Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune?

Inlägg av Holländaren »

Det känndes som att det här var rätt avdelning att lägga den här tråden i, eftersom den handlar om att mäta prestandan..

Som vissa kanske vet så har vi (jag + 5 andra) byggt ihop en tidtagningsutrustning som nu används på en hel del dragrace tävlingar över hela norrland. Vi har tagit tid på alla möjliga fordon (bilar, moppar, mc, skotrar) och efter 1½ år och ca 15 tävlingar får man väl anse att grejerna faktiskt fungerar.

Iaf så har jag fått en förfrågan om vi inte kan bygga en enklare variant för test & tune ändamål. Alltså helt enkelt för att kunna testa själv innan man far på tävling.
Jag har funderat lite på hur man skulle kunna lösa det och för att hålla det väldigt enkelt så tror jag man behöver 2 fotoceller och en liten styrbox med några knappar och en display. Boxen håller koll på fotocellerna och mäter tiden mellan dom, och på så vis får man ut ett ET. Avståndet mellan fotocellerna kan man göra så långt man vill, vill man köra 402m så är det bara fixa en sladd som räcker till det. Vill man mäta 60 fot så ställer man fotocellerna 60 fot ifrån varandra, osv. Ingen startgran behövs.
Det hela körs på 12V så man kan rigga upp precis var som helst, och grejerna drar knappt nå ström så man kan köra hela dagen på ett litet MC batteri.
Tiden visas på displayen, hur många decimaler krävs? Räcker det med 4 siffror (3 decimaler om man kör under 10 sek, 1 decimal över 10 sek). Det går att mäta med mycket hög precision, 4 decimaler är inga problem men frågan är om det är intressant med mer än 3.

Jag tänkte alltså att man skulle börja tillverka och sälja/hyra ut såna men innan vi nu bygger 50 satser tänkte jag kolla om det alls finns intresse för det. Och om ni har några andra idéer om hur en sån här sak skulle fungera så är jag öppen för föreslag!

Prislappen för boxen och 2 fotoceller skulle hamna kring 5000 kr. Ett väldigt preliminärt pris dock, det kan både bli billigare eller dyrare.

Låt höra vad ni tycker! :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av Kadett4wd »

Jag och en polare byggde en enkel vi också med likadant upplägg. test´n tune.
Bara två fotoceller, ingen 60ft etc etc.
Eller ja.. sätter man fotocellerna 60ft isär får man det, men inget annat istället.

Det var då vid tillfället, inget intresse alls faktiskt.
skittråkigt.

Antar det hakade sig på fotocellerna.
skulle varit minst 6 celler.
60ft
tid/fart 201m
tid/fart 402

den ligger och skräpar nånstans i en garderob här *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av Holländaren »

Jo det är klart, fler celler är alltid intressant. Men ska man ha 6 st så blir det genast en annan prislapp :) Och min tanke var att bygga nåt som dom flesta har råd med.
Det är inga problem att bygga en lite lyxigare version annars, så dom som vill ha fler celler kan få dom.
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av Holländaren »

Verkar finns mycket intresse även den här gången :roll:

Är det kanske priset som avskräcker? Fotoceller är ju inte gratis, det den största kostnaden egentligen. Men det går kanske att pruta lite på dom om man klarar sig med smalare bana.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av Kökarmicke »

En såndär anläggning skulle vara riktigt fränt att ha, men de finns så mycket hål att stoppa pengarna i.. :?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av therealpinto »

Det kan vara idé att göra det som ett flexibelt system som även fixar tidtagning i konbana eller liknande. Det tror jag skulle bredda målgruppen en del.

Jag har byggt ett tidtagnings-"system" till konbanan vi kör med Raceinorr, det är egentligen bara två fotoceller och ett gratis dataprogram (Time Station). Men det är flera som velat låna/hyra systemet av oss.

Min erfarenhet är i alla fall att man inte ska snåla på fotocellerna...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av Holländaren »

Jo har man 2 fotoceller går det väl i princip att mäta det mesta :) Vill man köra konbana så är det bara att ställa en på startlinjen och en på mållinjen :) Eller missar jag nåt här? Har aldrig kört nåt sånt.

Nej jag håller med dig, man vill ju ha fotoceller som går att lita på, och som klarar lite avstånd. Det kan kännas nog så trångt när cellerna klarar ca 15 meter. 15 meter är kanske inte så brett som det låter när man kör 200+ km/t.
Men jag tänkte om det skulle finnas en billigare form av givare, t.ex såna slingor som VV lägger ut på vägen. Det är väl bara en slang med trycksensor på ena sidan, det vill jag inbilla mig iaf. Det hade ju funkat kalas på asfalt iaf och är kanske blir billigare än fotoceller.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av therealpinto »

Konbana är ingen speciellt direkt förutom att det ju är smidigt att ha tiderna i en dator och möjlighet att spara resultatfiler. Systemet behöver kunna mäta minuter också men det är väl inget problem. Jag tänkte kanske mer att är du seriöst sugen på att ta fram en produkt att sälja ska den kanske marknadsföras med fler områden :-)

Jag funderade länge på givare innan jag insåg att det får vara värt några tusenlappar att ha bra fotoceller (drivspänning 12-240 V, lätta att rikta in, vattentåliga). Jag kan inte se någon annan lösning som blir lika robust om man inte ska börja köra med någon sorts transponder, RFID eller liknande.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av JoBy »

Kanske finns intresse för en annan variant som kan ge 'alla' data?

För en massa år sedan skrev jag ett litet program som lysnade på pulståget från en hjulgivare. ( hallgivare och några magneter på bromsskivan fram )
När bilen rullade fick man ca 10 pulser per meter och programmet kalibrerades genom att räkna pulser på en känd sträcka, typ 1 km.

Exempel från 2003:

Körning 1:
==============================================================================
60ft Time: 2.34[s] Speed: 14.18[m/s] 51.05[km/h] 31.72[mph]
330ft Time: 5.94[s] Speed: 29.87[m/s] 107.55[km/h] 66.83[mph]
594ft Time: 8.34[s] Speed: 36.77[m/s] 132.39[km/h] 82.26[mph]
1/8 mile Time: 8.88[s] Speed: 37.99[m/s] 136.76[km/h] 84.98[mph]
1/8 mile Trap Speed (last 66ft) Speed: 37.42[m/s] 134.71[km/h] 83.70[mph]
1000ft Time: 11.42[s] Speed: 43.35[m/s] 156.04[km/h] 96.96[mph]
1254ft Time: 13.15[s] Speed: 46.51[m/s] 167.43[km/h] 104.04[mph]
1/4 mile Time: 13.58[s] Speed: 47.20[m/s] 169.92[km/h] 105.58[mph]
1/4 mile Trap Speed (last 66ft) Speed: 46.87[m/s] 168.74[km/h] 104.85[mph]
------------------------------------------------------------------------------
10m Time: 1.66[s] Speed: 10.35[m/s] 37.25[km/h] 23.15[mph]
50m Time: 4.04[s] Speed: 22.83[m/s] 82.18[km/h] 51.06[mph]
100m Time: 5.93[s] Speed: 29.83[m/s] 107.40[km/h] 66.73[mph]
500m Time: 15.59[s] Speed: 48.73[m/s] 175.44[km/h] 109.01[mph]
------------------------------------------------------------------------------
0-40[km/h] Time: 1.80[s] Distance: 11.50[m] 37.7[ft]
0-50[km/h] Time: 2.29[s] Distance: 17.60[m] 57.7[ft]
0-70[km/h] Time: 3.33[s] Distance: 35.00[m] 114.8[ft]
0-90[km/h] Time: 4.55[s] Distance: 62.40[m] 204.7[ft]
0-60[mph] Time: 5.06[s] Distance: 75.50[m] 247.7[ft]
0-100[km/h] Time: 5.34[s] Distance: 83.20[m] 273.0[ft]
0-130[km/h] Time: 8.06[s] Distance: 170.90[m] 560.7[ft]
0-150[km/h] Time: 10.59[s] Distance: 269.51[m] 884.3[ft]
0-100[mph] Time: 12.14[s] Distance: 336.31[m] 1103.4[ft]
------------------------------------------------------------------------------
40-70[km/h] Time: 1.52[s] Distance: 23.50[m] 77.1[ft]
40-100[km/h] Time: 3.54[s] Distance: 71.70[m] 235.2[ft]
40-130[km/h] Time: 6.26[s] Distance: 159.40[m] 523.0[ft]
40-150[km/h] Time: 8.79[s] Distance: 258.01[m] 846.5[ft]
70-100[km/h] Time: 2.01[s] Distance: 48.20[m] 158.1[ft]
100-150[km/h] Time: 5.25[s] Distance: 186.31[m] 611.3[ft]
------------------------------------------------------------------------------

Körning 2:
==============================================================================
60ft Time: 2.39[s] Speed: 14.11[m/s] 50.81[km/h] 31.57[mph]
330ft Time: 5.99[s] Speed: 30.00[m/s] 108.01[km/h] 67.12[mph]
594ft Time: 8.39[s] Speed: 36.87[m/s] 132.73[km/h] 82.47[mph]
1/8 mile Time: 8.92[s] Speed: 38.21[m/s] 137.56[km/h] 85.48[mph]
1/8 mile Trap Speed (last 66ft) Speed: 37.54[m/s] 135.13[km/h] 83.97[mph]
1000ft Time: 11.46[s] Speed: 43.43[m/s] 156.33[km/h] 97.14[mph]
1254ft Time: 13.19[s] Speed: 46.34[m/s] 166.81[km/h] 103.65[mph]
1/4 mile Time: 13.62[s] Speed: 47.10[m/s] 169.57[km/h] 105.37[mph]
1/4 mile Trap Speed (last 66ft) Speed: 46.70[m/s] 168.11[km/h] 104.46[mph]
------------------------------------------------------------------------------
10m Time: 1.71[s] Speed: 10.45[m/s] 37.61[km/h] 23.37[mph]
50m Time: 4.09[s] Speed: 22.77[m/s] 81.96[km/h] 50.93[mph]
100m Time: 5.98[s] Speed: 29.97[m/s] 107.90[km/h] 67.05[mph]
500m Time: 15.62[s] Speed: 50.16[m/s] 180.59[km/h] 112.21[mph]
------------------------------------------------------------------------------
0-40[km/h] Time: 1.83[s] Distance: 11.30[m] 37.1[ft]
0-50[km/h] Time: 2.35[s] Distance: 17.80[m] 58.4[ft]
0-70[km/h] Time: 3.39[s] Distance: 35.10[m] 115.2[ft]
0-90[km/h] Time: 4.60[s] Distance: 62.20[m] 204.1[ft]
0-60[mph] Time: 5.09[s] Distance: 75.00[m] 246.1[ft]
0-100[km/h] Time: 5.37[s] Distance: 82.60[m] 271.0[ft]
0-130[km/h] Time: 8.10[s] Distance: 170.70[m] 560.1[ft]
0-150[km/h] Time: 10.60[s] Distance: 268.01[m] 879.3[ft]
0-100[mph] Time: 12.22[s] Distance: 338.31[m] 1110.0[ft]
------------------------------------------------------------------------------
40-70[km/h] Time: 1.55[s] Distance: 23.80[m] 78.1[ft]
40-100[km/h] Time: 3.54[s] Distance: 71.30[m] 233.9[ft]
40-130[km/h] Time: 6.27[s] Distance: 159.40[m] 523.0[ft]
40-150[km/h] Time: 8.76[s] Distance: 256.71[m] 842.3[ft]
70-100[km/h] Time: 1.99[s] Distance: 47.50[m] 155.8[ft]
100-150[km/h] Time: 5.22[s] Distance: 185.41[m] 608.3[ft]
------------------------------------------------------------------------------


Att använda ett femte hjul som pulgenerator är en gammal beprövad tekniksom gör mäturtrustningen flyttbar, det svåraste är väl ett bra fäste till bilen.

