Program från www.dynomec.com?
Re: Program från www.dynomec.com?
Fått nys om 2 st rör på ca 4m som skulle va ca 600-700mm och ca 25mm, ska se om jag hinner kolla i morgon.
Ett 2,2m rör med en dia på 650mm med 25mm väger väl 850kg + ~100kg med gavlar och axel, då blir inertian ca 50. Tror ni det räcker?
Har en gammal smörjgrop på 3x1x1 meter jag tänkte sänka ner den i så jag kan ha rullen max 2,6m då blir inertian ~58.
Ett 2,2m rör med en dia på 650mm med 25mm väger väl 850kg + ~100kg med gavlar och axel, då blir inertian ca 50. Tror ni det räcker?
Har en gammal smörjgrop på 3x1x1 meter jag tänkte sänka ner den i så jag kan ha rullen max 2,6m då blir inertian ~58.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Program från www.dynomec.com?
Jag personligen tycker nog att det blir lite låg inertia. Nu har jag ingen större erfarenhet men. Körde runt 500 hjulhäst nu senast och det känns ungefär som att köra bilen på vägen fast lite "tyngre". Tycker det är en lagom tyngd när det liknar bilen i verkligheten... Beter det sig som i verkligheten så måste ju det vara bra?
Har du någon tillgång till balansering? jag gjorde det själv med lite bonkeprylar men skulle vilja förbättra och lägga till lite mera finess
Har du någon tillgång till balansering? jag gjorde det själv med lite bonkeprylar men skulle vilja förbättra och lägga till lite mera finess
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Program från www.dynomec.com?
Körde ni på högsta växeln då eller? Tror mitt gamla jobb har kvar balansering maskin. Annars funderar jag på att göra som du och kolla om det funkar och hälla i sånt där pulver man har å ballanserar lastbils däck.
Vägde din rulle 1750kg och var 610mm i dia?
Får det till inertia 81,4 då. (1750*0,61^2/8=81,39) Eller har jag fel formel?
Vägde din rulle 1750kg och var 610mm i dia?
Får det till inertia 81,4 då. (1750*0,61^2/8=81,39) Eller har jag fel formel?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Program från www.dynomec.com?
Det är väl formel för massiv stång va? Är inte säker dock.
Körde på 2an och uppåt för att testa alla växlar och många belastningar. Spann på 2an och 3an så fick spänna ner ordentligt och köra med remspray. Men då verkade det betta.
Vore najs om det gick att få ordnat med riktig ballalans
Edit: verkar som formeln är I = M*R^2 då borde det blir 1750*0,305^2 = 162. Räknade från början på 2 massiva stång drog bort den inre och fick då fram 128. Nu är jag osäker på vad som är vad. Har vi någon smart person som kan reda ut detta?
(D^2)/4 = r^2
Körde på 2an och uppåt för att testa alla växlar och många belastningar. Spann på 2an och 3an så fick spänna ner ordentligt och köra med remspray. Men då verkade det betta.
Vore najs om det gick att få ordnat med riktig ballalans
Edit: verkar som formeln är I = M*R^2 då borde det blir 1750*0,305^2 = 162. Räknade från början på 2 massiva stång drog bort den inre och fick då fram 128. Nu är jag osäker på vad som är vad. Har vi någon smart person som kan reda ut detta?
(D^2)/4 = r^2
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Program från www.dynomec.com?
Med en massiv stång på 2m och 610mm som väger 4615kg får jag det till inertia 214.
Ska man nu dra bort inertian på hålet om säg att röret är 20mm, då väger innehållet 4030kg och med en dia på 570mm blir inertian 163.
214-163=51 skulle det då bli på ett 20mm tjockt 2 meters rör på 610mm.
Räknar man bara på vikten på ett 20mm, 2m rör 610mm rör blir ju inertian 27.
Siffrorna är avrundade något...
Så vilket är rätt sätt att räkna? Jag lär ju testa ändå men kan ju vara kul om nån mer vill dela med sej
Ska man nu dra bort inertian på hålet om säg att röret är 20mm, då väger innehållet 4030kg och med en dia på 570mm blir inertian 163.
214-163=51 skulle det då bli på ett 20mm tjockt 2 meters rör på 610mm.
Räknar man bara på vikten på ett 20mm, 2m rör 610mm rör blir ju inertian 27.
Siffrorna är avrundade något...
Så vilket är rätt sätt att räkna? Jag lär ju testa ändå men kan ju vara kul om nån mer vill dela med sej
Re: Program från www.dynomec.com?
Man ska inte bara vara vass på att räkna...man ska kunna tänka och förstå med
Det är inte hålet som är 20mm. Det är godstjockleken på röret som är 20mm.
Det är inte hålet som är 20mm. Det är godstjockleken på röret som är 20mm.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Program från www.dynomec.com?
Fast innerdian är 570mm då blir radien 285mm.EDIT, du han ändra menas jag svarade
Räknar man så blir ju inertian 51. Samma som om man räknar total massa och drar bort inertian i "hålet".
Stämmer det kommer min rulle alltså ha inertia 58.6 + ca 100kg för gavlar och axel. min rulle blir 2300mm 20mm tjock och 610mm i dia.
Det ska bli intressant att se hur långt man klarar sej på inertia runt 60.
Tack för svaren, har nån mer nått att komma med uppskattas det
Räknar man så blir ju inertian 51. Samma som om man räknar total massa och drar bort inertian i "hålet".
Stämmer det kommer min rulle alltså ha inertia 58.6 + ca 100kg för gavlar och axel. min rulle blir 2300mm 20mm tjock och 610mm i dia.
Det ska bli intressant att se hur långt man klarar sej på inertia runt 60.
Tack för svaren, har nån mer nått att komma med uppskattas det
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Program från www.dynomec.com?
Interia kring 60 fungerar. Ligger på själv på liknande värde. Har maxat just över 1000hk, det går men är ej optimalt. Högeffekt kombinerat med liten volym och höga laddtryck ger ju oftast kort effektregister och där med väldigt kort sveptid i effektområdet. Sedan spelar ju aktuellt utväxling in väldigt mycket på sveptiden. Tänk på att designa lager osv. så du klarar minst 300kh/h.
På denna fimlen http://youtu.be/KJ42Xh2EBeI körs svepen på olika växlar. På de långsammare svepen ligger jag på max 275km/h och 7000rpm 510hk med 1bar från 2000rpm. så får du en bra uppfattning om hur din dyno kommer bete sig.
På denna fimlen http://youtu.be/KJ42Xh2EBeI körs svepen på olika växlar. På de långsammare svepen ligger jag på max 275km/h och 7000rpm 510hk med 1bar från 2000rpm. så får du en bra uppfattning om hur din dyno kommer bete sig.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Program från www.dynomec.com?
Tack för du delade med dej Har kikat i din tråd, grymt jobbat med både bil och bänken du fått till
Lager lär jag få kolla upp sitter några från stenåldern (100mm axel ) på röret jag ska hämta, så blir nog att sätta upp rullen i svarven och svarva ner dom till 70-80mm samt lättra rulle
Lager lär jag få kolla upp sitter några från stenåldern (100mm axel ) på röret jag ska hämta, så blir nog att sätta upp rullen i svarven och svarva ner dom till 70-80mm samt lättra rulle
Re: Program från www.dynomec.com?
Gött! Blir nog fint med ett sånt rör! Fanns det mer rör att få tag på? Jag kan vara intresserad isåfall!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Program från www.dynomec.com?
Vet inte hur mycket det blir kvar på det när jag tagit det jag ska ha.