-

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

-

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:35 pm, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Kadett4wd »

Kom ihåg att håll isär bilar bromsade på rullar gentemot bilar bromsade på naven.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Erland Cox »

Grabben är rätt bra på matte, jag kan se om han med ledning av bromsningar vi gjort kan beräkna en funktion för förlusten.
Den är inte linjär utan exponentiell och inte mot motorvarvet utan mot hjulhastigheten.
Med rulle där hjulen driver.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Kadett4wd »

Sen som pacman var inne på i en annan tråd.
Var noga med att kolla om det är 1-1 i växellådan.
Med en 1-1 låda är förlusterna 'minimala' i lådan eftersom momentet går rakt genom lådan.
Inte tar en omväg i bottenstocken menar jag då givetvis.

Ja, kanske finns 1-1 lådor där det går genom bottenstocken också iofs.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Pacman »

Bör man inte ha med drivlinans inertia i beräkningarna med?
Om man hissar upp drivhjulen i luften och gör en mätning till så borde man få data att lägga till eller dra ifrån den mätningen man gör på rullen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Jay-c »

Man har ju en massa olika förluster på olika ställen i växellådan, och alla skiljer sig i hur förlusterna utvecklas mot last, hastighet
& temperatur. skulle vara fint att se en uppmätt 3D graf för olika växellådor (vridmoment, varvtal & temperatur)

Lager
friktion kugghjul mot olja/luft (+pumpförluster)
kraftöverföring
etc.
/ Johannes Carlsson
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Drivlineförluster

Inlägg av hauge »

"Den är inte linjär utan exponentiell och inte mot motorvarvet utan mot hjulhastigheten.
Med rulle där hjulen driver."

lite lustigt.. inte direkt vad man (jag i alla fall) intuitivt skulle tro.
Mäter man på 4:an/5:an så borde friktionen i lådan vara hyffsat linjär.. det går ju inte via några kugghjul egentligen, utan rakt igenom lådan.
Sen borde hjulens friktion minskat med varvtalet eftersom centrifugalkraften vill tvinga ut slitbanan så att hjulet blir "rundare"

Kanske som så att däckens deformationsmotstånd inte har ett linjärt förhållande mot deformationshastigheten.
Växellådan/slutväxeln har jag ingen idé om.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Erland Cox »

hauge skrev:"Den är inte linjär utan exponentiell och inte mot motorvarvet utan mot hjulhastigheten.
Med rulle där hjulen driver."

lite lustigt.. inte direkt vad man (jag i alla fall) intuitivt skulle tro.
Mäter man på 4:an/5:an så borde friktionen i lådan vara hyffsat linjär.. det går ju inte via några kugghjul egentligen, utan rakt igenom lådan.
Sen borde hjulens friktion minskat med varvtalet eftersom centrifugalkraften vill tvinga ut slitbanan så att hjulet blir "rundare"

Kanske som så att däckens deformationsmotstånd inte har ett linjärt förhållande mot deformationshastigheten.
Växellådan/slutväxeln har jag ingen idé om.

Om jag jämför 2 trimmade Volvo med olika bakaxelutväxling så får den standardväxlade större förluster än den nerväxlade.
Min 142:a med 4.11 i bakaxeln och 195/60 däck gör ungefär 225 km/h vid 8000 varv.
Där är drivhjulsförlusten 65 hästar.
Med 5.38 i samma bil hamnar jag vid 6111 varv i mitt diagram och där är förlusten bara 33 hästar
vilket stämmer ganska bra mot förlusten på en nerväxlad rallybil.
Kompisens M3 hade samma höga förluster, innan trodde jag att det var fel på min bakaxel
men nu tror jag att den största uppmätta utrullningsförlusten kommer från däcken.
Eftersom bilen är nerspänd mot rullarna och däcken expanderar kan det ge höga förluster.
Denna bänken har en rulle framför och en bakom hjulet.

Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Drivlineförluster

Inlägg av hauge »

"Eftersom bilen är nerspänd mot rullarna och däcken expanderar kan det ge höga förluster."

Ja det känns rimligt om de är så pass hårt spända att däcken inte kan expandera som de vill. Torde förvärras av att rullarna är konvexa.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Kadett4wd »

Kul, det 'bevisar' saker vi varit inne på i andra trådar tidigare.

Jag har simulerat lite i ett 3d program.
Hur man spänner fast bilen och var den står på rullen, om det är singelrulle.
Hur lasterna på däcket ökade.

Och förvånande ökade lasten mycket mer än jag trodde då man spänt upp bilen i worst case scenario för att få grepp på en hk stinn maskin.
det vart över 200% ökning av belastningen på utgångsbelastningen om man spände bilen så den låg långt ned på rullen och börjar klättra på rullen pga vridmomentet.
Ibland görs juh detta för att det ska bli hög last på däcken för att slippa spinn på rullen.
Då får man en icke konskekvent förlust över motorns register.

bästa mätmetoden anser jag på naven om man ska försöka få så bra värden som möjligt utan att plocka ur motorn.
Rullar lämnar så mycket åt 'slumpen' för att få en korrekt beräknad förlust.
I Audi världen verkar det som om 17% är allmänt vedertaget, men ingen ifrågasätter om det är på rullar, dubbelrullar eller på naven och vilka däck med vilket däcktryck det var.
De flesta räknar på 17% för det gjorde de andra också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Pacman »

Ingen mer än jag som såg det dokumentet som en enda reklamfilm för att sälja sin produkt?
Är allt de säger på TV-shop sant med?
Nu vill jag inte misstro Rototest alls, men det där dokumentet var ett reklamblad och knappast ett vetenskapligt dokument som t.ex SAE-papper....och det enda det gjorde var att lyfta upp navmätning över rullar.
De nämner inte att man med dubbelrullar knappt ens behöver spänna fast bilen. Många kör med bilen lös upp till 3-400hk. Bara backa in tills bilen trillar rätt, sen gasa! Svårslagen smidighet.

De sågade effektivt felvisningen med utrullningsmätning, men de presenterade inget eget alternativ. Med navmätning kan man inte ens få en approximerad motoreffekt. Är det bättre med inget istället för nära nog?
Om nu utrullningsmätning är fel för att man mäter utan belastning så betyder det att man får för låga förlustsiffror...vilket i sin tur betyder att motoreffekten blir lite för låg i totalen. Hellre en lite för låg felmätt effekt än höga fantasisiffror med procentuella beräkningar för att man inte kan mäta alls utan gissar.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Erland Cox »

Om 8000 varv är 225km/h så är varje 1000 varv 28km/h.
Nu läser jag förlusterna i en graf så det är svårt att lästa exakt men från 28 till 225 km/h.

28 - 2hk
56 - 6 hk
84 - 11hk
112 - 17 hk
140 - 24 hk
168 - 33 hk
196 - 46 hk
225 - 65 hk


Ökning av förlusten var 28:e km blir 4 - 5 - 6 - 7 - 9 - 13 - 19.

Det är svårt att läsa av exakt men Fredrik kan skriva ut de exakta förlusterna men man kan se att dom ökar rejält på slutet.

Erland
Skriv svar