Bild
Jonas Bylund
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av JoBy »

Om jag spinner vidare på ide'n själv ...

Det är fullt möjligt att ha en liten 'gran' med lysdioder på instrumentbrädan, komplett med stage-lampor och allt.

Man trycker på en startknapp för att 'aktivera' mätningen. Man rullar sakta fram och databoxen tänder första och andra stagelampan när pulserna kommer. Därefter börjar granen gå efter en slumpmässig fördröjning. Sedan får man även reaktionstiden på tidkortet.

Det jag ser framför mig är en laptop och en liten mätlåda med USB-anslutning samt 'cyckelhjulet' bakom bilen.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av Holländaren »

Det var ingen dum idé :)
Det är bara att se till så hjulet verkligen mäter rätt avstånd, dvs att det inte studsar eller slirar. Det är väl där jag ser lite problem också, det är inget man kan hänga bakom t.ex en skoter för det kommer både studsa och slira, och jag är lite tveksam mot att hänga det bakom nåt som inte har 4 hjul också (för säkerhetens skull).

Just för skotrar måste nog utrustningen vara lös från skotern om man ska få ut några vettiga siffror. På t.ex en moppe hade man kommit ganska långt genom att sätta några magneter i framhjulet, som man gör med en cykeldator typ, fast man sätter flera magneter för att få bättre upplösning. På ett 5 ekrad hjul borde det räcka med 1 per eker, då får man flera pulser per meter iaf. Lite interpolering på det så går det att räkna ut ganska precis vars man passerade 60 fot t.ex även om man inte prickar sträckan exakt med nån puls. Kanske räcker med puls per varv till o med.
Går nog att sätta magneterna i framhjulet på bilen också, eller använda en ljussensor som triggas av ekrarna, men då krävs det att hjulet är på backen hela vägen.

Jag tror inte en sån här lösning skulle bli speciellt mycket billigare att ta fram, men fördelen är ju att man får ut mer data i samma veva.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av JoBy »

På min använde jag pulståget från hastighetsmätargivaren i lådan, och det blev mindre bra med slir. 0-100km/h blev fortfarande rätt tid, men fel sträcka.

På kompisens bil med mätdatat ovan satte vi 5 magneter på hatten till bromsskivan fram och det funkade perfekt på den.

Skulle tro att ett cyckelhjul som trycks mot backen med 10kg fjäderkraft inte slirar mätbart. På egna blien är det inget problem att bygga ett fäste så att man enkelt kan montera/demotera ett mäthjul. Ska man mäta på en massa olika bilar så har ju fotocellerna en klar fördel.
Jonas Bylund
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av JoBy »

Holländaren skrev:Kanske räcker med puls per varv till o med.
Ett 'krav' i detta fall är att man startar med magneten framför givaren. Annars kan hjulet snurra nästan ett varv innan mätningen börjar. En bit ut räcker det gott med en magnet eftersom det går utmärkt att interpolera. Hastighetsskillanden per hjulvarv blir försumbar i högre fart.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av coupe76 »

Joby, det låter intressant med magneter på framhjulet. Finns inge möjlighet att att göra ett programm som kan visa hastighet på
en liten lcd skärm av enklare slag?
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Intressekoll: enklare form av tidtagning för test & tune

Inlägg av Holländaren »

Om du bara vill se hastigheten så är det ju bara fara på biltema och handla en cykeldator för 99 kr :)
Skriv svar