2d bromspapper

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

2d bromspapper

Inlägg av dgyldmark »

Vad kan anledningen vara att broms papperna alltid är i 2d?! Det säger ingenting om hur motorn fyller på delaster, eller anser man den 3:e axeln linjär?

Större delen på tex en driftingmotor ligger just i linjäriteten på lasten.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 2d bromspapper

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej bra fråga som säkert har flera svar men på per och olle lindbergs motor så bromsade vi på olika spjällägen både för att vi mappade på spjälläge som huvud parameter och för att den skulle bli lättkörd. men en stor anledning varför man inte bromsar på 3D är nog att det kostar mer pengar då det tar extremt mycke tid.

hur skulle du vilja att motorerna i drifting skulle bromsas och hur slulle dyno papperna se ut? säkert nått som går att anpassa sig till som dyno operatör.

mvh jens
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Sv: 2d bromspapper

Inlägg av Niklas Sandström »

Vi bromsar då alltid i "3d" med olika spjäll lägen men diagrammet man skriver ut blir av nån "anledning" alltid på max effekt med fullt spjäll.

Det är ju bara att köra repor på flera olika laster och om man vill kan man lägga in dom olika kurvorna och få en 3d graf.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: 2d bromspapper

Inlägg av dgyldmark »

Tanken är att bromsa varje 1000 onde varv ev var 500 ade. Många gånger är det pga mappningen motorn blir svår att hämta hem. Kunde man fått linjärt vrid i last axlarna så hade det vart rena drömmen. Men som du nämner jens så med 1000 varv intervall blir det iaf 7gånger mer bromsning men pappret blir korrekt.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 2d bromspapper

Inlägg av Pacman »

Svårt att mäta dynamiken i en turbomotor när man ligger och pumpar i en kurva och presentera den rättvist på ett papper.
Du hade ju bara fått visat en liten del av sanningen med att skapa en tredje axel med t.ex spjälläge. Då får du bara statisk spoolup t.ex och hur intressant är det när du inte alls kör på det viset.
När man kör dynamiskt med en turbomotor så gasar du ju initialt "för mkt" för att snabba på spool och sen släpper du av för att finna balans. Det finns idag inget bra sätt att presentera den dynamiken på ett begripligt och enkelt sätt.

Rätt tänk annars! Det är mycket under ytan som inte visas i ett fullgasdiagram, t.ex högvarvs-spool dvs ligga på fullt ladd, släppa i en sekund och trampa fullt igen. Håller turbon varvet uppe för att den har hög masströghet och långsam spool-up från låga varv så kommer ju laddet fortare igen än om man har en lätt snabbspolad turbo som tappar varv fort med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: 2d bromspapper

Inlägg av dgyldmark »

Du är exakt inne på samma tankebana patrik, Känner nästan frustration över papprena. Statisk 3d mapp hade vart en bra bit på vägen. Tänk att få en statisk och ett kompleterings papper med dynamisk spol i 3d. Tror inte ens wrc eller f1 höll på med detta
Skriv svar