jag har länge funderat på att visa att man kan göra en billig och bra D-K motor av en 8 ventils b230 (jo jag har sett fast and the furios

dessa tankar började snurra i mitt huvud då jag hjälpte en kille att mappa en "proffs byggd" nissan 200 1.8L motor som skulle tävlas seriöst med i drifting, jag test körde den och mappa den lite men den va ju helt kass i registret tyckte jag. den hadde de "rätta bling grejorna" och en grymt påkostad motor med en max polerad säkert dyr turbo av den sort som jag tycker är -70 tals stuk på. men enligt mig va den både trött och svårkörd. man har väll blivit lite avtrubbad av att ha kört dragrace i många år med B20

jag har valt att hålla allt på en sån enkel nivå som möjligt bara det absolut viktigaste är ombyggt i motorn sen har jag lagt den lilla budjet som finns på ett grymt turbosystem istället och på ett vems styrsystem

den ska passa i en volvo 740-940.
jag använder mig av grenrör och insug från KL racing som jag varit med och designat.
Priser..... jag uppdaterar med lite priser på alla grejor som använts på denna motor då många frågar

1 grund motor , byggs helst på en B230FB ca 2500kr på skroten
2 kolvar svarvas det tar ca 1.5 timme att svarva dom, och jag tar ca 320kr/tim + moms = 480+moms=600kr
3 stakar H profil rekomenderas över 1.5bar laddtryck/420hk med en Hx35 och jag använder mig av KL eller motornords grejor, från ca 825kr/st
4 Toppackning elring standard 300kr eller MLS för ca 1675kr (köåer man en tjock 2.35mm MLS packning kan man skippa svarvningen av kolvarna också

5 Grenrör KL racing (eller ajden) 3895 Kr ska man sen ha det byggt med fulländat puls splitt i colektor och mot wg tillkommer ca 2500kr i arbets tid.
6 insug Kl racing 1995 kr (lös plenium)
7 toppen en liten mini portning kan va kostnads effektivt jag gör en första hjälpen från ca 1000kr om allt är demonterat och rengjort. rikt planing 500kr rekomenderas också.
8 STS 247 kamaxel kitt med hållbara retaners och fjädrar och lachcaps från ca 3490kr
9 turbo Super HX 35 med 12# eller 14# hus (får bytas in mot en mindre kostnad då man köper av mig) 6490kr
10 stålomspunnen teflon slang och nippel kitt oljan till turbo 600kr
11 STS 50mm wg 3490kr ink mottrycks regulator och nipplar mm.
12 vems styrsystem med 1200cc spridare (har inte exakt pris på detta men jag ska höra med mattias)
Totala priset blir då från ca 25000kr utan H profilare och vems styrsystem
Alla grejor går att beställa från mig på mailen jens@savarturbo.se då ingår hjälp med fin justering och ihopmontering och även hjälp med tänd och bränsle mappar. se även priser mm här http://savarjens.weebly.com/index.html
mvh jens