ 60 deg F dry air

SAE 29,6/ 77 deg F wet air"

Räknar du som ovan blir ju DIN hästarna färre än än SAE J1349 så det stämmer ju inte.

Samma i exemplet nedan:

SAE J 1349 corr.factor 1,021 = 193,4 hk
Din 70020 1,01 = 191,3 hk
SAE 0,977 = 185 hk

Det kan ju inte stämma, du måste ha vänt på DIN och SAE J ?

Erland
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Caddyman »

Jarmo Y skrev:
Caddyman skrev:Ok.
Nu har jag fått dessa värden
189.4Hk vid 6900rpm 1013mbar /21.5grader 34% luftfuktighet
Hur mycket får ni detta till då?
Så som jag räknar blir det 184.85hk
Tackar för all hjälp jag får :-)
Du räknar det som SAE, inte SAE J 1349.
1013mbar eller similar to 29,92 InHg./ 21,5 gradCelsius eller 70,7 fahrenheit/ 34% fukt.

SAE J 1349 corr.factor 1,021 = 193,4 hk
Din 70020 1,01 = 191,3 hk
SAE 0,977 = 185 hk

This way du har rätt, Din 70020 ger större effekt men inte jämför SAE J du sa förut du använder men det änvänder du inte ser jag nu, too complicated? :hihi:
Jag använder mig av denna sidan http://wahiduddin.net/calc/calc_hp_abs.htm
Där står såhär.
Note: The relative horsepower calculations are made in accordance with SAE J1349
Så det är inte jag som räknar :-)
O om man ska tro på den räknare så ska jag ta 189,4 x 0,976 = 184.85hk
Har jag fattat rätt??
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Erland Cox »

Här finns dyno faktorerna och en lista med effekter mätta på olika sätt:

http://www.bikeboy.org/dynocorrectionfactors.html

Erland
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Caddyman »

Kan det vara så enkelt att jag räknar på fel håll????
För då blir det mycket roligare :-)
Sista mätningen Visade 190,9Hk vid 6900rpm/1013mbar/21grader/34% = 190,9Hk x 1,026 = 195,86Hk :hihi:
Annars så blir det 190,9 x 0,975 = 186,12Hk Inte helt illa det heller tycker jag :)
Skriv svar