Drift King B230:n i sävar. 447hk/575nm del 1

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

har mest portat toppar i dag men jag har hunnit montera min STS RPM boost controller i dag och testat den lite och den fungerar suveränt! (kommer mer info om den senare) jag har inte mappat och fin justerat nått på motorn men med ca 1.35 bar laddtryck så såg jag 500nm dock knappt vid 4800 och 370hk där vid 6000rpm (D-K 34). den käns fortfarande snäll och distinkt och väldigt kontrollerbar i registret :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

tunigen går vidare... om man sveper sakta typ 100rpm/sek förbi 2500rpm upp mot 3000rpm så får man 400nm/174hk/1.0bar redan där nu med nya laddtrycks styrnigen :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

378hk/6000rpm och 1.38bar laddtryck ca 25 grader värkar fungera bäst där svarar inte med mera. (eddit den hadde nog det ändå?)

lamda kring 0.85

3 grader adv (111 in) (sts 237) (2.20mm lach caps)

(vart väldigt mycket strålnings värme så jag flyttade temp givaren som kompencerar och då tappade jag 12hk men det är nu mer ärliga hk)
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av lyyski »

Ser ut å bli en trevlig motor detta!

Är det något speciellt med din laddtryckstryrning ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

det som skiljer den mot andra är att den fungerar :) ( jag kommer med en bättre förklaring senare...)

det är en enkel konstruktion men väldigt stabil i sin styrning och den är lätt att få att fungera.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

STS247/108

2.95mm lachcaps utom ventil 8 den har 2.90mm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

inte fin lirat än men 390hk nu med sts 247/108/2 och samma 1.38bar laddtryck.

ca 48% duty på 1680cc spridarna på 3 bars grund tryck och man ser just där att en pump inte räcker längre på E85 (biltema typ 240 K-jet). jag aktiverar en pump till i morgon kväll och justerar vidare mot 400hk.

ska analysera hur kam valet påvärkade bottenvridet också.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Pacman »

Glöm inte respons och gassvar?
Typ ligga på 5000 rpm fullgas, frikoppla, släppa av i tre sekunder och gå ner mot tomgång, initiering handbroms, och sen rappt upp på 5000 igen med mellangas, släppa kopplingen och trampa fullt.
När man ligger några dm mellan bilarna på ställ i 150km/h är det viktigt att få kraften när den behövs...inte några sekunder senare för då förlorar man heatet.

Det finns en anledning till att driftingbilar i hela världen växlat över till V8 de senaste åren.
Jag säger inte att det inte går att åka med turbofyra...Aasbö gör det med stor framgång i USA, Björk åker rödblock 8v i sin WRC-Fiesta här hemma och det går bra det med...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Kadett4wd »

ja tiden från 'motorbroms' till full effekt är viktig.
Det är en kompressormatad v8 bra på.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Kristoffer Helle »

aasbö kjör vell med 6a som SWR (her) har gjort. tror jag
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vist är en V8 med kompressor säkert mycket lätt körd och så men hur kul låter de och vad kostar de? säkert fins det olika smaker där och så inget fel med det men .... så här kan man köra/låta med turbo! jim olofsson från bjurholm :thumbright: https://www.youtube.com/watch?feature=p ... y2IFE#t=34

vi kommer att prova ut nya STS/joni racing cnc Blow of ventilen (en vidare utväcklig av stromberg dumpen med väldigt låg vikt på rörliga delarna och helt utan kärvnings problem som många andra modeller har) sen och sen testa lite respons system också. men det sista lilla ska testas i en bil med en erfaren chafför.

men nu jobbar jag och erik stövern vidare med grov justerigarna för det finns massor att testa ut för att hitta den optimala kombinationen.

mvh jens
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Roger Berglund »

Vore roligt med lite bilder i tråden också :thumbright: , vad har ni för mottryck kontra laddtryck ?. sen tycker jag det är lite taskigt att nämna billet Cnc fräst dumpventil sen ingen bild! :shock:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Pacman »

Lite haltande jämförelse när du nämner Jim Olofsson då han kör sexa...inte fyra.

Kul du nämnde just honom. Eftersom jag sitter i utskottet för Drifting i SBF och det är jag som skriver reglerna för sporten så följer jag hur det går noga och försöker vara på plats på så många tävlingar som möjligt, särskilt nu när vi fått till en SM-serie.
I Riga på NEZ-tävlingen (som är årets höjdpunkt med absolut högst status i denna änden av Europa) körde bl.a Jim och Fredrik Sjödin mot norra Europas elit. Jim åkte tyvärr ut tidigt men Fredrik lyckades hålla sig kvar en bra bit upp i stegen. I semifinal hände nåt spännande....både Fredrik och Janis Eglite som han körde emot fick tekniska problem med sina bilar.
Då tillät arrangören nåt ovanligt....de fick låna bilar av sina kamrater som hade åkt ut tidigare.
Fredrik lånade Jims bil och Janis (som åkte E30 V8) lånade Ingemars Jakobsens 635 V8.
För letten var det ingen större skillnad...lite större bil men annars ungefär lika.
För Fredrik var det som natt och dag att hoppa ifrån en S14 V8 till en E30 sexaturbo.

Det jag vill ha sagt är eg bara att som i all motorsport handlar det om att förare och bil fungerar ihop.
Det är en av anledningarna till att det t.ex är så svårt i Rallycross att bryta trenden av rödblocksmotorer och köra högvarviga Honda och BMW istället. Förarna klarar inte av att köra sådana motorer.


Fredrik Aasbö har två bilar.
En i Europa och en i USA. Den han har här hemma har en 2JZ. Den han har i USA har en fyra...lite osäker på vilken men antar att Toyota promotar sin nya boxerfyra.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Roger Berglund skrev:Vore roligt med lite bilder i tråden också :thumbright: , vad har ni för mottryck kontra laddtryck ?. sen tycker jag det är lite taskigt att nämna billet Cnc fräst dumpventil sen ingen bild! :shock:
mottrycket ligger ca 0.5bar under laddtryck under 5500rpm sen ca 0.2bar under mot vid varvstopp vid 7500. har inget minnes kort till kameran så jag har varit dålig med bilder på slutet. vart hittar man under 1.0 G SD kort i dag (kameran värkar inte vilja ha större?)

jag tror inte antalet cylindrar har nån betydelse, det är motor volymen och kam som bestämmer vridet på riktigt låga varv sen turbosystemet som bestämmer resten.

jag tycker det är en utmaning att bygga turbo också. jag gillar att bygga V8 också av många olika slag men det är inte vad denna tråd handlar om. en volvo har alla kunskap att skruva med och råd :thumbright: lätt att fastna i fantasins värd om man ska ha det optimala i teorins värd.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har nött på nån timme nu i kväll och nått 400.5hk/6000rpm med en tuff kompencering på tempen (den sitter långt ifrån strålnings värmen).

jag vred kammen några greder mot 108 alltså noll advans sen ökade jag tändningen lite mer mot 28 grader på högre varv och då kom de 10hk till.

laddtrycket är samma 1.38bar och lamdan ca 0.85.

rätt intresant hur tändkurvan skiljer mot sangrens motor. största skilnaden är att jag har tagit ned kläm splaten lite koniskt så den förbränner lite lugnare samma kompa förhålande grovt sett.

den ger nu med sts 247 fina 168 sug hk räknat bakvägen på laddtrycket. kom ihåg att det är en 99% standard 531 topp så skilnaden mellan sts 237 till 247 inte blir större beror på att toppen börjar bromsa. (22hk skillnad på samma tryck och temp)

mvh jens
Skriv svar