Ännu ett bromsbänksbygge..........

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Erland Cox »

190,9 X 0.976 = 186,3 hästar SAE J 1349 vilket blir 1 hp ≅ 0.745 699 9 kW = 138,94 kW.
Om 1 PS = 1 PS ≅ 0.735 498 8 kW
138,94 / 0.7354988 = 188.9 PS

Nu använde jag dina siffror Jarmo och fick 1,01397% mer effekt i DIN än i SAE. 1,014 avrundat.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Jarmo Y »

Ny matematisk formula från Erland: KW/W = PS :) 138,94 kw / 0.7354988 w = 188.9 PS

Jag räknar det: 186,3 x 0,7354988 = 137,02 kw DIN.
186,3 x 0.7456999 = 138,92 kw SAE J 1349


Här jag kopierade från Pipemax:

Note=> HorsePower and Torque data are corrected to SAE J1349-STD
29.92 in.Hg. Barometer, 60.0 deg.F, 0.0 % Humidity, 0.0 Ft Sea-Level
and correlate to a Dyno test acceleration rate of 600 RPM per Second
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Jarmo Y »

Caddyman, du korrigerar nu till 29,235 InHg/77F/0% hur ofta har du sett en sån väder? Du kommer väl aldrig att ha 1.0 corr.factor.
Din corr.factor står hela tiden runt 1, därför jag använder det.

Note: The relative horsepower calculations are made in accordance with SAE J1349. The standard reference conditions for SAE J1349 are: Air temp 77 deg F (25 deg C), 29.235 Inches- Hg (990 mb) actual pressure and 0% relative humidity.

Note: Section 5.1 of SAE J1349 AUG2004 makes it clear that the equations are not intended to provide accurate corrections over an extremely wide range, but rather that the intended range of air temperatures is 15 to 35 deg C (59 to 95 deg F), and the intended range of dry air pressures is 900 to 1050 mb (26.58 to 31.01 inches-Hg). Values outside of this range may produce inaccurate results for SAE Relative Horsepower and Dyno Correction Factor, but all other calculator results (such as Density Altitude, Air Density, etc) will still be correct.



Pipemax:
Note=> HorsePower and Torque data are corrected to SAE J1349-STD
29.92 in.Hg. Barometer, 60.0 deg.F, 0.0 % Humidity, 0.0 Ft Sea-Level
and correlate to a Dyno test acceleration rate of 600 RPM per Second

Jag har dehär värdena i min dyno software för SAE J 1349.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Jarmo Y »

" -- The SAE standard applied is a modified version of the SAE J1349 standard of June 1990. Power is corrected to reference conditions of 29.23 InHg (99 kPa) of dry air and 77 F (25°C). This SAE standard requires a correction for friction torque. Friction torque can be determined by measurements on special motoring dynamometers (which is only practical in research environments) or can be estimated. When estimates must be used, the SAE standard uses a default Mechanical Efficiency (ME) value of 85%. This is approximately correct at peak torque but not at other engine operating speeds. Some dynamometer systems use the SAE correction factor for atmospheric conditions but do not take mechanical efficiency into consideration at all (i.e. they assume a ME of 100%).

· STP -- The STP (also called STD) standard is another power correction standard determined by the SAE. This standard has been stable for a long time and is widely used in the performance industry. Power is corrected to reference conditions of 29.92 InHg (103.3 kPa) of dry air and 60 F (15.5°C). Because the reference conditions include higher pressure and cooler air than the SAE standard, these corrected power numbers will always be about 4 % higher than the SAE power numbers.--"


Nu jag hittade den från nätet. SAE J 1349 June 1990 du måste räkna in motorns inre friktion också,
men om du bromsar inte på sweep method, dethär är kanske det rätta correction för din bänk, trots allt så du har gjort rätt val. :thumbright: Synd att det blev inte än över 190 hk :hihi:

SAE J 1349 STD eller STP eller racedyno det görs inte. Nu fattar jag också hur och varför de skiljer med varandra. :hihi:
Behöver inte undra den då jag använder DIN correction som är nästan lika med STD.

Nu blir det en annan fråga, om man räknar in motorns inre friktion, och har nån annan korrigering än SAE J 1349 June 1990 blir det för stora siffror? Ca. 4% för stora?
Dyno Datamite software måste då använda SAE corr. factor som är 29.6/77 F/ wet air. Finns på software.

Jävla amerikaner ändrar för ofta SAE korrigering, finns för många alternativ så det blir too complicated, Europeiska DIN är mycket lättare..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Erland Cox »

Dom rekommenderar att man mäter inre friktion, kan man inte det kör man som vanligt och räknar 85%.
Det blir ju bättre värden med uppmätta istället för antagna värden men viken vanlig bromsare
kan köra sin motor med en elmotor och beräkna friktionen.
Varför behövs det över huvud taget när man bara ska ha ut effekten?
Det är väl först när man ska räkna på alla möjliga mepar och inte när man ska ha ut vevaxeleffekt som det behövs.

