Långloppvolvon bromsas. Renoverad spis = mer mos!

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Långloppvolvon bromsas. Renoverad spis = mer mos!

Inlägg av David V »

Här kommer brorsan och jag att presentera resultat från våra ansträngningar med vår lågbudgetracer. Långlopp grus är det som gäller!

Detta är gjort med motorn:
-B230 med ca 35000+ mil på mätaren
-530-topp, standard ventiler, tillsnyggad "D-formad" innerradie och back-cut på inloppsventilerna. Bearbetade förbränningsrum runt ventilerna och planad till 11,6:1 i komp.
-FS122 kam (12,2 mm lyft 275° dur vid körspel, 108° nockvinkel)
-Justerbart kamdrev
-Lättat, plant, svänghjul
-K-jettonik sprut med justerbar styrtrycksregulator
-Hallgivarfördelare + MSD6AL-box.
-Extraktorgrenrör från "Micke Grön" och 2,5" avgas på det med två dämpare.

Fördelaren är ändrad för mindre slag och ger ca 35° vid max utställning, vakuum bortplockat.

Vi kör på vägen och mäter vridmomentet på kardanaxeln med en trådtöjningsgivare. Lite excel-tricks för att presentera resultatet kvarstår, nu är det lite för manuellt och kurvorna kunde bli finare.

Det har känts att motorn inte riktigt sjunger ur på varvet, över 5000 rpm känns inte som det ger något vettigt och det är sällan man slår i varvstoppet på 6400 av misstag.
Här är dock chauffören taggad och steker ur den på rakan:
http://www.youtube.com/watch?v=sNSrHcYlSXY :hihi:

Så vad gav då första körningen i torsdags? Bortse från hacket i början, förarn får lära sig att ge fullt från botten utan ryck...
Bild

189 Nm @ 4600 rpm
96 kW (130,5 hk) @ 5300 rpm

Här borde det finnas mer att hämta, något är inte riktigt rätt. 1-2% kanske kan läggas på dessa värden då vi mäter efter växellådan på tvåans växel men det ger ju inte mycket i sammanhanget. Steg ett blir kaminställningen som troligtvis står lite väl mycket advance nu. Ett byte till hårdare fjädrar är också nära stundande. Lambda kommer läggas till loggen också nästa gång.

Nån som vågar gissa vad den kan komma att ge?

/David
Senast redigerad av David V den tis maj 06, 2014 8:17 pm, redigerad totalt 2 gång.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Erland Cox »

Du borde kunna få ut 150 hästar ur den.
Har du ett svanhals K-jet insug på den?

Erland
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av jol »

Mer info om mätutrustningen vore intressant :)
Peter Strandberg
Alfa kombi
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Karl V »

Erland, det sitter ett svanhalsinsug på. Vi hade trott på mer effekt än vad vi fått men vi har en del felsökning och justering att göra.

Mätsystemet är från datum-electronics, typ compact kit men lite äldre:
http://www.datum-electronics.co.uk/shaf ... t-kit.aspx

Trådtöjningsgivare sitter limmad på kardanaxeln, den mäter kraften i över kardanen då man vrider på den.
Ganska känslig är den, vrider man med handkraft på kardanen så ger det utslag på givaren.
Trådtöjningsgivaren är ansluten till en enhet med radiosändare och ett batteripack, de sitter fast med slangklämma på kardan och skickar mätdata till en annan box med radiovågor.

Sen mäter man varvtalet på kardan med en optisk sensor, en bit reflextejp på kardan räcker.

Varvtal och moment ger effekten, sen får vi räkna om till moment och varvtal innan växellådan. Vi kör på 2:an för vi vill inte att kardan ska snurra för fort då mätsystemet skulle kunna lossna vid för höga kardanvarvtal.

När vi bromsar åker vi bara ut och lägger i 2:an och ger fullt från ca 1000 rpm.
Vill vi göra ett långsammare svep så håller vi bilen lite på bromsen.
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av David V »

Hej alla!

Vi körde lite igår och blir inte kloka på detta... :?

Först en koll av lambdan som går lite onödigt fett, ner mot 0.84 på fullvarv men det är svårt att göra något åt med K-jet. I botten och början av mellanregistret ligger den just under 1,0 och där vill vi inte att den ska gå för snålt. Det verkar också som att vi får lite högre vrid om man håller emot med bromsen jämfört med fri acceleration, därför skiljer nedanstående körning sig från den i det förra inlägget. Vi ska se till att inte blanda körsätten i framtiden.

Bild

Sen har vi kört och kört och kört: Vi kollade kaminställningen och de första körningarna benämnd "orörd" så står kammen ca 5,5° kamaxelgrader före.
Sen nollade vi kammen och körde
Plockade av luftfiltret och körde
Kollade tändningen som visst stod på 31-32° och inte 35 som jag trodde. Lade på fyra grader tändning, 36 gr alltså, satte tillbaka filtret och körde
Retarderade kammen ca 5,5° och körde

Så här såg effektkurvorna ut, bäst gav nollad kam utan filter. Retarderad kam kom yttepytte lite mer på topp men tappade i mellanregistret.
Bild

Så vridet då, klart klenare med retarderad kam:
Bild

Ja vad ska man säga av detta? Trots rätt grova kamändringar och i övrigt inte helt fel värden på tändning och lambda så händer ingenting :-|
Känns som att nästa steg är att leta efter en trasa i insuget, gasspjäll som inte öppnar helt eller något i den stilen. När får man ventilsläpp med standardfjädrar? Vi varvar aldrig över 6400 (än).
Hur bör en vridkurva för denna spec se ut? Den är ju egentligen rätt traktorplatt och maxmoment ligger bomfast på 4800 rpm vilket känns rätt högt?

/David
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Erland Cox »

Standardfjädrar med K-kam räcker till 7000 varv och din kam är väl ungefär som en K kam.
Lambdan kan du fixa genom att byta till en justerbar styrtrycksregulator, vissa original går att justera i botten.
Om styrtrycket är lågt går konan högre än vad motorn orkar dra i sig i luft men bensinen får den ändå.
Jag har lyckats få till det riktigt bra på min 240 turbo men det är lite pillande.

Erland
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av nkro »

ändra styr trycket ger på toppen.
Sen kan du ändra på co skruven vilket kan ge lite på mellanregistret och tomgång.

Niklas
Niklas
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av David V »

Hej hej,

Det är precis så det är nu, det sitter en modifierad styrtrycksregulator på som går att justera. Jag tror inte det går att komma åt fullgaspunkter med CO-skruven, bara tomgång och lättlast. Men det kan vara värt att testa mer, jag slutade ratta på styrtrycket när jag såg att mellanregistret började snåla till. Får fokusera på det nästa gång.

En tanke: Systemtrycket är höjt en aning, för att bibehålla samma mäng bränsle måste då styrtrycket höjas. Ju högre styrtryck man har desto tyngre blir det att lyfta mängdskivan (det är ju styrtrycket som vill hålla vågen stängd) och därmed borde man tappa lite tryck i insuget, aldrig få riktigt atmosfärstryck. Kanske borde man sänka systemtrycket så sprutet precis lämnar det som behövs?

/David
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Erland Cox »

Man får skruva både på CO skruven och styrtrycket för att få till det.
Mest luft får motorn med lägre styrtryck men mest bensin också.
CO justeringen gör att man får mer bränsle över hela registret, den styr förhållandet mellan mängdplattan och bränsleslitsarna.

Erland
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av quattro »

Du skriver att mätarn visar 35.000 mil men inget om att du honat loppen, bytt ringar mm.
Normalt borde du se en klar skillnad på om du höjer tändningen från 31/32 grader till 36 grader. Att du inte ser något alls får mig att undra om cylindertätningen är dålig.Om du har dålig ringtätning så blir motorn seg och reagerar inte som den skall på t.ex. att man höjer tändningen.

Att du tappar vrid och bara vinner skitlite på toppen är typiskt för retarderade kammar. Avancerar man kammen brukar motorn vakna till tidigare genom att man får både mer vrid och på lägre varv. Men samma sak här - om motorn reagerar dåligt på att du höjer cylindertrycket på låg- o mellanvarv (avancerar kammen) så kan det också tyda på dålig cylindertätning.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Erland Cox »

Det är en sak jag undrar över, långlopp på grus, vad är det?
Jag håller med Quattro, det är nog läge att kolla hur bra ringarna tätar.

Erland
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Karl V »

Ett komprov får vi ta nästa gång när vi är ute vid garaget, bilder ryker inte så mycket och trycker inte ur sig olja ur vevhusventilationen.

Serien vi kör heter krutcupen, samma sak som det som tidigare hette det 5papp grus. 4-5 timmar långlopp på rallycrossbanor, flest varv vinner. Gräsrotsracing måste vi nog kalla det, väldigt fritt reglemente. Man får köra med i princip allt, allt från små framhjulsdrivna 205or till fyrhjulsdrivna Audi med turbo eller V8. Ingen försäljning av bilarna efteråt. Endast vanliga svenssondäck, inga r-däck eller rallydäck tillåtna. Väldigt roligt och massor med körtid per tävling, tävlingar körs året runt med uppehåll ett par veckor på sommaren. De fyrhjulsdrivna bilarna har lite fördel på vintern...
Driftsäkerhet är viktigast men vi vill åka ifrån de flesta på rakorna.

Kanske är lite over the top att mäta som vi gör men vill gärna lära oss vad som funkar och att göra det rätt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Erland Cox »

Det verkar vara en kul tävlingsform.
Att kunna mäta effekten direkt på bilen är ju ganska optimalt.
Sitter grejerna fast för dåligt för att man ska kunna köra med dom på alltid?

Erland
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Karl V »

Risken är att grejerna lossnar när vi lägger i 3an och och varvar lite. Max varv på en 80 mm kardan är 2000, vi har 50(?) mm kardan och varvar ca 3000 på kardan vid 6500 på 2an. Annars hade det varit perfekt att kunna koppla effekt uttaget till var vi är på banan och kanske också gasspjällsgivare. Vi hade kunnat se hur mycket effekt vi får ner i backen. Om det är lönt att trimma mer eller om vi skulle försöka bredda registret.

Just nu sitter bara grejerna på vid test. Vi kan ju också använda dem för att se hur mycket moment vi lyckas överföra till backen vid start eller acceleration på grus och då utvärdering av bakvagnen.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Långloppvolvon bromsas på landsväg

Inlägg av Karl V »

Igår var bror och jag ute vid hans garage och kikade lite på volvon. Vi kopplade upp en enkel manometer till insuget och mätte undertrycket under en fullgasrepa. Vi har 15 tum vattenpelare undertryck vid full mutter upp på höga varv.
Tror det är ganska normalt, 0,037 bars undertryck. Vi kör ju K-jetronic och då har vi ju en luftvåg i vägen.

Vi gjorde också ett kompressionsprov på bilen.
1 9,5
2 10,3
3 9,9
4 11,2

En del spridning är det ju, verkar bottendelen orsaken till avsaknaden av effekt?
Hade bort kamkåpan och kamaxeln ser fin ut, inte nergången på någon nock eller något annat konstigt.

Uppskattar alla funderingar ni har.

/Karl
Skriv svar