Detta är gjort med motorn:
-B230 med ca 35000+ mil på mätaren
-530-topp, standard ventiler, tillsnyggad "D-formad" innerradie och back-cut på inloppsventilerna. Bearbetade förbränningsrum runt ventilerna och planad till 11,6:1 i komp.
-FS122 kam (12,2 mm lyft 275° dur vid körspel, 108° nockvinkel)
-Justerbart kamdrev
-Lättat, plant, svänghjul
-K-jettonik sprut med justerbar styrtrycksregulator
-Hallgivarfördelare + MSD6AL-box.
-Extraktorgrenrör från "Micke Grön" och 2,5" avgas på det med två dämpare.
Fördelaren är ändrad för mindre slag och ger ca 35° vid max utställning, vakuum bortplockat.
Vi kör på vägen och mäter vridmomentet på kardanaxeln med en trådtöjningsgivare. Lite excel-tricks för att presentera resultatet kvarstår, nu är det lite för manuellt och kurvorna kunde bli finare.
Det har känts att motorn inte riktigt sjunger ur på varvet, över 5000 rpm känns inte som det ger något vettigt och det är sällan man slår i varvstoppet på 6400 av misstag.
Här är dock chauffören taggad och steker ur den på rakan:
http://www.youtube.com/watch?v=sNSrHcYlSXY

Så vad gav då första körningen i torsdags? Bortse från hacket i början, förarn får lära sig att ge fullt från botten utan ryck...

189 Nm @ 4600 rpm
96 kW (130,5 hk) @ 5300 rpm
Här borde det finnas mer att hämta, något är inte riktigt rätt. 1-2% kanske kan läggas på dessa värden då vi mäter efter växellådan på tvåans växel men det ger ju inte mycket i sammanhanget. Steg ett blir kaminställningen som troligtvis står lite väl mycket advance nu. Ett byte till hårdare fjädrar är också nära stundande. Lambda kommer läggas till loggen också nästa gång.
Nån som vågar gissa vad den kan komma att ge?
/David