Sida 1 av 2

B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)

Postat: tor feb 28, 2013 2:01 pm
av Jens Gustavsson
Hej jag lägger upp lite bilder och info här om ett gammalt B20 turbo kitt som ska testas här i sävar i morgon.

jag vet inte vad det är för kitt? det suger iallafall igenom en weber 40 sen in i en rotomaster 300B ca 40mm inlopp. sen vidare in i ett B20 A-insug/grenrör. från början satt det en vibyracing /eskeltyna westgate på den men den har bytts ut till en bättre modärnare STS 50mm med ca 0.6bar grund tryck.

motorn är byggt med B21 kolvar och med en F kam och en gammal race topp från simons 142:a.

fick bläddra lite i den gammla GIK katalogen men det är inte en sån sats men det fans ju ett BLT kitt med?

nån som kan historiken bättre?

målet med denna bromsning är inte att krama ut en massa hk utan mer att bestycka in förgasaren och hitta en tänd kurva så det ska fungera så bra som möjligt som ren gat bil framöver för oskar :thumbright: men vi hoppas få 180hk iallafall så vi är lite bättre än gik :thumbright:

blir kul att testa då man satt och drägglade i olika kattaloger och fantiserade om liknande grejor för 25år sen :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: tor feb 28, 2013 6:42 pm
av mekomaskin
Ser kul(t) ut! :hihi:

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: tor feb 28, 2013 8:25 pm
av Jens Gustavsson
den är uppmonterad klart och provstartad på tomgång nu och allt värkar fungera. en tendens till att den flödar över lite , kanske får tuna soppa trycket och kolla nivån och nålventilerna i morgon.

blir kul i morgon :thumbright:

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: tor feb 28, 2013 8:29 pm
av jacobson_se
Kompisen åkte flera år med en suganläggning. Dock med en garrett t3 och weber 45.
Blev väldig skillnad när vi satte i större halsringar, dels fetade den på sig uppe på varv med dom små plus att jag tror att det blev lite mycket undertryck med små halsringar.
Så montera gärna en tryckgivare på sugsidan av turbon också så ni ser hur mycket förgasaren bromsar.


/Christer

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: tor feb 28, 2013 8:46 pm
av Jens Gustavsson
ok det ska jag göra om det finns nån nippel där.

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: tor feb 28, 2013 9:37 pm
av Mufflon
GIK hade ett kitt som hette VT101s som monterades på standard b20a och skulle ge 70% effektökning.
Sen ett som hette VT201b för effektområde 140-190hk.
Och det största Vt201c för effekt 160-250hk.
Det fanns både med stromberg, su och weber.

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: tor feb 28, 2013 9:41 pm
av Whiplash
Har haft både en sån där gIK byggsats och en BLT sats tror det var 1985-87 ungefär :thumbright: Var bättre snurr på BLT som tryckte genom en enkel Stromberg, dock kraftig av och på effekt man tappade alltid ladd vid växlingarna. Men kul :wink:

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: tor feb 28, 2013 10:56 pm
av Moparboy440
Coolt! Ska bli spännande att se vad den levererar.
Men original insuget ser ju ganska kasst ut,borde man inte kunna tjäna en del på att byta till ett insug för stående weber?
Vad blir det för komp.förhållande på motorn med b21 kolvarna?

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: fre mar 01, 2013 9:22 am
av Magnus
Jag hade också ett Gik sugturbokitt på min b20 i början.det var en rayaj turbo och jag tryckte genom ett Weber 36 insug.körde med vatteninsprutning på slutet.jag hade problem med att vid lugn körning längre sträckor började förgasaren choka pga insuget blev alldeles frostigt trots förvärmning och jag hade 30mm halsringar i 45an

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: fre mar 01, 2013 11:09 am
av Jens Gustavsson
146hk vid 5800rpm och 0.42bar laddtryck.

weber 40 med 30mm halsring.
F7 E-rör

Huvud ca 180 (150+220)

Luft 200

lågfart 45F8 ca 0.78 på 40nm och 3000rpm :thumbdown: (de mista lågfartarna jag har)

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: fre mar 01, 2013 12:26 pm
av Jens Gustavsson
165hk vid 0.65bar nu /230nm fullt ladd vid 3000

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: fre mar 01, 2013 1:29 pm
av Jens Gustavsson
185h 220 luft bästa bestyckningen.

187hk och 267nm

vi märkte nu också att grund bestyckningen med 150H 160H som vi trodde vi hadde igenteligen va 150munstycket borrat till 220 :) därför vart vi förvirrade en liten stund då det gick snålare då vi gick upp till två 170.

sen så kolla jag upp det är 30mm halsringar i weber 40mm gasaren.

det är en väldigt lätt mappad motor den svarar mycket logiskt på bränsle och luft munstycken, det beror nog på att det inte pulsar nått ute före turbon :thumbright:

när det vart fel munstycke så lamdan gick upp på 0.92 så sa kanack sensorn till direkt så vi kan kommunicera bra med varandra.

med 180 huvud så gick lamdan upp till 0.86 på ca 5000rpm och där blir det 20 grader och 1.1bar då sa nock linken till lite igen så där går gränsen.

nu medans jag vilar vid datorn så mekar oskar dit vatten insprutningen. målet är nu 200hk sen är nog turbon ganska max varvad?

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: fre mar 01, 2013 4:53 pm
av mekomaskin
När det sitter ett byxrör mot Webern skulle du ju i princip kunna plugga ena lågfartsmunstycket.....
Gasflödet från de båda halsarna blir ju dessutom väl blandat i mixern innan de går in i motorn

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: fre mar 01, 2013 5:53 pm
av Jens Gustavsson
det bästa pullet vart 187hk och 274nm om jag minns rätt?

turbon tog tok slut sen på denna motor. hadde man haft lite snällare kam kanske det gått att plocka 15hk till? vi provade upp imot 1.2-1.3bar men det va bara vridet som ökade.

vi är ändå rätt nöjda :thumbright:

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Postat: fre mar 01, 2013 5:59 pm
av Mufflon
Vi skulle haft en RAJAY 300F eller 300E att prova med :thumbright: