Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Erland Cox »

Vanliga Mahle från KG. Kolla på second ring i denna länken så får du se en bild på såna:
http://www.hastingsmfg.com/Race_Catalog ... ctions.pdf

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

del 2 kan man kanske kalla denna bromsning om man läst från början i denna tråd. robyn har byggt vidare på saker vi lärt oss sista åren och va bra den går :thumbright: vi är super nöjda och vi har mer effekt än vad vi tordas fantisera om. grunden är liknade och fortfarande enkel men lite bättre av allt...



B20 grund recept!

nya 92mm B21 kolvar

standar 80mm slag vev , 8 bult vev bara polerad ingen baklansering och tunga M stakar

standard olje system och cugar -40

STS 270 kam, lyftare och stöt stänger

topp som flödar riktigt bra (holm bergarn kan berätta om det inte är hemligt haha)

ca 12:1 kompa och vanlig 98 oktan

KL racing grenrör med mitt dyno avgasrör 2.5-3"

delorto 48:or med 41mm halsring

tändning från min dyno trigger och vems mappning




bästa effekten hittills är som bäst 203 hk korigerat vid ca 6800rpm och 231nm runt 5900 och 216nm vid 4700rpm :thumbright: :thumbright:
Det är mycket bra siffror i min bänk på en 2v motor på 2.1 liter och jämför man mot en riktigt bra RC 2150RC så ligger vi ca 8nm och 7hk efter en sådan.

Vi har uppenbarligen lärt oss saker sen sist! tror toppen är en sak sen fungerar denna kam bra på sånna här lite värre B20 motorer + att hombergarn har monterat ihop en tät och fin bottendel.

den har inte så stora förgasare (halsring) så den svarar bra från riktigt låga varv och den beter sig exakt på olika spjäll vinklar från botten känner man tudligt då man bromsar :thumbright:

nått vi lärt oss och som vi såg här också (syns på alla B20 nästan tror jag) är att det är svårt att få ventilerna riktigt täta? vi har väl en tråd om det nånstans?

kul dag iallafall! mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu har han varit i farten igen robin med en ny B20 med rekord effekt!

skulle va kul med några bilder och lite mer data på motorn. (vi alla B20 nördar får tjata lite så kanske det kommer? :lol: )

det som hänt sen tidigare är att robin har skaffat en egen dyno och han har blivit en jäkel att porta toppar och det har testats väldigt mycket motorer där så med all ny kunskap har han byggt en ny 92x86mm B20 med weber 55:or och en grymt portad R sport 552 topp, custom grenrör mm.

enligt mig mest troligt är en av de allra värsta B20 sug motorer som någonsin funtis med undantag av lindqist racings rullkams motor bara?

Heja B20!!! :hihi:

mvh jens
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av kolvbult »

det låter spännande,blir det bättre effekt med r-sport topparna,har själv kört med en sådan en gång i tiden,tyvärr inte bromsad, men den gick bra, portad av Elleman.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

R sport toppen fans i många olika utföranden men jag tror det va samma grund gjutning på dem alla. (olika ventilstorlekar, fjäder brunnar, portningar på förbräningsrum mm).

En del säger att de va för stora för att ge bra vrid och det ligger helt klart nått i det då vi snackar om 180hk 2.0L rally motor men då man ska bygga en riktig värsting som denna så får man ca 20cfm mer kapacitet om den är portad rätt och det är det som behövs för att passera 210 ärliga hk som jag skulle säga är ganska max vad man får ur en max portad vanlig (ej svetsad eller höjd mm) B20 topp utan rull kam.

mins ej vad flödet va i denna topp exakt men va 220+cfm tror jag(?) med bra mellan lyft flöde och då finns det förutsättningar att nå upp mot 230hk i en 2.287 L motor som denna om allt lirar perfekt.

denna topp är det lagt väldigt mycket jobb i och den är flödad många gånger för att den ska bli så bra. ingen chans att ends komma i närheten av dess flöde och effekt utan så mycket tester.

