Drift King B230:n i sävar. 447hk/575nm del 1

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar +400hk/1.38bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag visade peter bottenvridet och jag höll fast den på 3100rpm där ger den 475nm :shock: och det ökade hela tiden :hihi:

sen drog jag ett pull och där gav den 407hk/6000 vid 1.39bar så nu är den klart över 400hk iallafall.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Drift King B230:n i sävar +400hk/1.38bar

Inlägg av dundersmurfen »

Vad ger en sådan sts247 för vacuum på tomgång?

Du kan inte lägga upp lite kurvor som är lättöverskådliga?

Det är himla fräckt att en så "billig och vanlig" motor kan gå så fint :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar +400hk/1.38bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

dynat lite mer har inte fin justerat klart men kurvan börjar se väldigt bra ut nu. "tryck 2" i grafen är laddtryck och tryck 1 är avgastryck (snart dax för ett 14# hus tror jag)

435hk/1.65bar laddtryck/6500rpm.

+400nm från 3400 till 7500rpm utan att hålla fast den allt för mycket i början och en acc av ca 400-600rpm/sek.

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drift King B230:n i sävar. +433hk och brett register

Inlägg av Kadett4wd »

Jäkla fin kurva :)
men svarade du nånsin på hur snabbt den bygger tryck i spoolområdet?

Säg du kör ett pull upp till 5000rpm, släpper gasen,, motorbromsar några hundra varv och sedan slår upp gasen igen, inte försiktigt, utan pang på, så som de kör i drifting.
tiden då du slår upp gasen igen till du har fullt aktiverad wastegate är det jag far efter.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar. +433hk och brett register

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack ! jag vet inte riktigt hur man ska testa det med en vattenturbin men om man står och pump gasar på 4-5000rpm så känns det som om den vill hoppa ur bänken :hihi:

måste montera en joni racing cnc blow-off också innan man kan göra sånna tester.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar +400hk/1.38bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej vacuum beror på förtändning och vad man har för spridare, tomgångs varvtal mm så jag kan inte svara exakt på det men ca 50kpa ska man nog kunna få, 60 iallafall? ska kolla på D-K motorn men jag kör gammla 1680cc spridare och de förstör tomgången en del. på denna motor skulle det fungera bra med 1200cc då skulle tomgången va fin och man skulle klara HC , lamda på bilprovningen om man är duktig på att mappa.

jag la upp ett diagram från dagens bromsning.

jo en sånhär motor behöver inte kosta en förmögenhet speciellt om man kan skruva ihop den själv. jag ska lägga upp lite priser på allt senare då fler har frågat.

mvh jens och sävar gänget.
dundersmurfen skrev:Vad ger en sådan sts247 för vacuum på tomgång?

Du kan inte lägga upp lite kurvor som är lättöverskådliga?

Det är himla fräckt att en så "billig och vanlig" motor kan gå så fint :thumbright:
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Drift King B230:n i sävar. 433hk och brett register

Inlägg av MVA-Productions »

Jäkligt fin kurva på den motorn måste jag säga!
Nu blir man ju lite motiverad att införskaffa lite stakar och en sts247 kam! :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar. 433hk och brett register

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att du gillar den :thumbright: få se hur mycket mer tid den får, ska dyna en annan motor på måndag- tisdag. men den sitter kvar i bänken än. jag känner mig rätt nöjd med resultatet och framför allt vad jag har lärt mig.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar. 433hk och brett register

Inlägg av Jens Gustavsson »

448hk och 575nm i dag med 1.75bar laddtryck.

den ska plockas ned i helgen och kollas upp lite då den ger lite tryck i kylsystemet. ska bromsa en RC 2.4 till veckan också. får se om den kommer upp igen senare i höst?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar. 447hk/575nm

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag plocka av toppen i går och allt såg bra ut men jag vart nog lite väl ivrig på hög tändning på slutet. packningen såg först bra ut men titta man noga såg man att det läckt mellan cylindrarna och lite ut i vissa kylvatten kanaler. till vis del så beror det på att varken block eller topp va planade som jag alltid brukar tjata om då det går sönder packningar :) men det hade försenat och fördyrat motorn en hel del och den ska inte köras i en bil eller säljas så jag struntade i det på denna motor.

skulle nog ha lämnat lite mer effekt och vrid om det varit tätt.

nu är detta expriment över för denna gång men det kommer snart en fortsättning med större turbo på denna motor men det är ingen drifting motor mer en street-stripp motor av lågbudjet modell men med bra drag.
blir en ny tråd framöver....

mvh jens
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Drift King B230:n i sävar. 447hk/575nm

Inlägg av knotan »

en skärringspackning hade vart ett enkelt och skottsäkert alternativ
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar. 447hk/575nm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo :thumbright:
tror att om jag skulle bygga den som en äkta drift motor skulle det bli nyplanat alla ytor med rätt ra (grovlek) sen en MLS packning.

mvh jens
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Drift King B230:n i sävar. 447hk/575nm

Inlägg av MGP »

hur mycket baktryck fins? kan inte vara stort sedan det funkar bra med 108 grader LSA? dog e ju inte volvo 8v toppar så kjenslig för tvärspoling som typ vit motor osv

/MGP
MG Performance
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar. 447hk/575nm

Inlägg av Jens Gustavsson »

avgastrycket ser du på grafen på bilden längre upp här. håller sig ca 0.5 bar under laddtryck utom på höga varv/och tryck då det närmar sig laddtrycket med 12# hus (rätt mycket laddtrycks styrning).
på 448hk pullet så va avgastrycket ca 0.2 bar över ladd över 5500rpm.

ska man ladda mer eller om man har en värre topp så är 14 avgashus (gratis tillval om man köper super hx turbon av mig) de laddar stort sätt lika tidigt du märker nog mest troligt ingen skilnad.

jag skulle nog också rekomendera 112 nock på sts 247 om man ska ladda mer än 1.5bar men man ska inte alltid välja hög nock vinkel då det är turbo. det är många parametrar som spelar in.
tänk också på att det inte bara är nock vinkeln som bestämmer hur mycket överlapp det blir. durationen bestämmer också! därför så kör jag ofta 108 grader där man har lite snällare kamaxlar och där det inte laddas så mycket bara man har en turbo som har tillräckligt flöde på turbin sidan + ett vättigt grenrör.

har man sen som mål att plocka över ca 480hk eller om man inte är riktigt lika kinky i väldigt extremt botten vrid så ska man köra en super HX 40. blir lite friare med kam då också och man kan köra upp mot 550+hk med låga avgastryck men ändå tidigt laddtryck med ett bra tunat wg och grenrörs system.

obs super hx 35 räcker till en bra bit över 500hk på en rätt byggd motor men allt blir bättre med en större super HX40 turbo helt enkelt tycker jag :thumbright:

mvh jens
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Drift King B230:n i sävar. 447hk/575nm

Inlägg av MGP »

Den grafen såg ja inte :)

jag hadde trodd mottycket sku va större en bara ca 1:1 på nästan 2bar med en liten 60mm turbin, jag gillar holset mer och mer hehe :)

/MGP
MG Performance
Skriv svar