Långloppvolvon bromsas. Renoverad spis = mer mos!

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Magnus »

Har ni kollat att ventilerna är täta och att det är rätt ventilspel
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Karl V »

Nej men det än nog nästa grej att kolla, vi kanske kan göra ett leakdowntest.
Kammen stod en del retarderad när vi gjorde kompprovet, vet inte om det påverkar i stor utsträckning.

/Karl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Kadett4wd »

Jo det påverkar en del.
Testa ställ kammen där ni får högst komp.

edit: det är en bra grund att stå på.
Senast redigerad av Kadett4wd den mån jun 24, 2013 3:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Tommy Luhr »

En bra grej som jag tycker ni skall göra är att korta byxröret 10 cm på grenröret.
Det brukar finnas mängder med effekt där.
Tänker erat rör inkl primär och sekundärrör är 1100mm nu ca. Dra ner det till nästan 900mm. Men prova i etapper.
Släpper ni upp lambdan till närmare 0,95 så kommer det massa mysig effekt med:)

Ett kontrollerat luftläkage innan mätvågen kanske;) inte direkt optimalt kanske;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av T Landholm »

Intressant med grenröret där! Hut tänkte du med läkaget? :)
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Tommy Luhr »

läkaget var bara ett wildcard. kontrollerar du "tjuvluft" på högre varv så kan du leena ut den med hjälp av det.
Hur repeterbart och bra det blir? Skulle tro att det är en dålig idé.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av T Landholm »

Aa du menar så, jo jag tror att det skulle kunna fungera, en slang med en strypning brukar behövas istället för egr röret, dem brukar inte vilja gå om man pluggar allt det helt.. :)
Tommy Landholm
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av DreRacing@ »

Tommy Luhr skrev: Släpper ni upp lambdan till närmare 0,95 så kommer det massa mysig effekt med:)
bör man inte feta på till 0.88 för maks effekt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är olika på olika motorer och lamda mätare men jag har alldrig sett en motor gå bra över 0.94 i lambda iallafall i min bromsbänk.
kom ihåg att lambda värdet är medel värdet mellan cylindrarna och ju jämnare bränsle man har där imellan ju snålare kan man köra utan att nån cylinder går snålt och tappar effekt.

extremfall......

en V8 med singel plan insug och förgasare kan gilla lambda 0.82 för max effekt (vissa cylindrar har 0.75 och vissa 0.95) .

mitsubishi sugmotor v6 vi körde med autronic och fina japs-spridare gillade 0.93- 0.94 :thumbright: då går nog alla cylindrar mellan 0.92-0.94.

en weber motor kan ha väldiga problem med lambda värden på olika cylindrar också än fast den har IR insug.

mvh jens
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av DreRacing@ »

Jag kör innovate lm2, med AFR värde. enklara att läsa tycker jag.
maks effekte finner jag på rundt 12.6-13.0 på alla motorer jag har kört, för det mesta megasquirt sprut
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av David V »

Gott folk!
Nu är det testat en del igen. Vi har hunnit med att byta till MC-förgasare från en Honda 1100xx superblackbird, fyra styck Keihin 42 mm CV förgasare alltså. Detta för att vi aldrig fick mer än ca 135 hk med K-jet, se usel mobilbild:

Bild

Motorn är i övrigt som innan då vi hade K-jet på den. Förgasarna matas av original K-jet pump som bara cirkulerar bränslet fram till motorrummet och tillbaka i returen som har en strypning som ger ca 0,7 bars tryck. Ett T-kors därifrån matar en "Filterking" justerbar förgasarregulator och sen till förgasarna.

Pga vissa problem innan vi skaffade filterkingen så plockade vi ur huvudmunstyckena och körde utan :hey:
Motorn gick då faktiskt helt ok, bränsletrycket sattes sen till 0,25 bar och då bromsades ca 140 hk fram @ 5400 rpm:
Bild

Lite väl fett med under 0,8 i lambda från 4200 rpm och upp. Ner mot 0,75 på slutet, detta trodde vi orsakade att momentet viker ner sig vid 4600 ungefär. Så vi sänkte bränsletrycket till 0,15 istället:

Bild

Nu börjar den att gå riktigt ordentligt snålt på mellanregistret, 2400 - 4000 rpm ligger över 1 i lambda. På topp gav det inte jättemycket, lambda 0,77 kanske och 148 hk @ 5400 rpm.
Så vi höjde trycket till 0,20 och satte i huvudmunstycken borrade till 220 (2,2 mm), nu ligger lambda mer rätt på topp men den går otroligt snålt från 2600 ända upp till 5000. Toppeffekt 140 hk @ 5600 rpm.

