-

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Kadett4wd »

Läs det jag skrivit en gång till.
Jag ids inte skriva det i text en gång till pga ni missförstår mig och gör egna tolkningar.
Plockade bara några länkar av alla jag fann.
Jag har säkert läst genom ett 20tal och de säger i stort sett samma sak.

Och varifrån jag fann de extra procenten är för att jag adderade ihop hela drivlinan samt adderade en försiktig summa pga ökade förluster med ökat moment, som faktiskt visat sig stämma flertal ggr på andra ställen.
Här ryms givetvis lite feltolkningar mm mm.
Men är ~80hk förlust på en 800hk motor så orimligt?

Hursom, ni får tvivla hur mycket ni vill.
Men ägna det gärna nån timme att leta lite info så ser ni.
Det var meningen, att det skulle locka er att leta info istället för att köra det normala sönderhuggandet av olika påståenden.

Och angående kylflänsar på bakaxeln,, tänk lite längre.
Inte bara på det ni ser direkt på bilden.
En Ford 9" axel, har den kylflänsar?
Och en rolig detalj till, har den 4st cv-knutar?

Och ett exempel, det går bort över 100hk i drivlinan på min mercedes, det har bevisats i flertalet dynosessioner, då är dynokörningarna köra med lockup på 4e växeln(1:1) för att minimera förlusterna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Dr Gonzo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: mån nov 21, 2011 11:31 pm

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Dr Gonzo »

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men varför skulle förlusten öka procentuellt med effekten? Som jag ser det så borde det vara en "grundförlust" för att dra runt hela drivlinan, och sedan ökande förlust med varvtalet på hjulen pga friktion. Det som redan har sagts om att däcken expanderar när man bänkar på rulle måste ju vara den största faktorn till förluster.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Kadett4wd »

Om allting i livet vore exakt och perfekt, hur skulle det se ut då?

Jag har en annan teori också som snuddar det ni pratar om.
men ingen verkar kunna räkna på detta helt och riktigt.
det är att man har denna grundförlust, en viss mängd kW försvinner nästan oavsett vilket varvtal det är.
sen ökar förlusten på den grundförlusten procentuellt med ökat moment och varvtal.

Men så länge ingen räknat ut det så går jag på mina 10-12% på en rwdbil
Som ofta visat sig stämma,,, trots allt.

I övrigt, kanske har blivit luddigt eller om jag kanske skrivit fel.
Förlusten ökar med ökat moment.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag baserar mest mina teorier med vad jag sett i värkligheten. hinner inte läsa alla sido spår i denna tråd heller för att ge ett bra svar tyvär. men inga SAE avhandligar ännu i ämnet men det värkar inte va så många % skilnad mellan motor hk och på drivhjulen men beror på maånga saker så inte lätt att säga.

mvh jens
KForsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm

Re: Drivlineförluster

Inlägg av KForsberg »

Jag är ingen expert på matte och jobbar inte med dynobänkar eller drivlinor men jag kan utgå från en sak som en välkänd mappare som äger egen dyno sa till mig som verkar rimligt om man tänker på det.

"Det är omöjligt att det går bort säg 15% förluster i drivlinan." Vidare sa han sen att visst om man har runt 200-300hk i motorn kan 10-15% verka rimligt i förlust från svänghjul till däck.
Men om man har 750hk och har en förlust på säg 15% skulle det innebära att det försvinner 82.8kW i drivlinan och det omvandlas till värme. Växellåda och axlar skulle fan glöda av den värmen.


Det var så han förklarade det för mig och jag har inte lagt ner mer energi på det sen dess för det spelar för mig ingen större roll då jag inte tävlar utan bara använder bilen på gata och vet redan effekten på hjulen.

Min egen åsikt kring fenomenet drivlineförlust är att man har ett grundmotstånd i form av viskositet i oljan samt lager osv i drivlinan som stjäl en grundmängd effekt (X från nu). Med ökat varvtal och ökat vrid borde friktionen och förlusterna öka.
Grundfriktion och grundförlust märks X
Totalförlust märks med Z
Z=rpm*(X+vrid)
Ungefär något sånt skulle jag räkna på det i mitt huvud om jag la ner någon större energi i att finna ett svar. Men det enda riktiga sättet att hitta förlusten kommer för mig alltid att vara att bromsa motorn på svänghjulet och sen att bromsa den på hjulen. Sen om man vill krånga till det ytterligare borde det väl gå att köra en bromsdyno som motor och tillföra X effekt vid X varvtal på ingående axel in i växellådan och sen bromsa hjulen för att se hur mycket av den tillförda effekten man har kvar på däcken.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Drivlineförluster