mvh jens

Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av Erland Cox »

Jag mätte volymen i vattenkanalerna och jämförde R sport med nyare B20 och de var lika stora.
Så den går inte att göra sörre än en vanlig B20 och är tagen på ställen där jag inte vill ta.
Har du gjort nån sån mätning och sett en topp med mer gods i Jens?
Vad har ni för problem med att få sätena täta?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

inte illa :thumbright:

robin ta och lägg upp lite mer info om motorn om det inte är topphemligt förståss? :) är så jäkla fränt med en sån vass B20 som är körd så mycket i bänk.
hur många B20 igenom historien har nånsin gett över 200hk i en ärlig bänk (eller snarare på det vis som vi mäter)?

corr mot 1013 pa och 20 grader. ger samma effekt då man håller fast den som om man sveper.

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av Kadett4wd »

ger samma effekt då man håller fast den som om man sveper.
Är det rätt det?
En motor som sveper ska ge mindre effekt, och mjukvaran korrigera för det.

Eller menar du att du lyckats ställa korrigeringen helt 100%?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är exakt rätt sätt att bromsa en motor på så alla är nöjd ? :D

en modern motor bänk försöker korr så det blir samma effekt. vi brukar dessutom då motorn är bra bestyckad kontrollera att det stämmer och finjustera så det stämmer inom 1 hk.

om man inte korr svängmassan i en vatten-bromsad motorbänk (som aldrig sveper exakt) så blir den väldigt dålig på ett repetera och med det mäta små skillnader.

man kan nog säga att våra bänkar inte ger nån glädje hk iallafall då jag flera gånger också sett tidigare bromsade motorer ge 20+hk mindre i norrland. men nog om det här, vi snackar om hur en b20 kan bli såhär bra istället tycker jag!

259nm är en extremt bra siffra i en b20 men inte nått orimligt heller i en sån stor motor.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av Kadett4wd »

Du lade ju upp frisparken själv, så jag trodde det var okej att fråga.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av kolvbult »

Fina siffror,vore spännande att höra mer om motorbygget.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av Jarmo Y »

Kommer ihåg en B20 över 15 år sen. Flödade toppen, 46/40 ca. 200 cfm, kanalerna var stora, egensvarvad (motorns ägare svarvade själv) extra lång konisk rak insug var stor. Motorn var stor, kommer inte ihåg exakt men minst 2.4 tror jag.

Jag sa att det blir inte mycket hästar pga. flöde men hade fel, det gatreggad 142 volvo med GM Powerglide automat gick 13.3 sek. 1/4 mile. Motor var inte i dyno men det fanns nog några hästar på den.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av Erland Cox »

124% VE. 15,3 bars medeltryck . En väldigt bra B20 motor.
Vad är det för lyft på ventilerna med den kammen?
Min bästa B20 lämnade 213 hk och 257 Nm med 2260cc.
H3 kam så den är lyftbegränsad.
Jag har alltid funderat på att bygga en motor med rullkam men sen blev det 230 motorer istället.
Vad är det för problem som ni har med att få sätena täta?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

259nm/ 2.286 liter = 113nm/liter det är super bra i en gammal B20 men fullt möjligt efter ett antal hundra dyno pull och XXX timmars jobb med alla små detaljer. detta är ingen motor nån motor firma kan bygga den skulle då kosta 250000kr om man tar 400kr timmen+moms haha :)

det sitter en Boa 6 kam i den och vippor med extra utväxling på insug så den lyfter mer än en " vanlig" rally kam.

är nog sen mycket toppen som är utöver det mesta annat i B20 väg. skulle va kul med lite data på den robin om det inte är hemligt? aria, flöde 2-16mm och förbräningsrum volym mm?

ingen jag känner är så noga att hitta friktion och jaga sista % leek down som robin då de bygger B20.

mvh jens
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Inlägg av Jarmo Y »

Vad gör det att max. effekten stiger inte över 7000 rpm? Med 55 webrar och allt.
Skriv svar