Bild

Frågan är hur man ska lösa detta? När huvudmunstyckena inte sitter i så slår bränsletrycket rätt bra i det området, jämför 0,15 mot 0,25 här ovan. Men med huvudmunstyckena i och trycket tillbaka på 0,25 så går den ännu snålare, nästa test blir med 0,3-0,35 bar bränsletryck för att se vad som händer.

Tanken med ändrat bränsletryck är att flottörnivån ska ökas eller sänkas, ett lite lättare sätt att justera på än att bocka plåtblecken i flottörhusen... :roll:

Sen är det fel nummer två: Tokfett under 2000 rpm: under lambda 0,7. Kanske går denna punkt inte att komma åt, men vi ska se om det inte går. Prio ett är att sätta bränsletrycket och bestämma huvudmunstyckena, sen finlira med botten.

Och så fel nummer tre då, oavsett vad vi gör så dör motorn rejält vid 4600 rpm. Även då den ligger rätt så bra i lambda :doh:
De hårdare ventilfjädrarna ska i så får vi se om det blir bättre, några lashcaps såg skadade ut och kanske är det ventilflyt som ställer till det? När borde man få problem med flyt med standardfjädrar? Kammen har ca 275 dur vid körspel och 12,2 i lyft.

Återkommer med mer grafer då fjädrarna är bytta!

/David
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg, nu med MC-förgasare!

Inlägg av David V »

Uppdaterat sen senast:

Honade cylindrar och nya ringar
Nya vevlager
Fyra st bättre beg. standard insugsventiler med 30 och 60 grader slipat före/efter originalvinkeln
Planad 0.4 mm till, ger nu komp på 11,5:1 med B230-kolvar (felräknat tidigare, jag trodde denna hade plana kolvar men det var fel)
Avgaskanaler putsade i innerradien (orört tidigare)
Hårdare enkelfjädrar från folkraceshopen
Viskofläkt ersatt med elfläkt

35 grader tändning (samma som innan)
FS122 kammen ställd på 2,7 mm @ TDC (samma som innan)
220 huvudmunstycke i förgasarna
Ökat bränsletryck till 0,3 bar

Det ökade bränsletrycket ger en högre flottörnivå och klart bättre blandning i mellanregistret. Men fortfarande snålt och jag skulle nog vilja öka flottörnivån ännu mera, men gränsen för trycket innan förgasarna flödar över verkar ligga på 0,3 bar så högre än så kan man inte gå. Det får bli genom att böja blecken till nålventilerna i framtiden.

Gav allt detta något? Jodå! Repeterbara 118 kW (160,5 hk) @ 6000 rpm och 215 Nm @ 5000 rpm. Tidigare presterade den drygt 140 hk och knappt 200 Nm.
Bild

Nästa att testa blir att justera tändningen för att hitta exakt vad den gillar. 35 grader är bara chansat efter rekommendationer på nätet och jag tror att vi kan sänka den lite. Sen ska vi se om förgasarna inte går att få till bättre, under ca 2600 rpm fetar den som värst på till 0,66 lambda. Sen går den snålt en stund och hyggligt rätt på topp. Vridet sjunker verkligen som en sten under 0,7 i lambda...

/David
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas. Renoverad spis = mer mos!

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej min erfarenhet är att ventilfjädrarna ska bytas redan vid 6000rpm till bättre. men luftmotståndet ska ju tänkas på det gör att toppeffekten minskar också.

vad gällande lamda så sjunker effekten duktigt under 0.80 och över 0.93 oftast. hur man får till det med sånna förgasare har jag ingen koll på men ibland måste man tänka utanför förgasarna och testa att ändra avstämningarna för att få till lamda kurvan och effekt kurvan.

mvh jens
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Långloppvolvon bromsas. Renoverad spis = mer mos!

Inlägg av Karl V »

Vi mäter momentet på kardanaxeln, jag kör och håller lite på bromsen för att få ett långsammare svep eller så stämplar vi bara från 1500 rpm och drar den till ungefär 6000.
Eftersom vi mäter momentet på kardanaxeln spelar det ingen roll om motståndet kommer från att accelerera bilen och övervinna luftmotståndet eller att övervinna bromsarna. Om vi hade tillräckligt kralliga bromsar bak kunde vi ha hissat upp bakänden och belastat motorn mot bakbromsarna.

/Karl
Skriv svar