Sida 1 av 4

Holmbergarn:s B20 (Ny motor del 2!)

Postat: tis jun 04, 2013 7:03 pm
av Jens Gustavsson
Hej jag lägger upp en liten tråd här om en B20 vi bromsar i sävar just nu.

bottendel 92x80

B21 E kolvar

6 bultad vev och stakar som är uppkörda till 24mm

timo 848 kam ca 266 grader vid 1.25mm kam lyft, 8.5mm kam lyft. 7.9mm stötstänger.

topp B20 tidigt utförande 46x38 R-sport ventiler med fin portning och ca 39mm min aria ca 195cfm, ca 11:1 kompa?

weber 45:or 40 halsring bästa bestyckning hittills , F9, H160, L165, F955, botten v 40, acc 50, ronwill insug, 50mm tratt.

grenrör sävar dyno röret steg 2 44-48-63 full längd.

tändning vems/msd 6 + fördelare med trigger på dynoplattan



första pullen med snäll 34 graders tändning och lite annorlunda bestyckning 172hk 209nm

nu med 36grader och ovanstående bestyckning 184hk/6400rpm och 219nm/5000rpm

tuning fortsätter.....

mvh jens

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: tis jun 04, 2013 8:01 pm
av Erland Cox
Så du hamnade också på F9 tillslut du också.
Eller är det så att det krävdes F2 på vintern men det funkar inte nu när det är varmare?

Erland

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: tis jun 04, 2013 8:13 pm
av Jens Gustavsson
F9 är ofta en bra början på B20 med weber 45:or men ibland får man bättre resultat i slutändan med andra rör tycker jag men det skiljer från en motor till en annan. denna motor går fet under 4200rpm nu och sen rätt lamda till ca 6400 sen för fet igen så vi kanske provar nått annat om det inte går att få till senare. vi har dock bara börjat grov justera denna än inget är optimerat på nått sätt än. såg att det fattades ett par mm på gasen som ett exempel sen har vi olika trattar och jag har byggt byxröret justerbart med så vi ska testa oss fram sakta men säkert under veckan men först ska grund konceptet fin slipas så man har en bra grund att stå på.

har jobbat en del med acc pump och botten ventil i kväll också så nu käns den svara mycket bättre :thumbright: dock så ska acc pumparna nog fin justeras i bilen men man känner väldigt bra hur den tar gasen i en vatten dyno också.

det vore kul att prova dina special spridare i denna motor erland vist va de till 45or?

mvh jens

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: tis jun 04, 2013 8:19 pm
av Erland Cox
Dom är till 45;or och du kan gärna få prova dom.
Bara jag hittar alla 4 efter att jag fotade en av dom, såg att det bara låg 3 där dom ska ligga.
Så går det om man är slarvig.
Om det går fett med F9 i botten så blir det bra med F16.
Fetandet på toppen om det finns kvar med F16 fixar du med luftmunstycket.
Ska jag leta reda på alla spridarna och skicka upp dom?
Tomterna nr? och postnummret behöver jag i så fall.

Erland

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: tis jun 04, 2013 8:56 pm
av Jens Gustavsson
det vore intressant att få prova om du hittar dem. motorn kommer va här tills på söndag

tomterna 11
91831 sävar
0738063737

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: tis jun 04, 2013 8:59 pm
av Erland Cox
Dom låg faktiskt på samma hylla alla 4:a men med lite avstånd mellan.
Jag skickar dom imorgon.
Fick aldrig till första biten på gasen med dom men över det gick dom bra.
Kan ju vara kul att se om dom åtminstone ger bättre effekt på full gas än vad standard spridarna gör.

Erland

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: tis jun 04, 2013 9:23 pm
av Jens Gustavsson
mins du vad du hadde för grund bestyckning med dem ungefär? blir kul att jämföra.

hoppas vi har dem här på fredag då kör vi slut spurten och då passar det bra med det testet.

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: ons jun 05, 2013 5:39 pm
av Erland Cox
Jag tror inte bestyckningen ändrade sig från en vanlig spridare förutom att det inte gick att få till dellast.
Jag får kolla i förgasarna vad som sitter i nu, tror det är samma förutom E rör och lågfart.
Den motorn hade gjutjärnsgrenrör vilket kanske gör det svårare.
Jag provade med 65F8 i lågfart och upp till F7 i emulsionsrör men fick ändå inte till första biten på spjällöppningen.

Erland

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: tor jun 06, 2013 7:35 am
av Jens Gustavsson
160H 180 luft med F9 va bäst men vi provar F16 nu för den går så fet under 4500rpm och lite över med hänger kvar i ett svep.

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: tor jun 06, 2013 8:16 am
av Jens Gustavsson
lite bättre bränsle kurva med F16 på lägre varv.

sen testade vi kortare trattar och vi fick 10nm mer vid 4000rpm så den vart mindre tvär då den närmarseg 4500 då vridet kommer fullt ut.

400mm total med de långa trattarna och 365mm med de kortare. den håller ut bättre och pikar på 6600rpm istället men inte direkt nån högre effekt.

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: tor jun 06, 2013 8:30 am
av Jens Gustavsson
15.5bar på kompa mätaren på alla burkar. ska kolla ventilspel och kam instälningen lite snabbt låter mycket?

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: tor jun 06, 2013 9:15 am
av Jens Gustavsson
4.0 på insug och 4.2mm på avgas vet ej exakta sifrorna på kamaxeln så vi vet inte hur den står men det låter ju inte som om den är adv för mycket.

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: tor jun 06, 2013 9:17 am
av Jens Gustavsson
tror vi hitta ett fel nu, va lite nära imellan vissa vippor och retaners därför vart nog ventil spelet lite för stort, det va jag som monterade det men jag såg inget :( hopps inte styrnigarna eller nått tagit skada. (vissa ventiler va kortare)

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: tor jun 06, 2013 8:00 pm
av Erland Cox
Jag provade med trattlängder från 30 till 100mm på min 142:a.
Förgasarkanten är 300 mm så från 330 till 400mm.
375mm gav effekt vid lägst varv och en fin kurva.
400 mm gav nästan samma effekt som 375mm men 300 varv högre upp.
330 mm gav ungefär samma effekt fast 500 varv högre än 375mm och hade en dip i effektkurvan vid 4500 varv.
Trattlängderna gjorde bara nån hästkraft i skillnad, från 210,4 till 211,7 hästar vilket förvånade mig.
Dessa trattarna är 52mm längst ut innan radien. En rak tratt med 48mm längst ut tappade 4 hästar mot de konande.

Erland

Re: Holmbergarn:s B20

Postat: fre jun 07, 2013 6:23 am
av Jens Gustavsson
från igår Bild