Inlägg av DreRacing@ »

min bromsare sa en gong till mig, om man har 100hk drivföluster, så skulle man fan inte orka knuffa bilen en gång
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Kadett4wd »

Bara en massa lösa antagelser mao som duger som grund till att deras egna bänk är bäst.
Och Jens,, varför diskuterar du ens, då du inte läser länkarna, eller studerar vidare?

Jag skrev 10-12% på en rwdbil, och gav exempel där jag räknade på 10%, glömde nämna att det var en navdyno, tankarna ligger 'klara' i skallen men kommer ut lite fel i skrift.

En rulldyno kan mycket väl komma upp i 12% eller mera, beroende på att setuperna varierar oändligt där, mao en än mer osäker metod.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Pacman »

Ska man verkligen få svar på hur mkt drivlineförlusterna är så får man bromsa motorn i motordyno vid t.ex tio olika varvtal och säg fem olika laster på varje varvtal. Då får man en 10x5 stor map med effekter som motorn lämnar på svänghjulet.
Sen göra samma sak i en navdyno.
Sen göra samma sak i en rulle.
Och helst samma dag med samma väderlek.

DÅ hade man fått fram exakt vilka förluster just DEN drivlinan har!
Vill man kan man sen skapa en formel utav dessa mätvärden och prova den på några fler bilar.
Ska man få någotsånär pålitlig statistik bör man göra detta testet på åtminstone fem bilar.

Vill man eliminera osäkerheten kring förbränningsmotorn så går dessa testerna utmärkt att göra med elmotor, bara man har en tillräckligt stor sådan så man får jämförbara värden. Man bör nog ha ett bra elavtal med :hey:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Geir Haugen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor apr 11, 2013 8:46 pm

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Geir Haugen »

Utan at jag har lest hela tråden, vil jag beretta lite om hur jag ser på detta. Jag har jobbat med Dynapack i 8 år, vissa tankar har man gjort sig under åren. F.eks så bromsade/mappade jeg en Opel Calibra Turbo for några år senn. Den gav 320hk ut på naven, med 4wd innkoplat. Senn drog vi ur säkring nr 19, ock bilen blev fwd. Da gav den 360hk ut på naven. Førdelingslådan, mellanaxel, differential og drivakslar tog altså 40hk. Detta var mätt med drag från 1500rpm til 6500rpm på 12 sekunder. Detta er faktiska värden, vid repeterade mätningar. Ingen ting smältade, eller ens blev rødglødande. 30kw borde enligt vissa skapa mycket värme, men kom i håg at den effekten bar finns där i några sekunder, ock värmen sprids til järn, olja ock luft. Jag menar at det är stor skilnad på en obelastad drivlina jamført med en belastad.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Erland Cox »

På en sån bil är det ju inte bara friktion utan en hel massa extra kilon som ska accelereras.
En standard 4 hjulsdriven Audi jämfört med en framhjulsdriven är 1 sekund långsammare från 0 till 100.

Erland
Geir Haugen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor apr 11, 2013 8:46 pm

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Geir Haugen »

Men det spelar ingen roll i Dynapacken, den mäter ju effekten på naven oberoende av bilens vikt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Erland Cox »

Jag menar den roterande massans vikt.
Fördelningslåda, kardan, slutväxel, drivaxlar och skivor extra som ska spinnas upp i hastighet.
Där har du största delen av förlusten.
I Dynapacken slipper man åtminstone driva 2 extra fälgar som man måste på en rulle.

Erland
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Drivlineförluster

Inlägg av fredde_vit_pv »

Dynapacken med medbringare har rätt mycket svängmassa i sig själv
Geir Haugen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor apr 11, 2013 8:46 pm

Re: Drivlineförluster

Inlägg av Geir Haugen »

Min poeng är at den drivlinan til bakhjulen tar 40hk vilket motsvarar ca 11%. Växellådan är fortfarande med, ock tar säkert litt den med. Vi kan kanskje anta at drivlinan til framhjulen ock växellådan också tar ungefär 40hk, ock at motoreffekten därmed är ca 400hk?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar