Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej Jens.
Det kommer bli 51mm på insug och 38mm på avgas.
Efter fräsningen kommer Erland lägga en liten handpåläggning med slipen i kanalerna för att optimera dom.
Men 300cfm på insug kommer vi passera utan problem
Och på avgas kommer vi förhoppningsvis upp i 220cfm
//Rickard
.
Det kommer bli 51mm på insug och 38mm på avgas.
Efter fräsningen kommer Erland lägga en liten handpåläggning med slipen i kanalerna för att optimera dom.
Men 300cfm på insug kommer vi passera utan problem
Och på avgas kommer vi förhoppningsvis upp i 220cfm
//Rickard
.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej hur går det med toppen för er?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Ang billet toppen så går det lite trögt just nu pga att alla vill hålla stängt under Jul o Nyår och gärna en vecka eller två efter nyår också.
Men det går absolut framåt.
Och mina aluminiumstakar (Custom made) från USA är precis klara och skickas på måndag
//Rickard
Ang billet toppen så går det lite trögt just nu pga att alla vill hålla stängt under Jul o Nyår och gärna en vecka eller två efter nyår också.
Men det går absolut framåt.
Och mina aluminiumstakar (Custom made) från USA är precis klara och skickas på måndag
//Rickard
Senast redigerad av TurboRickard den sön mar 06, 2022 9:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
finns flera firmor har jag hört även här uppe som stänger av telefonen och låser in sig i dyno rummet i jul-nyårs tider (förlåt)
blir intressant med en 8v topp utan inbyggda begränsningar som en 530 och 531 har. hur stora tryckare blir det? 42-44 Evo modell?
stakarna blir de med normala mått eller special special? B230 vevtapp?
mvh jensa
blir intressant med en 8v topp utan inbyggda begränsningar som en 530 och 531 har. hur stora tryckare blir det? 42-44 Evo modell?
stakarna blir de med normala mått eller special special? B230 vevtapp?
mvh jensa
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Vevstakarna är med special mått.
Kolvbult 24mm
Storände 55mm (Ford cosworth)
Längd 163mm
Har även beställt nya kolvbultar från Trend Performance.
http://trendperform.com/
//Rickard
Vevstakarna är med special mått.
Kolvbult 24mm
Storände 55mm (Ford cosworth)
Längd 163mm
Har även beställt nya kolvbultar från Trend Performance.
http://trendperform.com/
//Rickard
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
låter klokt att gå upp lite i vev lager dim och kolvbult då det handlar om såna extrema cylinder/ladd tryck
vad ska du köra för kam och fjädrar? billet stomme och 18-19mm lyft och riktiga fjäder tryck nu?
mvh jensa
vad ska du köra för kam och fjädrar? billet stomme och 18-19mm lyft och riktiga fjäder tryck nu?
mvh jensa
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej Jens.
Vi har valt att beställa kamaxel från Cat cams.
Det blir en hålborrad Tool steel cam med ökad bascirkel och ca 19,5mm i lyft.
Vi kommer använda oss av Coatade Evo tryckare, 40mm på avgas och 44mm på insug.
Så det känns som detta kommer bli en riktigt bra topp.
//Rickard
Vi har valt att beställa kamaxel från Cat cams.
Det blir en hålborrad Tool steel cam med ökad bascirkel och ca 19,5mm i lyft.
Vi kommer använda oss av Coatade Evo tryckare, 40mm på avgas och 44mm på insug.
Så det känns som detta kommer bli en riktigt bra topp.
//Rickard
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Nu har mina aluminium stakar kommit
Designade för:
10 000rpm
2000hk
6kg laddtryck
Vikt 590gr
Dom gamla stålstakarna jag hade vägde: 765gr
Så viktbesparingen blir 22% och det kommer göra stor skillnad på maskinen
//Rickard
.
Nu har mina aluminium stakar kommit
Designade för:
10 000rpm
2000hk
6kg laddtryck
Vikt 590gr
Dom gamla stålstakarna jag hade vägde: 765gr
Så viktbesparingen blir 22% och det kommer göra stor skillnad på maskinen
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den fre jan 29, 2021 8:58 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Snyggt!!
Används det DLC belagda kolvbultar istället för bussningar i vevstakarna?
Används det DLC belagda kolvbultar istället för bussningar i vevstakarna?
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Självklart så kommer vi belägga så många motordelar som möjligt med coating.
Det är denna produkt vi använder oss av:
BALINIT DLC STAR
https://www.oerlikon.com/balzers/se/sv/ ... -dlc-star/
//Rickard
Självklart så kommer vi belägga så många motordelar som möjligt med coating.
Det är denna produkt vi använder oss av:
BALINIT DLC STAR
https://www.oerlikon.com/balzers/se/sv/ ... -dlc-star/
//Rickard
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Får du lämna in delar på coating eller säljer dom materialet för coating?
Är ju bra att få lite tryckare coatade ibland
Är ju bra att få lite tryckare coatade ibland
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.85bar
Jag har lyckats få fatt i en bra kontakt på Oerlikon som hjälper mig med att ordna beläggning av delarna.Tommy Luhr skrev:Får du lämna in delar på coating eller säljer dom materialet för coating?
Är ju bra att få lite tryckare coatade ibland
Jag skickar bara in detaljerna som ska beläggas så kommer dom tillbaka inom 2 veckor.
Dom tryckarna som jag körde med förra säsongen var belagda med DLC Star och dom ser fortfarande nya ut efter alla rundor trots att jag kör med extremt högt fjädertryck.
Har 80kg på sätet och 145kg på fullt lyft.
//Rickard
.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Då det blev lite trångt i vevhuset nu när jag monterade aluminiumstakar så har jag fått fixa oljesprutsmunstycke som är lite bearbetade.
Detta för att få minimum 2mm frigång mellan staken och blocket.
Återkommer inom kort med bilder på billet toppen.
//Rickard
.
Då det blev lite trångt i vevhuset nu när jag monterade aluminiumstakar så har jag fått fixa oljesprutsmunstycke som är lite bearbetade.
Detta för att få minimum 2mm frigång mellan staken och blocket.
Återkommer inom kort med bilder på billet toppen.
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den fre jan 29, 2021 8:59 am, redigerad totalt 2 gång.
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Intressant att få gjort DLC för "smågrejer", vilken range är prisnivån? Hiskeligt eller hanterbart?
Porsche 924 turbo
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Att belägga 8st tryckare kostar ca 1500kr
//Rickard
Att belägga 8st tryckare kostar ca 1500kr
//Rickard