Du hur mycket är en kW? Trodde bara att det fanns en definition på det.
Finns det DIN kW och SAE kW? Tror knappast det.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Jens Gustavsson »

man lägger in lite data för att få lite grov info om friktion för att sen programmet ska kompensera vädret bättre. vi har en tråd om det nån stans? helt rätt att höra det. det har inte om glädje effekter att göra det på värkar vädret mer rätt bara.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &view=next

mvh jensa
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Erland Cox »

Är det så Jens? Jag ska läsa på i tråden.

Nedan en watt är en watt, varken mer eller mindre, 1kW är 1000 watt.

Bild

Inom klassisk mekanik är således en watt det arbete som krävs för att lyfta ett objekt med en konstant hastighet
på en meter per sekund, om objektet har en tyngd eller annan konstant motkraft på en newton.


Erland.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Jarmo Y »

watt är watt

men om den ska korrigera efter bromsningen till någon standard, resultat ändras förstås.
En exempel från en mätning jag har, korrigering kan bytas på en sekund.

STD race dyno: 1,015 134,8 kw 223,6 nm
DIN: 1,005 133,4 kw 221,4 nm
SAE: 0,971 129 kw 219 nm

Om vädret är hyffsad, korrigeringen ger inte stor skillnad men ibland det kan bli skillnader, 1000 kw ger redan mycket skillnad.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Erland Cox »

Om detta är korrigeringsresultat så visar dom ju att du får fler hästar med DIN än med J1349.
1,005 / 0.971 = 3,5% skillnad?
133,4 / 129 = 3,4% skillnad
221,4 / 219 = 1,1% skillnad
Olika på alla, det kan ju inte stämma?

STD race dyno: 1,015 134,8 kw 223,6 nm
DIN: 1,005 133,4 kw 221,4 nm
SAE: 0,971 129 kw 219 nm

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Jarmo Y »

Bästa vrid var 5400 rpm, korrigering räknas från hk eller kw, inte direkt från nm.
Kw på 5400 rpm:
Std race dyno: 125,8 kw är samma som Sae J 1349 STD som finns tex: i Pipemax
Din 70020: 124,6 kw
Sae: 120,4 kw är ungefär samma som SAE J 1349 June 90

( jag skrattar ofta till mej själv när jag skriver på svenska, vet att det blir felskrivet men det gör ingenting. Här bor flera utlänningar runt om i stan, de pratar på finska ibland helt fel men ingen skrattar på de för det, man förstår nog vad de försöker säga i alla fall, det viktiga är att de försöker.)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Erland Cox »

Vi hade en Finne som heter Heikki som körde Escort när jag jobbade hos KG.
Han sa alltid "hälla lite kaffe på mig" när vi skulle fika.
Huvudsaken är att man förstår varandra och jag kan ingen Finska.

SAE STD är inte samma som J1349.
SAE J1349 och J1349 jun är samma förutom att från jun 90 rekommenderas det att man mäter effektiviteten istället för att använda 85% alltid. Med mätt mekanisk verkningsgrad blir det noggrannare men effekten kan gå både upp och ner.

Här finns det en bra artikel:

http://www.land-and-sea.com/dyno-tech-t ... epower.htm

Erland
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Caddyman »

Nu är det färdig bromsat!!
Resultatet blev 190Hk/7100Rpm uträknat med korrektionsfaktor SAE J1349.
Sen får ni räkna om det hur ni vill :wink:

Ett stort tack för all hjälp både här på forumet och privat.

Nu ska bänken få vila ett tag.
Sen ska polaren ha en B20 92borr till sin bil med.
Det blir W45or på den.
Kam och topp får vi se när det blir dags.
Ska bli intressant att se hur långt den håller i sig effektmässigt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Erland Cox »

Ska ni inte ha 85mm:s vev med 230 tapp på den också?
Det blir billiga kubik.

Erland
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Caddyman »

Erland Cox skrev:Ska ni inte ha 85mm:s vev med 230 tapp på den också?
Det blir billiga kubik.

Erland
Nej det är ett annat projekt.
Polarens Motor kommer före.
O han lär inte lägga en krona extra på någonting.

Det börjar bli många B20 nu :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ännu ett bromsbänksbygge..........

Inlägg av Erland Cox »

B20 är skapelsens krona. Portar B18-20 44-37 just nu.
Då vet man att man lever för helvete vad det måste rymmas upp.


Erland
Skriv svar