Drift King B230:n i sävar. 447hk/575nm del 1

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Drift King B230:n i sävar. 447hk/575nm del 1

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag tänkte lägga upp en liten tråd om en Drifting motor jag håller på bygga här i min värkstad. det är en ganska billig och enkel motor som ändå ska bli riktigt driftsäker och den ska få ett mycket lätt kört register.

jag har länge funderat på att visa att man kan göra en billig och bra D-K motor av en 8 ventils b230 (jo jag har sett fast and the furios :) )

dessa tankar började snurra i mitt huvud då jag hjälpte en kille att mappa en "proffs byggd" nissan 200 1.8L motor som skulle tävlas seriöst med i drifting, jag test körde den och mappa den lite men den va ju helt kass i registret tyckte jag. den hadde de "rätta bling grejorna" och en grymt påkostad motor med en max polerad säkert dyr turbo av den sort som jag tycker är -70 tals stuk på. men enligt mig va den både trött och svårkörd. man har väll blivit lite avtrubbad av att ha kört dragrace i många år med B20 :) ) jag tänkte att jag skulle kunna bygga en betydligt mycket bättre motor för en bråkdel av vad den nissan kostat med en enkel b230. varför bygger man på en 1.8L motor i överhuvudtaget??

jag har valt att hålla allt på en sån enkel nivå som möjligt bara det absolut viktigaste är ombyggt i motorn sen har jag lagt den lilla budjet som finns på ett grymt turbosystem istället och på ett vems styrsystem :thumbright: har försökt att göra konceptet så man kan köpa det mesta färdigt och inte behöva starta rondeller och svetsen så mycket.
den ska passa i en volvo 740-940.

jag använder mig av grenrör och insug från KL racing som jag varit med och designat.

Priser..... jag uppdaterar med lite priser på alla grejor som använts på denna motor då många frågar :thumbright: sen beror det ju på vad man kan göra själv och inte också men jag tar med det som är lite svårare eller som kräver special maskiner.

1 grund motor , byggs helst på en B230FB ca 2500kr på skroten

2 kolvar svarvas det tar ca 1.5 timme att svarva dom, och jag tar ca 320kr/tim + moms = 480+moms=600kr

3 stakar H profil rekomenderas över 1.5bar laddtryck/420hk med en Hx35 och jag använder mig av KL eller motornords grejor, från ca 825kr/st

4 Toppackning elring standard 300kr eller MLS för ca 1675kr (köåer man en tjock 2.35mm MLS packning kan man skippa svarvningen av kolvarna också :thumbright: )

5 Grenrör KL racing (eller ajden) 3895 Kr ska man sen ha det byggt med fulländat puls splitt i colektor och mot wg tillkommer ca 2500kr i arbets tid.

6 insug Kl racing 1995 kr (lös plenium)

7 toppen en liten mini portning kan va kostnads effektivt jag gör en första hjälpen från ca 1000kr om allt är demonterat och rengjort. rikt planing 500kr rekomenderas också.

8 STS 247 kamaxel kitt med hållbara retaners och fjädrar och lachcaps från ca 3490kr

9 turbo Super HX 35 med 12# eller 14# hus (får bytas in mot en mindre kostnad då man köper av mig) 6490kr

10 stålomspunnen teflon slang och nippel kitt oljan till turbo 600kr

11 STS 50mm wg 3490kr ink mottrycks regulator och nipplar mm.

12 vems styrsystem med 1200cc spridare (har inte exakt pris på detta men jag ska höra med mattias)



Totala priset blir då från ca 25000kr utan H profilare och vems styrsystem

Alla grejor går att beställa från mig på mailen jens@savarturbo.se då ingår hjälp med fin justering och ihopmontering och även hjälp med tänd och bränsle mappar. se även priser mm här http://savarjens.weebly.com/index.html

mvh jens
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Sten »

Detta blir intressant!
Jag köper den när du är klar :wink: !
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av jonas landin »

Låter kul, va blir det för turbo mm?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av 7aan »

Då är ju mitt recept på motorn i min bil ganska så bra ;)

Lycka till :D
Micke Grönlund
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av zurfer »

intressant!

kommer att följa detta bygge!
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av robban »

Jag antar att det var kennets nissan du hänvisar till?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av j björk »

Jag undrar om inte det billagaste och effektivaste sättet att få en bra driftingmotor är att köpa en v8 till bmw, merca,audi el. dyl. och hänga på turbo.
En kompis byggde en sådan på en merca 8, oöppnad. 0,7bar och runt 600hk och 800Nm på naven med rätt brett register.
Finns ju flera exempel på dyl. byggen på bmw 8:or.

Eller ett lite dyrare alt. här i sverige, en LSx el. dyl. och överladda.

Det är nog inte helt lätt att bygga en bra driftingmotor av en b230 heller.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Sten »

Ja absolut!
Hur är dom andra V8orna,BMW funkar ju verkligen bra!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej det har har blivit full bokat i dynon här nu i denna vecka och nästa men det kommer en fortsättning så fort jag får lite tid över i dynon.

ska försöka få upp en bild på hur motorn ser ut senare här i första testet.

här kommer lite mer data på själva motorn tills vidare obs kom ihåg att det är början på alla tester och inte det slutgiltiga konceptet. jag vill testa många grejor så vi börjar med lite sug motor dyno.


bottendelen blir följande...
B230F med koniskt ned svarvad klämspalt och H profil stakar.

toppen blir till en början en 531 med std ventiler och en så kallad 1000kr turbo portning som är mest lite avgas portning och förbränings rum sen mina dubbel fjädrar med ca 55-120kg tryck. det blir ca 8.4:1 i kompa till en början som sen ska höjas för att se hur mycket det gör av sig.

kam.... första testet blir med en snäll V kam installerad med ca 3 grader adv. (4.00brickor)

grenröret..... i test 1 blir ett sugmotor grenrör så kallat "kennet rör" sen blir det test av ett par turbo grenrör som KL och ett som sandgren har med kortare och mindre rör.

turbon..... blir en Super HX35 med 12# avgashus (kommer kanske att testa en BW 256 också)

insuget blir ett KL racing som testas först exakt som det är sen ska det portas till lite.

insprutning blir sävar dynons fasta VEMS system och till en början 1680cc bosch som jag har liggandes. det blir fördelare bak på toppen.

sen en fråga till de rutinerade som tävlat mycket i drifting. Hur mycket effekt och vrid vill man ha i en bra motor? jag förstår att körbarheten är viktigast men en viss effekt vrid behövs.

mvh jens
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Sten »

Jag är ingen expert men minst typ 450hk/500nm....Den "ska" ju orka på 4an 5an i 150km/h+!
Effekten är ju också beroende på tyngd på bil och motorplacering i chassiet,hur brett man åker,mm,mm.
Men om bilen ska orka i hög fart och breda däck så krävs det nog relativt hög effekt.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Pacman »

Tittar man på startfältet ifjol och iår i ProInt så ligger de flesta mellan 400-600hk och så mkt vrid det går så tidigt som möjligt. Snabb spool och brett register (även uppåt i varv) är prio framför snygga siffror.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av knotan »

Som sagt. Desto mer vrid så tidigt som möjligt . Desto bättre!! Sen bör den ju orka dra uppåt 7000 utan att tappa allt för mycket ork på slutet.
Jag skulle rekommendera att sätta fördelarlös tändning direkt. Min erfarenhet säger att man lär behöva runt 2 bar laddtryck. Och en heldag på bana i stekande värme (tex gatebil 30 grader varmt och ofta mycket kötid) så brukar misständningar komma som ett brev på posten med fördelare och gränsfall med gnista.... Fast det kanske spelar mindre roll under bänktester
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Kadett4wd »

Körstilen är väl lite ibland att man motorbromsar dem på sladd och vill ha 'instant' mos då man trycker på igen.
Där är stora motorer oslagbara antar jag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok knotan jag har förstått att det är lite så också med bottenvridet därför vart det H profilare +E85 än om vi brukar köra standard B230 stakar under 550hk annars utan problem om man trimmar bort lite botten vrid som man lix inte använder i en gat motor eller drag motor.

vi kommer inte snåla på vrid ska du få se 8) vi har valt en så liten turbo som möjligt med som ändå är effektiv och bra. vi kör MSD 6 tändning och topp monterad fördelare, har alldrig haft problem med misständningar med sånna men jag hör vad du säger och jag har alldrig kört drifting. man kan montera ventilation i fördelar locket om det behövs också.

en 2.3L motor är ju stor! ? :) i sävar allafall. kadetten du skulle gilla sävar peters gat Bmw 2002 turbo med 1.8L M10 motor den öppnar wg på 3500 rpm och drar sen till 8000+rpm. den känns som en 2.5L 16v turbo motor :thumbright: samtidigt som den är tyst och går fint på låga varv då man bruks åker. den har en likadan turbo som vi har till den här 2.3D-K B230 så jag tror den kommer bli grym på låga varv!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av knotan »

Jag är övertygad att motorn kommer funka klockrent i en relativt lätt bil. med någorlunda tätstegad låda och stel bakaxel kommer det garanterat funka bra ! Om den ska användas för tävling är det framförallt driftsäkerheten som är prioritring så man kan köra varje rejs utan att behöva tänka på OM bilen ska funka bra. Å lägga all energi på att träna in sej på rätt spår.
Många som bygger ny motor och bil som är för svårkörda eller avancerade brukar få lägga första säsongen att reda ut alla småstrul/barnsjukdomar osv.
Hittar man en enkel väl fungerande motorkoncept är det nog viktigare än mycket toppeffekt.. Ännu en fördel med v8 kompressor med lågt ladd är vanligt= driftsäkerhet...


Jag hade ju en snarlik motorsetup i 360in och den funkade jävligt bra för så lite pengar å tuktas fortfarande hårt på driftbanorna av den nya ägaren...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar