B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Inlägg av mekomaskin »

274nm måste vara en bra siffra med dom där grejerna.
Vid vilka varvtal fick ni max vrid och effekt?
Micke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 nostalgi turbo kitt

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kollar i morgon men effekten va vid ca 5000-5500rpm men laddtrycket föll rätt mycket på varv så med en rak laddtrycks kurva så hadde det varit högre upp i registret.

vatten insprutningen testades men det vart bara lägre effekt då vi inte hadde mer luft att ge och vi kunde undvika spikning utan.





nån weber expert som kan förklara varför det droppar ur spridarna på tomgång så lätt på webrar? (inte första gången jag ser det) några data....

bränsle tryck på tomgång 0.22bar och på full gas 0.16.

flottör nivå mässing 7.5mm.

225 i nål ventil som ej ser nött ut.

förgasar vinkel nära noll.

tomgångs varv ca 1100rpm

by pass skruvarna stängda och första progretions hålet just stängt där.

ca en droppe i sekunden från spridarna och då gasarna lutar lite i sidled så droppar det oftast i den lägre (vi vred den i lite olika vinklar)

mvh jens och oskar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har funderat på om det är vidrationer också? men det värkar inte så.
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)

Inlägg av mekomaskin »

Det där med droppet ur spridarna känner jag igen.
Så där blev det för mig för 30 år sedan när jag körde B20 med Holley 390 4-portare....
Jag lyckades aldrig räkna ut vad det berodde på, men skakade, det gjorde den.
Micke
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)

Inlägg av PerAage »

Byta nålventil. Hadde samma problem på en webermatad B20. Med helt nya nålventiler och justerad flottörhöjd, blev det borta.

Interesserad av en Rajay 300F i mycket bra skick, med polerat hus...? Största modellen, borde räcka upp emot 300hk..

Hadde tänkt kopiera 140hk satsen till GIK (som jag har papper på), montera lh2,4 med sugturbo och en tom Weber som spjäldhus och åka till bilprovningen och satsa på at dom tror det bara gjer 140hk...
MEN....

Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag tog en djup fundering i dag och jag testade en massa saker och fann problemet.

jag vred på lite vatten i dynon för att få lite belastning sen gick jag ut och stoppade skallen in i webern och gasade sakta och jag såg då att huvud systemet kom igång alldeles direkt över tomgång och så ska det ju inte va! därför det droppar på tomgång.

jag provade då F16 e rör som jag vet av erfarenhet på vanliga weber motorer kommer igång senare och det vart bättre och jag såg att plötsligt så vart 45F8 lågfart för litet på ca 10% belastning/ ca 1500-2000rpm och det berodde på att det inte kom soppa från huvudsystemet direkt från 0% belastning. jag funderade sen vidare på hur man ska försena högfarten ännu mer och jag kom fram till att det behövdes större halsringar så jag svarvade upp halsringarna så de vart 32mm istället för 30 och kan tilläggas att jag inte ändrade formen utan den behölls som weber tänkte det.

då vart det plötsligt en helt annan gång i förgasaren och motorn och det behövdes 60F8 och jag gick upp till 205 huvud (skulle behövt 210 men kjell hadde dragit på sm med dem) men jag gick ned till 200 luft så vart det ok iallafall. den gick stabilt på lamda 1.0 på tomgång och surade inte ned sig på tomgång nu när soppan va fin fördelad in i turbon via lågfartssystemet istället för "in runnen" i turbon via högfarts systemet.

jag fick då 175hk på 0.9- 0.80bar och 268nm (ett mycket lägre laddtryck än tidigare)

jag har dock lite för liten acc pump än fast jag kör dubbla 130s men jag vet ej vad det är för bottenventil den skulle nog fått va helt stängd så all accelerations anrikning kom in i motorn.

lite data från en låg trycks bromsning...

(avgastryck är laddtryck och laddtryck är soppa tryck) jag gasar inte fullt under ca3800rpm.

Bild

Bild
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)

Inlägg av smokke »

kul och intressant tråd,ska följas :thumbright:
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)

Inlägg av jacobson_se »

Vi körde med 0 i botten ventilen, Förlängde stången på accpumpen så mycket det gick för att få mer volym på den.

/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det behövs mycket acc pump då det bara är en gasare och så långa rör + en turbo innan soppan är framme i motorn.
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)

Inlägg av smokke »

det lät och såg väldigt bra ut när man läste det i gik´s katalog på skitan men så här i efterhand och liite praktiska erfarenheter så vart man nog lite butt fukkad...jag vart då jävligt besviken när jag körde så i slutet på 80-talet, jag bytte i.a.f bort webbern mot en pappegojja :shock: ,tyckte kittet var junk o jävligt dyrt oxå :doh: körde dellorto 45 o eget konstruerat tillägs sprut som matade på lite x-tra,svetsade en liten catch tank på 3 liter o satt en pump från 740 turbo bak vid tanken,tryck regulator, micro switch på spjället samt en kall start spridare från en opel rekord, har ja för mig.....men d ballade juh ur som vanligt,bytte bort turbon mot en 5liters dunk :lol: ,har för mig att d slutade med 4 spridare och dubbla pumpar t3/t4 tätad turbo, 48 dellorto och 2 bar,jo svart kvast o låånga flammor blev d men jo fan den gick svinet i.a.f på den tiden.man fick läsa stift o kolla avgas temp för nånn lamda o broms bänk d hadde man ingen meen svart-sträkkena blev då bra många 100 meter längre än gik´s rekomendationer :thumbright: nånn tid på strippen fick man då aldrig då den närmsta tror jag fanns på mantorp eller piteå :hihi: men d var skit d samma man var snabb vid korv-mojjen och på cruisingen i hudik och S-vall fick bra många jänkare se bak lysena på min pv 8)

en jävligt kul tid som man saknar mkt då man tittar i spegeln och hårena grånar :mrgreen:



jävligt kul tråd att kika i,uppdatera mkt läser ofta dina roliga hyss i lagårn men skriver inte så m.k.t tyvärr av olika anledningar :D

Mvh jokke
Senast redigerad av smokke den mån mar 04, 2013 3:04 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)

Inlägg av Erland Cox »

Var inte lambdan bra med F7 röret?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att höra lite om din pv mm smocke :thumbright:

erland Med F7 va den helt hopplös, lamdan va utanför mätområdet (fet) på stora delar av varvvtals området på dellast då det började komma ur huvudsystemet alldeles för tidigt. det bildades även bränsle skvalp i rör och turbo som försvann sen.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 nostalgi turbo kitt(droppande spridare?)

Inlägg av Erland Cox »

Undrade bara vad lambdan visade för F7 är helt okörbart på en förgasare som är mindre än en DCO.

Erland
Skriv svar